• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Ευρετήριο πηγών 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Παραδόσεις
  • Ευρετήριο πηγών
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Παραδόσεις
  • Ευρετήριο πηγών
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Πλοήγηση ανά Ευρετήριο πηγών

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Α
  • Β
  • Γ
  • Δ
  • Ε
  • Ζ
  • Η
  • Θ
  • Ι
  • Κ
  • Λ
  • Μ
  • Ν
  • Ξ
  • Ο
  • Π
  • Ρ
  • Σ
  • Τ
  • Υ
  • Φ
  • Χ
  • Ψ
  • Ω

Ταξινόμηση κατά:

Σειρά:

Αποτελέσματα:

Αποτελέσματα 1-20 από 53

  • κείμενο
  • χρόνος καταγραφής
  • ημερομηνία υποβολής
  • αύξουσα
  • φθίνουσα
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
  • Αγόρι που θα γεννηθή με ουρά γίνεται αντρειωμένος. Γιαυτό ο πατέρας πρέπει να βγη στο πατητήρι απάνω και να φωνάξη: «αντρειωμένος εγεννήθηκε», γιατί άμα το κρατήση μυστικό, το παιδί θα ποθάνη. 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Οικογένεια Μανουράδων

    Από τα παληά χρόνια σώζεται στα Ανώγεια η βρύση της Ζώμυθος, όπου έχει 7 στέρνες και πίνουν νερό τα κοπάδια. Εκεί εκατέβαινε ένα θηρίο και ρουφούσε το νερό και μετά το ρούφηγμα επερνούσαν τρείς ημέρες για να ξαναφανή νερό στη βρύση. Όλοι ήταν απογοητευμένοι γιατί άνθρωποι και ζώα πεθαίναν από τη δίψα. Ένας από τοις Ανωγειανούς, ο Μανούρας αποφάσισε να σκοτώση το θηρίο κι’ έκαμε όρκο και είπενε : "Μπλειό...
    

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Γάτα. Ο κάτης η κάτα ή κατσούλα, στην Κρήτη θεωρείται ζώο ιερό. –Η γάτα επιτρέπεται να μπαίνη στο Ιερό, γιατί έφαγε τον κουφό που ήθελε να φάη την Αγιά μετάδοση. – Φαίνεται όμως πως η συμπάθεια είναι πολύ παληά. Προ Χριστού. Γιατί στο Μουσείο Ηρακλείου υπάρχουν τοιχογραφίες με γάτες. 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Διαολική συνερία. Όντε θα σου παντήξη διαολική συνερία, σε πιάνει βιστιράς. Γροικάς και σου παίζουνε μιαν αδύνατη μπατσελιά στο μάγουλο, απού σε πιάνει ρίγος και πέφτεις του κάτου κόσμου. Το βιστίρισμα γιατρεύεται μόνο με αγιωτικά. [Διαολική συνερία= Συνεργασία διαβόλων] 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Πως προτοπήγαν οι ντομάτες στον Άγιο Μύρωνα

    Ένας παχιάς από την Πόλη επήγε στον Άγιο Μύρωνα. Πριν αναλάβη υπηρεσία, έκαμε το γύρο του χωργιού και πήγε στου προπάππου μου τον κήπο, “του Τζανή το περβόλι”, το μόνο χτήμα εντός του χωργιού, που έχει ανέκαθεν τρεχούμενη φλέβα νερό, το μέχρι σήμερον ονομαζόμενον “του Τζανή το νερό”. Στο χτήμα μέσα τούρθε κι έκαμε το χοντρό του νερό. Ύστερ' από λίγες μέρες εφύτρωξανε στη θέση εκείνη κάτι αλλοιώτικα...
    

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Άγια Φωθιά

    Έξω από το χωργιό Καλλονή σ' ένα γραφικώτατο τοπείο βρίσκονται τα ερείπια της Βυζαντινής εκκλησίας Αγία Φωθιά. Έχει τοιχογραφίες Βυζαντινές και θεωρείται πως είνια η εκκλησία της Αγίας Φωτεινής που έχτισε ο Νικηφόρος Φωκάς. Θρύλος; Ιστορία; Πλάϊ στην εκκλησία εχτίστηκαν αργότερα κελλιά για καλόγρηες. Εκεί εμόναζαν επί πολλά χρόνια γυναίκες, ως που σιγά σιγά με το θάνατο, έφυγαν όλες απ' αυτόν τον...
    

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • -Επειδή άνθρωποι τριαμμάτες δεν υπάρχουν υπολογίζω πως <οι εξωτικοί άνθρωποι> με το κόκκινο μαντήλι, που έφθασαν στον Άγιο Μύρωνα ήσαν στρατεύματα Γενιτσάρων, που στάλθηκαν στην Κρήτη περί το 1800, η σκληρότης των οποίων στάθηκε πρωτοφανής για τους Κρητικούς. Ο φόβος και η φήμη τους ήθελαν τριαμμάτες. Το μαντήλι υποθέτω θα ήταν απαραίτητο εξάρτημα της στολής όπως λ.χ το μαντήλι των προσκόπων. (τριαμμάτες=... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • -Η αλογόμυγια στ'αφτί σου σημαίνει μουζντέ. Η αλογόμυγια όλο το χειμώνα κοιμάται μέσα σε βώλους απο χώμα.Άνοιξη καιρού βγαίνει και πηγαίνει στα βούγια.Υστερώτερα πχιάνει και τα μπεγίργια και τσι γαιδάρους. Η αλογόμυγια τζιμπά δυνατά και κάνει τα οζά να γλακούνε γλήγορα. Γιαυτό τα βοσκάκια, για να κάνουνε τα βούγια να σαλεύγουνε ογλήγορα,την ώρα που τα γυρίζουνε απο το βόσκημα,τοσέ λένε :<Έβγα μύγια,που... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Άγιος Μηνάς

    Η Ιερά Μητρόπολις Κρήτης τιμά τον Μητροπολιτικόν Ναόν εις το όνομα του Αγίου Μηνά. Ο θαυματουργός και προστάτης της Κρήτης Άγιος, κατέχει μεγάλη θέση στην ψυχή του Κρητικού λαού, ιδίως μετά το θαύμα του 1826, περί ου αναφέρει ο κ. Γ. Συλαμιανάκις στο βιβλίο του «Ο Άγιος Μηνάς». Ακόμη και το χτίσιμο του Ναού έχει γίνει θρυλικό, αφ’ ενός γιατί διήρκησε πολλά χρόνια, αφ’ ετέρου γιατί έγιναν, κατά τη...
    

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Η παράδεισο είναι μοιρασςμένη σε καμεράκια καμεράκια και μπαίνουν οι δίκαιοι. Η πίσσα πάλι είναι πατωσές πατωσές και στιβγιάζουνε τσι κριματισμένους σαν τσι σαρδέλλες. Οι πλειά κάτω είναι οι πλειά κριματισμένοι. Όσοι βλαστημήξανε Παπά, όσοι κλάσανε μέσα στην εκκλησά, όσοι βαρογνωμήσανε πως εχάλασε ο ακιρός κι ήβρεξε. (Απου κλάση μέσα σ'εκκλησά και πή <και πάλι βρέχει!>και βλαστημήξη τον Παπά μπλειόν... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • - Η στάμνα τη νύχτα να μη μένη όφκαιρη, για νάχη να πίνη νερό <το καλό του σπιθιού> 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Καρακοντζόλοι. Στην Κρήτη τους καλλικάντζαρους τους λένε Καρακοντζόλους. Λένε πως όποιος γεννηθή ξημερώνοντας Χριστούγεννα ή την ημέρα των Χριστουγέννων, γίνεται καρακόντζολος. Οι καρακοντζόλοι βγαίνουν από την παραμονή των Χριστουγέννων έως τα Φώτα. Είναι δαιμόνια κακομούντρουλα, κουτσά, ασχημότατα, που πειράζουν τους ανθρώπους. Φοβούνται όμως τον Μεγάλον Αγιασμό. Γιαυτό Μεγάλος Αγιασμός πρέπει... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Καταχανάδες.Οι άνθρωποι που ζώντας τους διασκέλισε γάτα, οι νεκροί που θάφτηκαν χωρίς την ευλογία της Εκκλησίας, οι μεγάλοι αμαρτωλοί, οι βαρυνόμενοι με δεσποτικόν αφορισμό και παπαδική κατάρα, γίνονται με τη διαβολική συνερία, καταχανάδες. Έχουν νύχια πελώρι και είναι μαύροι σαν τον Κάη. Γυρίζουν τη νύχτα και πλακώνουν τους ανθρώπους στο λαιμό μέχρι ασφυξίας. Τις νέες γυναίκες τις κάνουν έγκυες.... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Λένε πώς ήτονε μια φορά ένας γέρος κι’ είχενε μια θυγατέρα μόνη αμοναχή. Ερρώστησεν η κοπελλιά, δεν ήχενε και χρόνους, επόθανε. Ο κύρης τση την ώρα που την ήλασσε, είδενε απάνω στο στήθος τση καρδιάς τση κολλημένο ένα πιατάκι άσπρο μικιό μικιό. Παραίτα το σπίτι ντου, παίρνει το πιατάκι και βγήκε και διακονούντανε. Εγύρευγε φαΐ μια μπουκιά μοναχομένη και του τη βλάνανε στο πιατάκι και την έτρωγε. Μιαν... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Θρύλοι της περιφέρειας Αι. Νικολάου (Μεραμβέλλου)

    Λίμνη. Προ του λιμένος Αγ. Νικολάου υπάρχει μία λίμνη, νυν συγκοινωνούσα με την θάλασσαν, μεγάλου βάθους. Υποτίθεται ότι προήλθεν από καθίζησιν ηφαιστειογενή. Το βάθος της , μέχρι 90 μόνον μέτρων έχει υπολογισθή, κατά τας κρατούσας αντιλήψεις είναι απύθμενος. Οι Γερμανοί υποχωρούντες το 1944 έρριξαν μέσα στη λίμνη αυτοκίνητα και άφθονον πολεμικόν υλικόν, τα οποία εξηφανίσθησαν. Η Λίμνη ήτανε μια μεγάλη...
    

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Λογάρι. Υπάρχουν άνθρωποι που ξαφνικά παρουσιάζονται πλούσιοι. Γι αυτούς λένε πως ηύρανε λογάρι.Δεν είναι άγνωστο πως κάτω από τη γή υπάρχουν κρυμμένοι θησαυροί και μάλιστα στην Κρήτη, όπου υπήρξαν τόσες χαμένες πολιτείες. Πιστεύουν πως ένας αράπης ονειρεύει τους ανθρώπους που και πως θα βρούν το λογάρι, αλλά δεν πρέπει να το μολοήσουν,γιατί αντί για χρυσάφι θα βρούν κάρβουνα. Η Αννα Συλιγαρδάκι διηγείται... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Μα δεν είναι δυστυχώς. Ο Κρητικός τον κάτω κόσμο τον νομίζει ένα βάραθρο, ένα τόπο όχι ευχάριστης διαμονής, ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή. Κι αλήθεια ποιός επήγε και ξαναγύρισε απο τα παλάθια, όπου ο χάρος είναι βασιληάς; Μήπως υπάρχει δα και τρόπος να γυρίση; <Ο Θηός απού μας ήκαμε εστόλισε τον κόσμο,>μα ξέχασε, δεν ήδωκε τρία καλά στσ' αθρώπους>γεφύρι για τη θάλασσα και γιαγερμό π'τον άδη>και σκάλαν... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Μέσα τση Μαργιάς ο γιός όξω τση Μαργιάς ο γιός. Εις περιπτώσεις καθ’ ας άτομά τινα γαλιφίζουν ωρισμένα πρόσωπα όσον καιρό τα έχουν ανάγκη. Προέκυψεν από την πρόληψιν ότι οι οβραίϊτσες οντέ κοιλιοπονούνε για να κάμουνε παιδί παρακαλούνε το Χριστό να τσι λευτερώση με το καλό και λένε: «Μέσα τση Μαργιάς ο γιός», κι’ ύστερα απίτις κάμουνε τον κολόνερό ντως βαστούνε ένα γκαλάμι και πάνε από πίσω από όλες... 

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Το Καλογεράκι

    Μια φορά κι έναν καιρό ήτανε μια μάννα και μια κόρη. Αξαφνικά μιαν ημέρα η μάνα επόθανε. Τσή κόρης πολλά τσή βαροφάνηκε κι ήκλαιγε μερού νυχτού, ήκλαιγε και δεν αρνεύγανε τα μάθια τζη. Απού τα πολλά κλάυματα την ελυπήθηκε ο Θεός και ήπεψε έναν άγγελο και την επήγε στον Κάτω Κόσμο Είδενε τη μάννα τζη, ευχαριστήθηκε και πάλι την ήπηρε ο άγγελος και την ήφερε στον απάνω κόσμο. Το κορίτσι ύστερις επήγε...
    

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • Η Παναγία η Σπηλιώτισσα

    Μια ωραία εκκλησία η μισή Σπήλαιον και η μισή οικοδομή, είναι η προστάτισα της περιφέρειας. Είναι και της οικογένειας μας η προστάτις. Ο πάππος μου Γεώργιος Λογαριαστάκις έχη κάμη ανάγλυφον την Θεομήτορα στον εξωτερικόν Πυλεώνα της εκκλησίας, όπου και σώζεται μέχρι σημερον. Οι κοπέλλες της περιφέρειας την επικαλούνται ακόμη και στα τραγγούδια των : “Ω Παναγιά Σπηλιώτισσα έμπα και Σύ στη μέση να πάρω...
    

    Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ. (1949)
  • «
  • »

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτή η συλλογήΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.