Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 8501-8520 από 142579
Τα παλιά χρόνια οι Αμοργινοί ήσανε κλέφτες, ερχόντανε κ’ εκλέβανε το νησί μας (=την Λέρον).
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1958
)
Μου ‘λεγε ο παππούς μου ο Γκόγκος ότι εδώ στους Κουκλιούς δεν υπήρχε τίποτες, ήταν ερημιά εδώ στα παλιά τα χρόνια. Η καταγωγή η δική μας ήταν βλάχικη, από το Σεράκου. Αυτή η οικογένεια πρωτοκατοίκησ’ εδώ. (Gogu). Από εφτά αδέρφια που ήταν η οικογένεια των Γκόγκου έμεινα μόνον εγώ ο Γεώργος Γκόγκος. Παλιά οικογένεια εδώ στους Κουκλιούς, όπως μου λεγε ο πατέρας μου, είναι και η οικογένεια Ζαφείρη, λέγει...
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1958
)
γ) Τοποθεσία Χαλκιά. Το Επταχώρι. Το Επταχώρι, όπως προείπαμε, δημιουργήθηκε απ' τον συνοικισμό επτά μικρών χωριών της περιοχής. Ένα απ' αυτά το Παλιοχώρι ήταν, όπως λέγη και η λέξη, το πιο παλιό χωριό κι απ' αυτό , όταν πλήθαιναν οι κάτοικοι, έφευγαν συγγενικές οικογένειες κι εδημιούργησαν τα άλλα χωριά της περιοχής, την Ρέντα (μείζων Ρέντα και ελάσσων Ρέντα, ή όπως λέγεται σήμερα Πάνω Ρέντα και...
Μάνος, Κωνσταντίνος
(
1958
)
Διάφορες τοπωνυμικές παραδόσεις
Από τες τοπωνυμίες «Δυομάχες» στα Σιάννα «Γιαιμαχί» στην Αρχάγγελο «Ευρωμάχεια» στο Βάτι το «Μυριάντρι» στη Λίνδο και τον «Πάμαχον» στο Μεσαναγρόν, μανθάνομεν επίσης διάφορα πολεμικά επεισόδια της Ρόδου. Και για μεν του Δυομάχες, λέγουν πως έγειναν εκεί κάποτε δυο μάχες, για το Γιαιμαχί πως χύθηκεν άφθονον αίμα σε κάποιαν συμπλοκή, για την Ευρωμάχεια ότι έγινε ευρεία μάχη. Για το Μυριάντρι λέγουν...
Άγνωστος συλλογέας
Ο Λιεράδος (τπνμ). Λέγεται Λιεράδος η τοποθεσία, γιατί εκεί τρεις λυγερές εχαλάσανε ένα άνθρωπο και τον εθάψανε.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Χωρίον «Κυνήδαρος». Ενωμάσθη α΄το κυνηγό Κυνήδαρος. Τον ελέγανε πρώτα Κυνήγαρος και ύστερα Κυνήδαρος. Ευρήκανε εικόνισμα και το ‘παίρνανε και το ‘πηαίνανε στα σπίτια και εκείνο ήφευγενε και επήγαινε στο βάτο που ήτανε και σιγά σιγά ωνομάστη Κινήδαρος.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Μια φορά ένα μεγάλο λιοντάρι ξεκίνησε από τον – τόπον του να ‘ρθη ς’τον Πλατανέα(1) να φάη τσ’ ανθρώπους. Όντεν έφταξε απ’ όξω απού τον Πλατανέα, το ‘μαθε ο Άϊ- Δημήτρις, απού του είχανε εκκλησία. Επήρε λοιπόν το κοντάρι του κ’ εκοντάρεψε το λεοντάρι κ’ ετσά ‘σωθήκανε οι αθρώποι. Αυτό αγκομαχούσε κ’ έπεσε απ’ όξω απού τον Πλατανέα ς’τη θάλασσα κ’ εγίνηκε το νησί που το λένε Θοδωρού(2). [Πλατανέα=...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1939
)
Τζαρνίδια (τπνμ). Εκ της παραφθοράς της λέξεως Τσάρος-Δίας, επειδή ωρκίσθη ο Τσάρος εις τον Δία ότι η τοποθεσία είναι μαγική. Έχει έλθει εδώ ο Τσάρος και την είδε.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Τα Κυκλαδίτικα νησιά
Λένε πως όταν ο Θεός έπλασε τον κόσμο στο τέλος ο Πανάγαθος στάθηκε ν’ αποθαυμάση το έργο του που είχε φτιάξει στις έξη πρώτες άγιες μέρες. Τόσο μαγεύτηκε από την τελειότητα της πλάσης του, ώστε ο Πάνσοφος εγέλασε. Τότε τα χερουβείμ εφύσηξαν κάποια αρμονία στα βούκινα, τα σεραφείμ συνώδεψαν με ύμνους την αρμονία αυτή και όλη η πλάσι δέχτηκε τη θεϊκή εκείνη και ουράνια μελωδία. Το φως του ήλιου έλουσε...
Σακκάς, Γ.
(
1938
)
Παραδόσεις του λαού
Οι Κατωμερήτες – οι Σφακιανοί δηλαδή – πειράζουν τσι Σφακιανούς λέγοντας: Όταν έκαμε ο Θεός τον κόσμο εκοσκίνησε το χώμα και το πέταξε σ’ όλα τα χαμηλά μέρη και γενικά στα χωριά που βρίσκονται έξω από τα Σφακιά και τα σκύβαλα (τ’ αποκοσκινίδια) άφησε στα Σφακιά και γι’ αυτό δεν έχουν σχεδόν χώμα παρά είνε όλο βουνά. Οι Σφακιανοί δε απαντούν τότε ως εξής: Ναι μα κι’ όταν έδουδε ο Θεός το νου τσ’ ανθρώπους...
Μαυρακάκης, Ιωάννης
(
1939
)
Οι Ποποβίτες δεν είχαν πάντοτε αγαθές σχέσεις με τους Σουλιώτες και στην παλαιότερη και στη νεώτερη εποχή. Στο Σέλλωμα, στου Γραβάν’ είναι η Σφήνα του Καραμπίν’. Λέγουν ότι κάποτε γινόταν ένας γάμος στο χωριό Πόποβο κ’ έπαιρναν νύφ’ από ξένο χωριό τα Λοζανά. Κίν’σαν για να πάρουν τη νύφ’. Οι Σουλιώτες τότες έρθαν στου Καραμπίν’ ήταν τσέλεγκας ο Καραμπίνης εκεί, και του πήραν τα πρόβατα και τον σκότωσαν,...
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1958
)
Το Χιλιορράβδι
Το Χιλιορράβδι. Στην παραλία της Ασκληπιού κοντά στο μοναστήρι Κιοτάρι έχει μια τοποθεσία Χιλιορράβδι και η παράδοση λέγει: «Κάποτες ήρταν πειρατές στο Ρόδο και ετοιμάζουντο να βγουν κοντά στο Κιοτάρι ανήμερα της Παναγιάς. Ήταν παναΰρι κι’ οι παναΰριωτες σαν είδαν το κλεφτοκάϊκο να ‘ρχεται κατά πάνω τους εσοφίστηκαν κι έκαμαν χίλια ραβδιά γεροντίστικα και τα αρράδιασαν στην εξώπορτα του μοναστηριού....
Βρόντης, Αναστάσιος
(
1930
)
Γεννιτσαρέοι (Κιρτζαλίδες) ήρθαν στο χωριό μας δω και 160 χρόνια, την ημέρα τ’ Αηλιά. Οι χωργιανοί ήταν στην εκκλησία τα’ Αηλιά που ήταν έξω από το χωργιό κι’ επειδή δεν βρήκαν κόσμο μέσα στο χωργιό, έβαλαν φωτιά να κάψουν το χωργιό. Το χωργιό μας ήταν στενόμακρο, γιατί τα σπίτια ήταν ανάμεσα στο ποτάμι και στο μπαΐρι ως τρία χιλιόμετρα. Κάθε σπίτι έβλεπε προς την Ανατολή και κάθε σπίτι είχε τ’ αλώνι...
Μέγας, Γ.
(
1937
)
Καταφυό (Σπηλιώτισσα). Μια φορά, λέει, ήβαλανε ένας ένα τράο (=τράγο) μέσα και του ‘βαλενε δυο κεριά στα κερατά dου κ’ ήβγηκενε απάνω ‘ς τις Κολιές (τπνμ).
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Έλεγε ο παπούς μου ότι το κάστρο εδώ στην Καισαρειά είχαν από κει σκοινιά δεμένα και έρχονταν εδώ στο χωριό πλέον από τετρακόσια χρόνια. Τα σκοινιά πάνω στο κάστρο είχαν στηριχθή σε παλούκια και σαν εναέριο κουβαλούσαν πέτρες και ό,τι ήθελαν να κτίσουν.
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
(
1965
)
Εις την περιοχήν της Γεωργιουπόλεως της επαρχίας Αποκορώνου του νομού Χανίων υπάρχει η λεγομένη Ελληνική Καμάρα, δια την οποίαν υπάρχει παράδοσις εις σχετικόν άσμα. Το άκουσεν ο φίλος Σπυρ. Βαρδάκης από χωρικόν του Μπρόνσερου στα 1906 και μου το ανακοίνωσε, δυστυχώς όμως λείπουν κάμποσοι στίχοι. Ας σώσω τουλάχιστον τους σωθέντας. «Όντε ν’ εθεμελιώνανε την ελληνική καμάρα, ουλιμερίς τη χτίζανε κι από...
Δέφνερ, Μιχαήλ
(
1918
)
Φιώdας (τπνμ). Εκατοίκαν ένας εκεί μια φορά και επειδή ήτανε πολύ φιλόξενος τον εβγάλανε Φιώdα. Ύστερα ήρθενε εδώ κ’ εκάτσενε και ωνομάστηκενε Φιλώτι το χωριό.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Κουρσάρος (ο) και κουρσάρος: πειρατής «Τοj jαιρόj jείνον έρκουντον οι κουρσάροι j εγερημώνναν τον τόπον, έγτυνναν τοj κόσμον». «Το χωρκόμ μας τομ παλλιόj jαιρόν ήτουγ κάτω στογ κάμπογ καρdήν της θάλασσας j άμα εξησκαλώνναν οι κουρσάροι, εθεωρούδαντο j έρκουντοj j εγερημώνναν το για τούτον εσηκώσαντο ‘πο jεικάτω j επήδαντο δαπάνω πουφ φαίνεται που τηθ θάλασσαj j εγλύτωννεμ που τους κουρσάρους.
Ερωτόκριτος, Ιωάννης
(
1930
)
Τραγέα (χωρίον, τπνμ). Λέγεται Τραγέα διότι ήκανενε το μεγαλύτερο τράγο σαράντα, σαράντα πέντε οκάδες. Είχενε μεγάλες βελανιδιές τσαί ετρώγανε βαλανίδι.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Το Κεραμεί (χωρίον) είναι τρακόσα χρόνια χτισμένο πιο μπροστά που το Φιλώτι. Εφτά φορές είναι χαλασμένη η Αξά (Η Νάξος) από τσι Τούρκοι και Βενετοί. Κι όπου ‘ταν κανένας ληστής τον ακάναν εξορία εδώ κι από ‘κει πιάσανε σπόρο.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση