• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Πλοήγηση Παραδόσεις ανά Συλλογέα 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Παραδόσεις
  • Πλοήγηση Παραδόσεις ανά Συλλογέα
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Παραδόσεις
  • Πλοήγηση Παραδόσεις ανά Συλλογέα
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Πλοήγηση Παραδόσεις ανά Συλλογέα "Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν."

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Α
  • Β
  • Γ
  • Δ
  • Ε
  • Ζ
  • Η
  • Θ
  • Ι
  • Κ
  • Λ
  • Μ
  • Ν
  • Ξ
  • Ο
  • Π
  • Ρ
  • Σ
  • Τ
  • Υ
  • Φ
  • Χ
  • Ψ
  • Ω

Ταξινόμηση κατά:

Σειρά:

Αποτελέσματα:

Αποτελέσματα 48-67 από 94

  • κείμενο
  • χρόνος καταγραφής
  • ημερομηνία υποβολής
  • αύξουσα
  • φθίνουσα
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
  • Μαύρος= ο Διάβολος. Ούτος παρίστανται πάντοτε κατά τας προλήψεις του λαού μαύρος (μέλας) παρουσιαζόμενος ενίοτε εις τους ανθρώπους υπό την μορφήν μαύρου κήτος. Ούτω και ζωγραφείται. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Α! Διηγημάτια (Στοιχειά). 1. Ο αράπης

    Μια βολά, λέει, ο κύρης μου εκοιμούντανε 'ς αλετρουδιό και θωρεί να ‘ναράπη κ’ εγύριξε την πέτρα και του ‘λεγε: Σήκω ‘πο ‘κεί και οι Τούρκοι έρχονται! Και ο κύρης μου του ‘κανε. – Δε μισεύγω. Ύστερα ήρθαν οι Τούρκοι κ’ εβάστανε ‘να σπαθί και τσυ ‘ξύγωνε από πίσω και τσυ ‘ποκώλωσε ‘ς το Βόλακα. Κι από ‘κειά πάει και του κάνει – Θές παράδες; λέει –Θέλω. Και του πάει ‘να σακκούλι γεμάτο παράδες. Ύστερα...
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1908)
  • Μινιάλτ

    Μινιάλτ καλούσιν οι αλβανόγλωσσοι τον ανεμοστρόβιλον σημαίνει δε κατά γράμμα: δύο άνδρες και μία μέλισσα ή δύο γυναίκες και ένας άνδρας. Ιδού τη είκρουσι περί αυτού. «Μια φορά εσηκώθηκε ένας ανεμοστρόβιλος (με μνιάλτ= με μέλι) και επήρε έναν άνθρωπον και τον επήγε σε ένα έρημο και εκεί του δώσανε ένα τούμπανο και το εκτυπούσε και ένας απ’ αυτοί εβάραε το ζουρλά και εχόρευαν. Τον εκρατούσανε εκεί και...
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1890)
  • Ο τρελλός

    Μνια φορά ‘τονε τρείς αδερφοί τι’ήταν ο γείς κουζουλός κ’είχανε τρία βούγια. Και μνιά νημέρα είπεν ο κουζουλός. –Αντέστε να μοιράσωμε να λιαλιούμε τα βούγια κι όποιο βούι ‘μπή ‘ς του πασανού το σπίτι ντου να το πάρη. Και ελιαλιούσανε τα βούγια κ’επήγαινε ‘ς του κουζουλού το σπίτι μνιά ‘ναελιά κ’εμπήκε. Και πάει να καθίξει κ’ήτρωγενε ψωμί, κ’ενεχάρασε γκ’η για ελιά κι αυτός εθάργειε πως τον επεργέλανε...
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1908)
  • Ο ψαροκαβαλάρης

    Μνιά βολά λέει 'ς τον Άη-Γιώργη εκένανε παναγύρι. Και οι Τούρκοι εμαξωχτήκανε για να πάνε να τους σφάξουνε 'κειά. Κι εκειά που ετσιμαζούντανε κ' επηαίνανε 'πο πάνω , και βάσυανε, λέει, ένα σταυρό, και τόν-ε ρίχνει 'ς τη μέσην τως κι επέσανε, λέει όλοι νεκροί κι εποθάνανε.
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1908)
  • Μοίρα= η διέπουσα τας ενεργείας εκάστου θεά, η τύχη, το πεπρωμένον. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Μπαμπάλα: Λέξις εκφοβητήριος προς τους παίδας σημαίνοντα κυρίως το σκότος και το έχον την όψιν σκοτεινήν και φοβεράν 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Ξωτικά= Νηρηΐδες και όσαις άλλαι θεότητες κατά την θεολατρείαν της αρχ. Ελλήνων πιστεύεται ότι διαμένουσιν εν των αέρι και έξω εις τους αγρούς και τας εξοχάς. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Ο άνεμος (ατμοσφαιρκός αήρ)έχων μεγίστων επιρρήν εις της υγείας του ανθρώπου, ενομίζετο υπο την αρχαίαν πλήρης αφανών και ολεθρίων θεοτήτων, Εμπουστην Αρσενικών δηλ, τας προλήψεις δε ταύτας των προγόνων κληροτομήσας ο Ελλην. Λαός εσχημάτισε κατ' αναλογίαν και την φράσιν ανεμοτρέχει μου εκ του άνεμος και τρέχων=κυνούμαι και σημαίνει μοι τεκταίνεται υπό της τύχης, εν τω ανέμω δισλειτουργείται εναντίον... 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Ο σεληνιασμός, επιληψία (λεγομένη “κακού πραγμάτου”) κατά τας προλήψεις του λαού προέρχεται δια συνεργείας των διαβόλων, λεγομένων κακά πράμματα. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Ο συγγραφεύς του ''Αμαρτωλού σωτηρία'' Αγάπτος μοναχός αναφέρει ότι εις το χωρίον θραζανό υπήρχε (υπάρχει και τώρα) φρίαρτ, όπερ είχε την χάριν, όταν έπτωσε τις εν αυτώ να εξογκούται και να ρίπτη αυτόν έξω αβλαβή. Λέγει δε ότι η πηγή αύτη ανείκε τω άρχοντι Ιωάννη Κορνάρω. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Οι αλβανόφωννοι Στερεοελλαδίται βλέποντες τα έντερα της χελώνης (και υπάρχουν εν Ελλάδι πολλά τον αύται χερσαίαι) ομονάζουν, τα με όφεις, πιστεύουν ότι αι χελώναι γεννώσι τα φίδια. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1892)
  • Καλικάντζαροι

    Οι καλικάτζαροι είναι νυκτερινά φάσματα, επιβλαβή εις τους ανθρώπους, επομένως και πολύ μισητά εις αυτούς. Προέκυψε δε η περί αυτών ιδέαν εκ της σημασίας της λέξεως, ήτις εκ της λάτιν. Cal-igo(=σκότος) και του ινδικού καlα (=ο θάνατος) παραγομένη περικλείει εν ταύτη την ιδέαν του τρόμου και της φθοράς και είναι προσοποποίησις της νυκτός όπως είναι και η πεφταργιά περί ης αλλαχού έγραψα και η Καλαμοδούτων...
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1920)
  • Οι Καλικάτζαροι είναι νυκτερινά φάσματα, επιβλαβοί εις τους ανθρώπους, επομένως και πολύ μισιτά εις αυτούς. Προέκυψε δε η περί αυτού ιδέα εν της σημασίας της λέξεως, ήτος εν του λακωνικού cal-igo και του ινδικον καλα (=ο θάνατος) παραγαμούη, περικολείει εν ταυτη την ιδέαν τον τρόμον και της φθοράς. Παρά τας αλβανογλώσσης της Στερεάς Ελλάδος ο Καλκάτζαρος καλείται χάλει, πιστεύεται δε παρ’αυτοίς ότι... 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1926)
  • Η Πεφταργά

    Οι Καλλικάτζαροι είναι νυκτερινά φάσματα, άτινα εν Στερεά Ελλάδα πιστεύουσιν ότι κατέρχονται την νύκτα εκ τις καπνοδόχους, εντός της οικίας και μολύνουσι την εν τη εστία στάκτην, χέζοντα ον αυτώ. Τοιαύτων τινά σημασίαν έχει παρά Κρησί και η Πεφταργά (= Πέμπτη εσπέρα προσωποιημένη, ήτις εις τα γυναίκας, τας καταγινομένας εις την εργασίαν την κατά την Πέμπτην το εσπέρας πέραν του δέοντος, παρουσιάζεται...
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1892)
  • Μουτεχίδες

    Οι Μουτεχίδες είναι ως αι παρ’ άλλοις Νεράίδες ή φαντάσματα. Ιδιό δε τι περί αυτών μοι διηγήθησαν. «Αν θέλης να βγάλης Μουτεχίδεςε να βρης ένα αυγό να έχη δύο κρόκους και να το βάλης ‘ς τη μασκάλη σου να τα βαστάξης σαράντα ημέρες. Και έπειτα θα βγούνε και θα τα ταγίζης να μεγαλώσουνε. Όταν μεγαλώσουνε να τοις κάμης ένα σακκούλα να την δέσης εις τον λαιμόν τους και θα τα στείλης σε ένα που να ‘χη...
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1890)
  • Πύρινος ποταμός

    Παρα τω λαώ υπάρχει η ιδέα ότι εν τω Άδη υπάρχει ποταμός, ρεών αντί ύδατος πύρ. Ήκουσα δε μάλιστα ποτε να λέγωσιν εν τω χωρίω μου (Καβούνιον Ιεραπέτρον) ότι εν Χαναάν (Στον άγιο Τάφο)υπάρχει οπή της γής, εξ ής βλέποντες οι προσκυνηντάν διακρίνουσι μακρόθεν εν τη αβύσσω ως άστρον αμυδρώς τον πύρηνον ποταμόν. Και οι αρχαίοι επίστευον ότι υπάρχει τοιούτος τις ποταμός εν Άδη, ο Πυριφλεγέθων. Αλλ’ ο Παυσανίας...
    

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1892)
  • Πατασμός= πειρασμός, ο ενοχλητικός, ο πανούργος, ο βλαβερός, κατ' εξοχήν δε ο Διάβολος, όστις κείτονται όλα ταύτα τα προσόντα. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • Περί της αδελφής του μεγάλου Αλεξάνδρου πιστεύει ο λαός ότι περιπλανάται εινέτι εντός της Μαύρης θαλάσσης, ούσα κατά το ήμισυ ιχθύς τιμωρηθείσα ούτω εκ της αράς του αδελφόυ της, οπότε κλικέρης της εζήτησε το αθάνατον νερόν και δεν είχε να του δώση. Ερωτώσα δε τους πλέοντας περί του αδελφού της, εάν μεν ούτοι της είπωσιν, ότι ο Μέγας Αλέξανδρος απέθανε, βυθίζει τα πλαία των , αν δεν ότι ζή και βασιλεύει,... 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1928)
  • Περί του όρους Κόφινα, κειμένου προς νότον της πεδιάδος της Μεσαράς, υπάρχει η αγαθαγγελική παράδοσις ότι θέλει καμεθή εντός εκ του αίματος των ανθρώπων, οίτινες εν φονικοτάτη μάχη θέλουσι σφαγή περί αυτού. 

    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν. (1888)
  • «
  • »

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτή η συλλογήΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.