• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Πλοήγηση Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας ανά Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη) 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Πλοήγηση Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας ανά Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Πλοήγηση Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας ανά Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Πλοήγηση Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας ανά Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη) "Παράδοση Θ"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Α
  • Β
  • Γ
  • Δ
  • Ε
  • Ζ
  • Η
  • Θ
  • Ι
  • Κ
  • Λ
  • Μ
  • Ν
  • Ξ
  • Ο
  • Π
  • Ρ
  • Σ
  • Τ
  • Υ
  • Φ
  • Χ
  • Ψ
  • Ω

Ταξινόμηση κατά:

Σειρά:

Αποτελέσματα:

Αποτελέσματα 139-158 από 188

  • κείμενο
  • χρόνος καταγραφής
  • ημερομηνία υποβολής
  • αύξουσα
  • φθίνουσα
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
  • Η ζγουραφιά του Χριστού

    Σαν εμ’ηνυσεν ο Άγαρος στο Χριστό να πάη στον τόπο ντου και δεν επήγε, ήπεψε δυό τρεις ζγουράφους να κάμουνε τη ζγουραφιά ντου, να του την πάνε. Πάνε οι ζγουράφοι κι αρχίζουνε να ζγουραφίζουνε. Να τόνε ξανάξουνε να τώσε φανή κόκκινος, να τόνι ζγουραφίσουνε. Να γυρίσουνε να τόνε ξαναδούνε να τώσε φανή κίτρινος. Κάθα φορά απού ΄θελα να γυρίσουνε να τόνε δούνε τως εφαίνουντονέ να αλλιώτικος και δεν εμπορούσανε...
    

    Λιουδάκη, Μαρία (1938)
  • Σαρμιθιέρος. Αυτό το ψάρι ήτανε άγριο πρωτύτερα κι όποιονε χτυπούσε, πέθαινε. Το ‘πιασε λοιπόν ο Χριστός κι από τότε ημέρεψε. Απάνω του έχει δυο μαυράδια, που είναι τ’ αποτυπώματα (δαχτυλιές) από τα δάχτυλα του Χριστού, που το ‘πιασε. Φτάνει ως 1 – 2 οκάδες. Το λένε σαλπιέρο (σαν Πέτρος) επειδή ο ψαράς Αγ. Πέτρος το ‘βγαλε, το έδειξε του Χριστού και ΄κείνος το ευλόγησε. 

    Λουκάτος, Δημήτριος Σ. (1957)
  • Τα κατά την Λαμπροφόρον Ανάστασιν

    Σημειώσεως άξιον και το εξής: ότι αι δάφναι διατηρούνται μέχρι της αποδόσεως οπότε λαμβάνονται; το δ’ εσπέρας εκείνο καίουν τινάς τας δε λοιπάς το πρωΐ την παραμονήν του Αγίου Ιωάννου, οπότε πηδώντες οσάκις καίουν άνωθεν λέγουν «να καούνε ψύλλοι μας και τα κορύδια μας». Κατά την παράδοσιν της Σινώπης η δάφνη τίθεται προς καταπάτησιν διότι επ’ αυτών εκρεμάσθη ο Ιούδας, διατηρούνται 40 ημέρας όπως γίνηται...
    

    Χορτόπουλος, Π. (1876)
  • Χριστός

    Σταυράγκαθον (το)= ακάνθια εκβάλλον αιματόχρονου χυμόν εκκοπτόμενο. Λέγεται δι’ ότι βγάζει αίμα, διότι δι’ αυτώ εστεφανώθη ο Χριστός.
    

    Ζαράφτης, Ιωάννης
  • Σταυραγκάθθι – το= αγκάθα μονόχρονη, πολύ φουντωτή που βγαίνει στα καλλιεργημένα χωράφια. Βγάζει χυμό στο αίμα, γι’ αυτό τη λένε και ματαγκάθθα. Παράδοση: Με το σταυραγγάζζιν έκαμαν το στεφάνιν του Χριστού γι’ αυτό δα βγκάλλdει γαίμα. 

    Παπαχριστόδουλος, Χ. (1932)
  • Ελληνικές Παραδόσεις Η βρύση του Ιούδα

    Στη Κατρανίτσα της Μακεδονίας, ως μια ώρα από το χωριό, είνε μια βρύσις που τη λένε το νερό του Γιούδα. Το νερό της βρύσης αυτής είνε υπόπικρο και υφάλμηρο, επίσης δε τα λιθάρια εκεί γύρω είνε μαυρισμένα. Για το παράξενο αυτό νερό οι χωρικοί διηγούνται τον εξής μύθο: «Όταν σταυρώθηκε ο Χριστός, ο Ιούδας, μετανόησε και πήγε να κρεμαστή. Μα ο θάνατος δεν ήθελε να τον πλησιάση, ο Χάρος δεν ήθελε να τον...
    

    Άγνωστος συλλογέας (1929)
  • Στην εκφορά του Επιταφίου τη Μ. Παρασκευή πριν από 60 – 70 χρόνια, ενώ περνούσαν τον Επιτάφιο από το σπίτι ενός μπέη Τούρκου εκένωσαν ένα δοχείο ακαθαρσίες επάνω στον Επιτάφιο. Από τότε έπαυσε να γίνεται περιφορά σε μεγάλη γύρα. Το σπίτι του Μπέη ξεπατώθ’κε. 

    Οικονομίδης, Δημήτριος Β. (1953)
  • Στις 23 του Μάρτη εφίλησε πρώτη φορά ο Ιούδας το Χριστό για να τον προδώση. Κείνη την ημέρα ό,τι κλώνο κόψης και κουτσομυτίσης το δέντρο, ξεραίνεται το δέντρο. Επίσης όποιο κλωνί φυτέψης στη γη πιάνει. 

    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ. (1962)
  • Στις τρεις ημέρες πριν γεννηθή ο Χριστός μαθεύτηκε πως θα γεννηθή κι έπιασε ο Ηρώδης κι έσφαξε ούλες τις γκαστρωμένες και τήραγε τα παιδιά που έβγαλε από την κοιλιά τους να ιδή ποιο είναι ο Χριστός και όταν γεννήθηκε ο Χριστός ούλα τα παιδάκια αναστηθήκανε. 

    Ταρσούλη, Γεωργία (1939)
  • Στις τρεις ημέρες πριν γεννηθή ο Χριστός μαθεύτηκε πως θα γεννηθή κι έπιασε ο Ηρώδης κι έσφαξε ούλες τις γκαστρωμένες και τήραγε τα παιδιά που έβγαλε από την κοιλιά τους να ιδή ποιο είναι ο Χριστός και όταν γεννήθηκε ο Χριστός ούλα τα παιδάκια αναστηθήκανε. 

    Ταρσούλη, Γεωργία (1939)
  • Στο Ξυλόκαστρο

    Στο Ξυλόκαστρο πιστεύουν πως τη Μεγάλη Παρασκευή όποιο δέντρο ή κλαρί χτυπήση κανένας με τσεκούρι, έστω και ελαφρυά, το δέντρο αυτό θα ξεραθή γιατί επάνω σε ξύλο σταυρώθηκε αυτή την ημέρα ο Χριστός!
    

    Άγνωστος συλλογέας (1930)
  • Τα αυγά της Μεγάλης Πέμπτης τα βάφομε κόκκινα γιατί λένε πως μια γριά της είπαν ότι ανεστήθηκε ο Χριστός κι αυτή είπε: «Μπα, δεν ανεστήθηκε! Αν ανεστήθηκε να κοκκινίσουν τ’ αυγά που ‘χω στο καλάθι. Τ’ αυγά αμέσως κοκκινίσανε. Κι αυτή τότε το πίστεψε πως ανεστήθηκε ο Χριστός. Κι από τότε βάφουν τ΄αυγά». 

    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ. (1960)
  • Τα λεμπούνια πρώτα ήτο γλυκά δεν ηθέλαν (ν)α τα πας στη θάλασσα κ’ ύστερα ‘α τα φας τώρα όμως πρέπει για να γλυκάνουν ά τα πας τρεις μέρες στη θάλασσα κ’ ύστερα (ν)α τα πλύνης και γλυκαίνουν έγιναν πικρά γιατί όταν κυνηούσαν το Χριστό οι Οβραίοι ήτο ένα χωράφι με λεμπούνια κ’ ήμπε μέσα κι αυτά σπούσαν και μιλούσαν και βρήκαν το Χριστό οι Οβραίοι. 

    Παπαμιχαήλ, Άννα Ι. (1964)
  • Τα μεσάνυχτα λειτουργάει ο Χριστός, οπότε και οι ποταμοί δεν τρέχουν. 

    Ζήκος, Αστέριος (1892)
  • Τα φαρμακερά ερπετά κ’ ι όλα τ’ άγιρ’ζια (άγρια) ζούμπερα που κεντρώνουν, ξερνούν το φαρμάκιν τους κάθε Παρασ’ σεβζή (Παρασκευή) με τα πάθη του Χριστού. 

    Ζερβός, Ιωάννης (1958)
  • Τη Μ. βδομάδα οι Οβριγοί κυνηγούν το Χριστό. Τόνε σταυρώνουν. Παίρνουνι ένα κέρατο κι κάνουνι τάχα το κλάμα του Χριστού. Έχουνι κι ένα μικρέλι κι το βάν’ νε και τσιρίζ’. Την Πρωτοσταυριά, θα πάρ’ν οι Οβριγοί έναν πετεινό που τον θρέφ’νε, και κείν’ dη μέρα τον σφάζουν κι τον τρυπούν και τσιρίζει. Και τον πάνε, δώρο τάχα, στις Χριστιανοί. 

    Λουκάτος, Δημήτριος Σ. (1940)
  • Τη Μεγάλη Παρασκευή δε λούζοντ, ούτε κάνουνε καμμιά δουλειά. Το πρωί, σα θα γυρίσουνε από τα ξωκκλήσια όπου θα ξενυχτίσουνε, θα πάνε στο σπίτι τους, θα σαρώσουν ένα γύρο και θα μαζέψουν ασβόγερα απ’ έξω από τα χωράφια και μ’ ευτούνο θα ξαραχνιάσουνε το σπίτι, όπως τόχουνε αντέτι (συνήθειο). Λένε πως ο Χριστός, όταν τον κυνηγάγανε οι Οβραίοι πήγε και κρύφτηκε πίσω από τον ασβόγερα κι εκείνος άνοιξε... 

    Ταρσούλη, Γεωργία (1938)
  • Τη Μεγάλη Παρασκευή ούτε φωτιά ανάβουνε, ούτε μαγερεύουνε, ούτε βάνουνε μπουκιά στο στόμα τους. Καμπόσες βάνουνε σ’ ένα ποτήρι ξύδι και ρίχνουνε μέσα και λίγη αράχνη και πίνουνε τρεις γουλιές, γιατί έτσι ποτίσανε το Χριστό,/ξύδι με αράχνη/τρεις γουλιές. Οι περισσότερες όμως δε βάνουνε ούτε γουλιά νερό στο στόμα τους ως τ’ απόγιομα και σα σχολάση η εκκλησία από τις Ώρες, πάνε στο παπά και τους δίνει... 

    Ταρσούλη, Γεωργία (1938)
  • Γιατί βάφουν τα κόκκινα αυγά

    Την Μ. Πέμπτη η Κλαυδία, η γυναίκα του Πιλάτου κατέβηκε στο ζούμο για να μαζέψη τα αυγά της. Γέμισε την ποδιά της αυγά και είπεν: Αν αυτά τ’ αυγά γίνουν κόκκινα τότε θα πιστέψω πως ο Χριστός είναι αληθινός και ώ! Του θαύματος έγιναν κόκκινα τ’ αυγά. Τότε πήγε στον άντρα της και του είπε: « Ο Χριστός είναι αληθινός». [ζούμο= κοτέτσι]
    

    Λιουδάκη, Μαρία (1938)
  • Αροδάφνη

    Της Παναγίας τα χείλη ήσαν κόκκινα όπως τα λουλούδια της αροδάφνης. Τα χείλη της Παναγίας ήσαν όμως πικρά, όπως είναι πικρή η αροδάφνη.
    

    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ. (1962)
  • «
  • »

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτό το ΑρχείοΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.