Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
Παραδόσεις
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
Παραδόσεις
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Παραδόσεις: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 1101-1120 από 6798
Τι να σου κάμη κι αυτή η Αράχνη! Αράχνη λέγεται η μη έχουσα τύχην, η κακομοιριασμένη, η δυστυχισμένη. Η έχουσα μοίραν τόσον λεπτήν όσον είναι το νήμα της αράχνης.
Άγνωστος συλλογέας
(
1938
)
Η κερά Τύχη
Ένας γραμματιζούμενος, συνάντησε κάποτε σε στάνη, το γεροτσιοπάνη Κιρμιλή. Πιάσανε κουβέντα για τα πρόβατα: Ο Κιρμιλής παραπονιένταν ότι δεν πάνε καλά τα πρόβατά του, ότι δεν έχει τύχη. Τότε ο γραμματιζούμενος του λέει: «παππού δεν την παραδέχουμαι την τύχη. Εγώ πιστεύω πως τη ζωή την κανονίζει η εξυπνάδα, η ικανότητα η ενεργητικότητα του ανθρώπου. Αυτά ο κόσμος τα λέει τύχη κ’ εκείνον που τα έχει...
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
μοιραίνω (επί της μοίρας), λέγω την μοίραν τινός.
Παπανδρέου, Γεώργιος
(
1918
)
Σ τς τρεις μέρις π' λούζνι του μουρό έρχντι οι μοίρις κι του μοιραίννι.
Μυρογιάννης, Εμμανουήλ
Ασπροποταμίτικες μοίρες
Οι μοίρες, άσκημες γερακομύτες ζητιάνες με γυαλιστερά φιδίσια μάτια, με μακριά σουβλερά νύχια και δόντια σαν τσαπιά, κάθουνται και ζούν, μες σ’ ολοπέτρινα φυσικά πύργια, π’ ανοίγουνται σε άβατα γκρέμουρα. Οι μοίρες είναι τρεις μεγάλες και μια μικρή. Η μια που βαστά τη ρόκκα τη νοματίζουν «Σφιντάνου» την άλλη που κρατεί αδράχτι «Πύξου» και την Τρίτη που παίζει στα χέρια της ψαλλίδι, «Ρπάγου». Η άλλη...
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Μοίρες
Το μικρό άμα γεννηθή στις τρεις βραδυές επάνω έρχονται τρεις οδηγές για να πουν την μοίρα του παιδιού πόσον καιρό θα ζήση και τι θα πάθη. Τη βραδυά αυτή, η μάννα και η πεθερά της λεχώνας δεν εκοιμήθηκε. Έμεινε σκεπασμένη και παρακαλουθούσε να τις ιδή τις Μοίρες και να ακούση τι θα πουν για το μωρό. Η πεθερά άκουε. Λέει η μία Μοίρα «Το παιδί θα ζήση και θα μεγαλώση και όπως είναι η λειτουργιά (=το...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1961
)
Ριζικό= τύχη
Παπανδρέου, Γεώργιος
(
1918
)
Γραφτό και γραφτά= Ειμαρμένη
Ρέκας, Β. Δ.
Μοιρόγραφο (το)= το υπό της μοίρας γεγραμμένον και αυτή η μοίρα.
Πάγκαλος, Γεώργιος Εμμ.
(
1925
)
Η μοίρες, κατά την λαϊκήν αντίληψιν, είναι ξωτικές γυναίκες, η οποίες στο κάθε παιδί που γεννιέται προορίζουν τέτοιο ή τέτοιο μέλλον.
Κουφός, Δημ.
(
1938
)
Η Ξυπόλητη
Τ’ άλογα του Αρχιτσέλιγκα γέρω – Σούκια από το Βετερνίκο, αποκλείστηκαν στη θέση «Τσαρδάκι Βαρδαριού» ένα μέρος κλειστό και πολύ απότομο. Το χιόνι που είχε πέσει περνούσε το ένα μέτρο και τα ζώα είταν αδύνατο να φύγουν. Αν έμειναν εκεί θα ψοφούσαν. Ο Σούκιας πήρε ανθρώπους και έτρεξε στο μέρος για να βγάλει τ’ άλογά του. Όταν έφτασε εκεί τόσο αυτός όσο και οι άλλοι σύντροφοί του, αντίκρυσαν μια γυναίκα...
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Σκλήταδα (η) σημ. Τύχη: εμένα τόχ' η σκλητάδα μ' δηλ. Η ειμαρμένη μου, η τύχη μου.
Ιωαννίδης, Σωτήρης Ν.
Άμα θα γεννήση η γυναίκα, τρεις βραδυές στη σειρά, από την βραδυά θα βάλουμε στο τραπέζι ένα βάζο γλυκό, τρία κουταλάκια και τρία ποτήρια με νερό για τις Μοίρες που θα έρθουν να μοιράνουν το παιδί. Πολλές τις βλέπουνε, αλλά εκείνα τα χρόνια, όχι τώρα. Έρχονται κάθε βράδυ,τρεις βραδυές στη σειρά. Κάτι παλιές ακούγανε τι λέγανε οι Μοίρες, αλλά στις δυο χιλιάδες γυναίκες, μια να τις ακούση.
Ταρσούλη, Γεωργία
(
1939
)
Συμμοίριδδα, η έχουσα στην αυτήν τύχην, ομότυχος. Άπαντα εις την παροιμία «τέσσερεις συμμοίρισσες η μια την άλλην τρέχουσιν ω μια την άλλην διώχνουσιν και η μια την άλλην ειθ θύρες» Λύσις Ανέμη Σακ. ΙΙ σ. 245 πρμ. 29. Ο ίδιος λέγει ότι μεταφορικώς σημαίνει συννύφφισα και φέρει παράδειγμα «και σου συννύφφισα μου, είσαι κόρη μου» προφανώς ο Σακ. Πλανάται διότι ποία συννύφφισα θα καλέσει την συννύφφισάν...
Φαρμακίδης, Ξενοφών Π.
(
1918
)
Στ Βουλάγκα ακούνι πουλλί άϊκσα κι γω μκρό πιδί ένα σούρτο. Ικεί σκουτώσανι ένα ληστή κι απάν ουπ τουν τφέκσιανι σούρξι αυτός να ρθ' ου άλλους σύντρουφους να τουν γλυτώσ, κι κανής σούριξι τότε σουράει κι τώρα.
Βίος, Στυλιανός Σχολάρχου
(
1918
)
“Όπου του μέλλει να πνιγή ποτέ του δεν πεθαίνει”.
Ήτανε μια φορά ένας βασιλιάς νιόπαντρος κ’ έκαμε με τη βασίλισσα ένα κοριτσάκι. Στις τρεις μέρες περίμενε ο βασιλιάς με τη βασίλισσα μ’ αγωνία που θα πηγαίνανε οι Μοίρες να το μοιράννουνε το βράδυ πήγανε οι Μοίρες. Η μια του είπε ότι θα γίνη βασίλισσα. Η άλλη του είπε πως θα γίνη πολύ όμορφη. Η Τρίτη του είπε ότι όταν θα γίνη δεκαεννιά χρονώ θα πνιγή στο πηγάδι του κήπου του παλατιού. Όταν έφτασε...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1960
)
Στοιχειωμέναι το πυθεσίαι Μαυρέλλου
Στ' Αλκιάδ του σπίτ απ σκουτώθκι ένας δήμαρχους, άμα περάης τ νύχτα κι νάν η ώρα αχαμνή, ακούς ένα βρόντου τφεκιού κι “Ώχ”. [αχαμνή= κακή ώρα].
Βίος, Στυλιανός Σχολάρχου
(
1918
)
Η φαντασία του λαού απεικονίζει υπερφυσικάς γυναίκας, αι οποίαι ως μόνον σκοπόν των έχουν να βλάπτουν τα βρέφη. Τοιαύται είναι: α) Η Γιαλλού, β) Ανεράδες ή Αναράδες (Νεράϊδες) γ) Οι καλές γεναίκες ή Καλομοίρες. Αυταί είναι αι γυναίκες που απέθανον λεχώνες ή πριν σαραντώσουν.
Ζάρακας, Νικόλαος Α.
(
1958
)
Στο ζήτημα του γάμου πιστεύουνε πως η Μοίρα τα κανονίζει όλα. Αν θα καλοπαντρευτή ή κακοπαντρευτή ο άνθρωπος, αν θα «χρυσομοιραστή», ή «κακομοιραστή», όπως λένε, η Μοίρα θα το κάμη. Το δείχνει δα και η ευχή: Η Μοίρα μου τον άντρα μου καλό να μου τον εύρη, πάλι και βρη μου τον κακό, είντα μπορώ να κάμω; Μα κι οι καθημερινές κουβέντες, που κάνουνε, όταν καλοπέση ή κακοπέση κάποιος στο γάμο του, δείχνουνε...
Λιουδάκη, Μαρία
(
1940
)
Στο Βασσαρά υπάρχει η εξής παράδοσις για την απόδειξι πως η ζωή κάθε ανθρώπου τελειώνει σύμφωνα με το γραφτό του. Σε μια μάχη σκοτώθηκαν πολλοί και κατά τα συνειθισμένα τους ή μοίρες πήγαν τη νύχτα στον τόπο των σκοτωμένων και σε καθέναν τους έλεγαν «Καϋμένε έτσι σου ήταν γραφτό να πάς». Ένας μυλωνάς, που θέλησε να μάθη το γραφτό του, πήγε και έκανε τον πεθαμένο μέσα στους σκοτωμένους με την ελπίδα...
Κουφός, Δημ.
(
1938
)
«
»
Αναζήτηση στο DSpace
Αυτή η συλλογή
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Αυτή η συλλογή
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση