• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Αναζήτηση 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Αναζήτηση

Προβολή προηγμένων φίλτρωνΑπόκρυψη προηγμένων φίλτρων

Φίλτρα

Χρησιμοποιείστε φίλτρα για να περιορίσετε τα αποτελέσματα αναζήτησης.

Αποτελέσματα 1-10 από 257

  • Επιλογές Ταξινόμησης:
  • Συνάφεια
  • Τίτλος Αυξ.
  • Τίτλος Φθιν.
  • Ημερ. Υποβολής Αυξ.
  • Ημερ. Υποβολής Φθιν.
  • Αποτελέσματα ανά σελίδα:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Της γριάς οι σωροί (τοπ.) και ενταύθα ως και εν πολλοίς άλλοις χωρίου της Γορτυνίας υπάρχει η Πανελλήνιος παράδοσις της γρηάς εκέινης, ήτις πλησιάζοντος του τέλους του μηνός Μαρτίου, εφέρθη υπεροπτικώς περιγελάσασα τούτον δια της παροιμιωδουςπλέον παραμεινάσης φράσεως : “Πρίτς, Μάρτη, τα ξεχείμασα τα προβατάκια μου”. Μετά την τρομεράν εκδίκησιν του Μαρτίου, κατά την παράδοσιν, οι διερχόμενοι εκ του μέρους εκείνου έρριπτον και από μιάν πέτραν, προς αιώνιον ανάθεμα της γραίας. Ούτω εσχηματίσθησαν εκ των ριπτομένων λίθων ενταύθα τρεις σωροί, προς ούς οι διερχόμενοι νυν διαβάται θεωρούσι καθήκον να ρίπτωσι και ούτοι από ένα λίθον. Αλλαχού συνήθως υπάρχη εις μόνον σωρ΄'ος, “της γριάς ο σωρός” καλούμενος, εν Βλόγκω δε “της γριάς ο τροχός”. 

Σακελλαριάδης, Χ. (1923)
Thumbnail

Τον Τούρκον η δείρ' τον ή μη τον φοβερίζης 

Καψάλης (1923)
Εις την δεκάτην περιέχεται η συμβουλή, ότι η μεν απειλή αυξάνει την αγριότητα του οξυθύμου Τούρκου, η δε πλήρης ταπείνωσις αυτού δύναται να σώση τον συγκρουόμενον προς αυτόν. Εις πάσας τας νυν το πρώτον δημοσιευομένας παροιμίας αναγράφω τον τόπον...
Thumbnail

Εκ ταύτκο προήλθε και η σημασία της κολάσεως. Στα τάρταρα, στημ πίσσα, στήγ κόλαση να πάς, ηκούσαμεν να εκφέρη εν κατάρα γυνή τις εκ Μάνεις. Η σημασία αύτη, δηλ. της κολάσεως πιθανόν να προήλθεν εκ της εκκλησιαστικής παραδόσεως, ή, απήχησις εύρηται εν στίχω κασιγνώστου άσματος του Λαζάρου(πε μου Λάγαρε, τι είδες εις τα τάρταρα που πήγες). Αλλά πολύ μεγαλυτέραν επίδρασιν της εκκλησιαστικής παραδόσεως έσχεν ως προς τούτο παρά τω Ελληνικώ λαώ κι αθάνατος αρχαία Ελληνική τοιαύτην. Ούτω μόνον εν τη ανωτέρω κατάρα (στα Τάρταρα στημ πίσσα)συνταντίζεται η έννοια των ταρτάρων, προς την της Χριστιανικής κολάσεως, τη πλήρους ως γνωστόν εκλογών, πυρός και πίσσης. Αλλ’όπως παρά τοις αρχαίοις τα τάρταρα ήσαν χάσμα σκοτεινόν και κατάψυχρον υπό την γήν (Κρνόεις Τάρταρος παρ’ Ησιόδω)και εις τοσαύτην απόστασιν υπο τον Άδην κέιμενα, όσον απίχει ο Οδρανός από της γής (Ομ.θ.ητε) ούτω και παρά τω ελληνικώ λαώ νυν τα τάρταρα νιμίζονται ότι είναι κάτω της γής, πλησίον του Αδού, αλ’ ετέρον δε κατάψυχρα κα9ο ζοφερά, ως μαρτυρεί και το επίθετον αυτών κρνοπαγωμένα. Ούτω στα τάρταρα του Άδου υον επήγε (Παίβλια Γορτυνία), λεγόμενον διαν της επτώσευσεν ή έκαθεν άλλην σοβαράν ζημίαν δηλ. κατεβαραθρωθή ως προς το Ζείποτε εξ άλλου ζοφερόν και ανήλιον, εκομένως κατάψυχρον ταρτάρον είναι το πασίγνωστον τουρτουρίζω (ταρταρίχω), πλασθέν και ονοματοποίησιν, όπερ πιθανώσι και το αρχαίο τάρταρος. Ως προς την σημασίαν τη λέξεως τάρταρης παρατηρούμεν τα εξαί: Πρώτον και κύριον είναι συνένυμο τη Χάρος, ως τούτο δείκνυται εκ του εξής μοιρολογίου. (Παιδιά καλώς εσμίζαμε) 

Σακελλαριάδης, Χ. (1923)
Thumbnail

Ήρθι στ' αμήν αυτό για πιθαμό 

Λουκόπουλος, Δημήτριος (1923)
Δηλαδή, εις το τελευταίον στάδιον της ζωής του δια να αποθάνη (πρβλ νύν)...
Thumbnail

1749, Ιουλίου 8 της Αγίας Κυριακής, ήρθαν να μας πάρουν σκλάβους και εφύλαξαν όλην την ημέραν και την παραμονή του Αγίου Ηλίου μας πήραν τα πιδιά σκλάβους. Κυριακή ημέρα τα πήρανε, την τσούπα του Ψαρού και το αδέλφ’ της και τον Καραβιά και την τετράδη ο Θεός τα ξεσκλάβωσε. Και ο Μπραχός τα επήρε, και το πιάσανε στις Γούρνες και τα πήραν και τα πήγαν εις την Προστοβά (χωριό 2 ώρας μακραί του Κεφαλοβρύσου) από πάνω και τη νύκτα περπατούσανε και την ημέρα τας βάνανε στον ήλιο. Και τρείς ημέρας έκαναν χωρίς ψωμί. Και οι Αρβανίτες και τα πιδιά όσο όπου μπαηλίσανε από την πείνα και τότες εκινήσανε και επήγανε δια ψωμί και αφήκανε τον ένανε και τα εφύλαγε. Και ο μέγας Πρόδρομος εθαυματούργησε και τον αποκοίμησε τον Αρβανίτη. Και την τσούπα την είχαν δεμένη και τα πιδιά τα είχανε μέσα σ’ ένα μαντρί. Θαύματούργησε κι φύγανε , ήρθανε κι οι άλλη συντροφιά από το ψωμί και δεν τον ηύρανε. Και πηγαίνουν και τον βρίσκουνε μέσ’ την Προστόβα, όπου έψαχνε τα σπίτια και χλίβεται και ρίξανε και τον λαβώνουν 

Λουκόπουλος, Δημήτριος (1923)
Thumbnail

Με χοντρό καπνό στο χέρι και στο σπίτι ο θεός το ξέρει. ή: και στην τσέπη ούτε λεφτό 

Κονδηλεύρης, Τ. (1923)
Thumbnail

Όταν θα γίνη η τρίχα του γουρουνιού μετάξι, τότε και ο Τούρκος θα λάβη πολιτισμό και τάξι 

Καψάλης (1923)
Thumbnail

Κκέφιμ μου κκέφιν έχουν και οι γαδάροι σαν και σέναν το πουλάρι 

Κυριαζής, Νίκος Γ. (1923)
Thumbnail

Επικρατεί η γνώμη, ότι έκαστος έχει δείο αγγέλους τον ακλόν και τον κακόν. Και έχων ως οδηγόν τον καλόν, πράττει το καλόν. Και έχων όμως τον κακόν πράττει τη οδηγία τούτου το κακόν. Δεν έχ' καλόν 'αγγιλον αυτός μ'αυτίνα π' φκειάν' τώρα! Είχες καλόν άγγελον σήμερα. 

Λουκόπουλος, Δημήτριος (1923)
Thumbnail

Τουρκάδες/ Τουρκάκια/ Τουρκιά/ Τουρκί/ Τουρκοπούλλα/ Τουρκόπουλλος/ Τούρκικη 

Καψάλης (1923)
Τουρκάδες ονομάζονται εν Κονίστραις και Αυλωναρίω της Ευβοίας βλαβεροί τινες μύκητες. Τουρκάκια ακανθυλλίδες τινές εν Οινούντι Λακωνίας και φυτά τινα εν Κυζίκω δια τον ερυθρόν (υπενθυμίζονται το εκ της σφαγής αίμα) καρπόν των. Τουρκιά ονομάζονται τα...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 26
  • »

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτό το ΑρχείοΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση

Περιήγηση ανά

ΤύποςΠαροιμίες (228)Παραδόσεις (29)ΣυλλογέαςΛουκόπουλος, Δημήτριος (103)Καψάλης (34)Καψάλης, Γεράσιμος (34)Σγουρίτσας, Αγησίλαος (21)Σακελλαριάδης, Χ. (9)Βογιατζίδης, Ι. Κ. (7)Κυριαζής, Νίκος Γ. (5)Κουκουλές, Φαίδων (4)Νικολαΐδης, Αναστάσιος (4)Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (3)... Προβολή ΠερισσότερωνΤόπος καταγραφήςΑιτωλία (103)Άδηλου τόπου (26)Ημαθία, Βασσαράς (21)Κύπρος (14)Περίχωρα Καστοριάς (10)Γορτυνία (7)Κρήτη (6)Μακεδονία (6)Σέριφος (5)Πόντος, Οινόη (4)... Προβολή ΠερισσότερωνΧρόνος καταγραφής
1923 (257)
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.