Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 8521-8540 από 142579
Παληές Ροδίτικες Ιστορίες
Το Χιλιορράβδι. Στην παραλία της Ασκληπιού κοντά στο μοναστήρι Κιοτάρι έχει μια τοποθεσία Χιλιορράβδι και η παράδοση λέγει: «Κάποτες ήρταν πειρατές στο Ρόδο και ετοιμάζουντο να βγουν κοντά στο Κιοτάρι ανήμερα της Παναγιάς. Ήταν παναΰρι κι’ οι παναΰριωτες σαν είδαν το κλεφτοκάϊκο να ‘ρχεται κατά πάνω τους εσοφίστηκαν κι έκαμαν χίλια ραβδιά γεροντίστικα και τα αρράδιασαν στην εξώπορτα του μοναστηριού....
Άγνωστος συλλογέας
Χωρίον Φιλώτι. Όποιος ήθε περάσει τον επαίρνανε στο σπίτι και τον εξετρομάζανε, τον ετρατέρνανε, και το εβγάλανε Φιλώτι, που ‘τανε φιλόξενοι.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Στη Βορειοανατολική άκρη του χωριού μας, σε παλαιότερα χρόνια κατοικούσαν δυο πεντάρφανα αδέρφια, ο Λοής και η Μαρκαρού. Παντρεύτηκε κι ο Λοής και έμεινε παντέρημη η Μαρκαρού. Μια βροχερή νύχτα η κοπέλα, καθόταν κοντά στο τζάκι, δουλεύοντας το «δουλάπι». Σε μια στιγμή, μια αστραπιαία σκιά της έκοψε την δουλειά και το σιγοτραγούδημά της. Μόλις πρόφτασε να δη ένα ανθρώπινο όγκο να κρύβεται κάτω από...
Στυλιανίδης, Στέλιος
(
1961
)
Το χωριό μας το λένε Επισκοπή, γιατί έχουνε χαθή έξι Επίσκοποι εν καιρώ που ήτανε κουρσάρικα. Έχουμε εκκλησία του Άη Γιώργη πολύ παλαιά. Γένεται μεγάλο πανηγύρι και χορός. Έρχουνται όργανα από την Ήπειρο. Ο Τουρκοβασίλης, οι Χαλικιάδες, χορεύουνε τσάμικα, συρτά,βρωπαϊκά.
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1956
)
«Η Κάρπαθος μια φορά είχε 75 χωριά, ύστερα ερημώσαν και ο τόπος αγρίεψε. Τότες το μάθανε στην Κύπρο οι βασιλιάδες κι’ επέμπανε από το Καρπάσι ούλους τους κακούργους και κλέφτες, που είχαν για σουργούνι, στην Κάρπαθο. Αυτοί όμως κι’ εδώ που ήρταν δεν εκάθοντο ήσυχοι. Είχαν καΐκια με 66 κουπιά κι’ όταν έβλεπαν κανένα καΐκι στο πέλαγος εκάνανε ρεσάρτο(2) κι’ αρπούσανε ό,τι εύρισκαν. Γι’ αυτό και το νησί...
Μιχαηλίδης – Νουάρος, Μιχαήλ Γ.
(
1934
)
‘Σ τη Κωμιακή ήρθανε Αϊβαλιώτες αδέρφια κ’ εκείνοι πρωτοβάλανε θεμέλιο ‘ς το χωριό. Οι ληστάδες ήρχουντανε ‘ς τα παράλια και γι’ αυτό κάνανε μακρυά τα χωριά.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1960
)
Μεταξάδες
Κάτοικοι 1900 περίπου, γεωργοί κτηνοτρόφοι. Ευδοκιμεί η σηροτροφία. Υπάρχουν και αγγειοπλαστεία. Οι κάτοικοι γηγενείς. Η σηροτροφική παραγωγή φτάνει τα 25-30 χιλ. κιλά το χρόνο. Παλιότερα το χωριό λεγόταν Λιακούπ Ντογάντζα. Ένας έβγαζε πέτρες και τα λέγανε τοκματζή (τοκμάκ= σφυρί). Ήρθε από το Λιακούω Ντογάντζα, που ήταν εδώ κοντά, ένα χιλιόμετρο απέξω, κι έχτισε το χωριό Τοκμάκιοϊ. Με την απελευθέρωση...
Πετρόπουλος, Δ.
;
Καρακάσης, Σταύρος
(
1960
)
Εδώ και 50 χρόνια είχανε ακόμα οι Θωνιώτες κτήματα στο Μαθράκι και πηγαίνανε και τα καλλιεργούσανε. Εβαίνανε το ζευγάρι στο καΐκι και πηγαίνανε στο Μαθράκι κι αλατρεύανε. Επήρανε και τις ονομασίες στα νησιά τους. Είπανε Μεροβίγλι τα βουνά τους. Κι είπανε κι αυτοί: Απάνω-πάντα, Κάτω-πάντα. (Εδώ είναι Απανωμερίτες οι κατέχηδες και κατωμερίτες οι Κασίμηδες).
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1960
)
Τα Ζωνιανά και παλαιότερα Ζου- λάκκο. Ο κατ. Ζωνιανός και Ζουλακκιανός. Παρώνυμο: Τσουλογάμπαδα. Το Ζου- λάκκο σημαίνει οροπέδιο του ζού (αίγας ή προβάτου), γιατί υπάρχει παράδοσις για το κτίσιμο του χωριού ότι ευρέθηκε νερό μέσα στο πυκνό δάσος, που σκέπαζε τότε το λαγκάδι, από ένα ζώον, που το παρηκολούθησεν ο βοσκός. Σημειώνομεν εδώ ότι και τ’ Ανώγεια και άλλα χωριά έχουν την ίδια παράδοση της...
Δαφέρμος, Γεώργιος
(
1939
)
Καρωτή Διδυμοτείχου πρώην Κουρουτζίκιοϊ
Κάτοικοι περίπου 1000. Τελευταία περί τους 200 κατοίκους μετώκησαν στο Σιδερό Σουφλίου, για να εγκατασταθούν σε ακατοίκητα μέρη. Ήταν άλλοτε τσιφλίκι αγάδων. Σιγά σιγά ήρθαν Χριστιανοί και πηράν τα χτήματα. Η παράδοση λέει ότι οι πρώτοι κάτοικοι ήρθαν από την Πελοπόννησο. 13 χωριά γύρω από το Διδυμότειχο είναι από την Πελοπόννησο.
Πετρόπουλος, Δ.
;
Καρακάσης, Σταύρος
(
1960
)
Στην πλατεία του Σχολείου είναι μια κολούνα δυο-δυόμιση μ. ύψος. Λένε ότι ο Έβρος (Μάρτσα) είχε πολλά νερά και κυκλοφορούσαν ως εδώ τα καράβια. Στην κολούνα αυτή δέναν τα καράβια.
Πετρόπουλος, Δ.
;
Καρακάσης, Σταύρος
(
1960
)
Εκειός που πρωτοκατοίκησε εδώ τον ελέγανε Τάφο, γι’ αυτό είπανε και το νησί Τάφο, (εσκοτώνανε και πολλούς εδώ).
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1958
)
Στ' Αλαγομάντρια (=αλογομάντρια)
Το χωριό μας στα παλιά τα χρόνια ήταν ακατοίκητος τόπος. Από τη Μηλιά Ασπροποτάμου έχασαν έξ’ άνθρωπ’ τ’ άλογά τς. Κι από πολλές μέρες, που ζητούσαν τα άλογα ήρθαν και τα ‘βραν στ’ Αλαγομάντρια. Τους άρεσε ο τόπος και ήρθαν και κατοίκησαν εδώ, αυτοί οι ίδιοι με τ’ άλογα. Ο Λαγός, ο Τήγανος, ο Νάκος, ο Κρικώνης κι ο Κουτσής με το δαυλί, αυτοί ήρθαν για τ’ άλογα κι αυτοί πρωτοκατοίκησαν εδώ. Άλλοι λένε...
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Μια συνοικία του Κοντοβρακιού (νυν Δαφνούλας) κοντά στο Βασταβέτσι (νυν Πετροβούνι) λέγεται Κοντ’νοί (Κοντινοί). Διηγούνται ότι όταν οι Βασταβέτσ’ νοί έφευγαν για το Σακαρέτσι λίγοι από τους τελευταίους μετάνοιωσαν γύρ’σαν πίσω κ’ έκαμαν το συνοικισμό που λέγεται Κοντ’νοί, δηλαδή οι τελευταίοι, αποσταμέν!
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Καστανέαι (Καστανιές)
Στα ελληνικοτουρκικά σύνορα, 8 χιλιόμ. Μακριά από την Ανδριανούπολη. Η λαϊκή παράδοση λέει ότι το χωριό είναι παλιό, παλιότερο από την Ανδριανούπολη. Λεγόταν τσερέκιοϊ (Τεταρτοχώρι). Είχε πέσει επιδημία και από τον πληθυσμό έμεινε το ¼ και το είπαν τσερέκιοϊ. Το όνομα Κατσανιές επήρε από το χώμα το καστανόχωμα. Το 1912 οι Τούρκοι έκαψαν ολόκληρο το χωριό. Οι κάτοικοι σκόρπισαν στην Αλεξανδρούπολη...
Πετρόπουλος, Δ.
;
Καρακάσης, Σταύρος
(
1960
)
Στ' Νταβέλα
Ράχη με σάδια (ύψωμα, χωράφια). Εδώ είχαν θάψει οι Μιχαλ’τσώτες καποτε ένα καλόερο ζωντάνο. Έφτειαξαν πηγάδ’ και τον έβαλαν μέσα. Κι αυτός μέσ’ από το πηγάδι τς έδωσε κατάρα παπάς και δάσκαλος ντόπιος να μη καρκαρίσ’ (προκόψη). Αυτός ο καλόερος είχε κάποτε έναν μύλο βακούφ’κον. Πάαιναν οι γυναίκες ν’ αλέσ’ν και τς έπιανε ο καλόερος με το ζόρ’. Γι’ αυτό οι Μιχαλ’τσώτες τον έθαψαν ζωντανό.
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Μουνότρυπα: βγαίνει εκεί νερό από μια τρύπα. Αλλά ο κόσμος το λέει μουνότρυπα.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1960
)
Για τους πρώτους αποίκους εδώ, έλεγε ένας γέρος πως ήρθανε 12 χριστιανοί από την Ήπειρο (Αλβανία). Ήρθανε με μια βάρκα. Εγυρίσανε το νησί, είδανε πως τους κάνει, αλλά εσκεφτήκανε πως τους χρειαζόντανε και γυναίκες. Επήανε κι εκλέψανε 12 γυναίκες από την Ήπειρο και τσι φέρανε εδώ. Αλλά επήανε να σκοτωθούνε, ποιος να πάρη την ομορφότερη. Εκείνες είπανε να λύσουνε τη διαφορά. – Να σας δέσουμε, λέει,...
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1960
)
Στην Κουτάβα. (Εφέτος οι Κουτάβες δεν έχουνε σοδειά). Μια σκύλα, λέει, την κυνηγάανε από εδώ, δεν την αφήνανε να γεννήση κι επήε και γέννησε εκεί μέσα σε μια κουφάλα από ελιά. Κι έμεινε.
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1958
)
Χώραι και τόποι
Μια φορά ‘σανε τρί’ αδέρφια κ’ εφύγανε από του πατέραν- τως κ’ επήγανε κ’ εκτίσανε, το ένα, το σεράγιο ‘ς την Ετιά(1), το άλλο, την Εγκλησά, τσ’ Αγιάς Σοφιάς (2) και το άλλο, το Τοπλού μαναστήρι (3). Σαν εγυρίσανε κ’ είπανε τουπατέραντως ειντά ‘καμε το καθαένα, ευκήθηκε τω δυο παιδιώ, απού ‘κτίσανε τσ’ Εγκλησές, και το άλλο παιδί που ΄κτισε το σεράγιο τσ’ Ετιάς το καταράστηκε. Το σεράγιο αυτό έχει...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1939
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση