Αναζήτηση
Αποτελέσματα 1-10 από 34
Μισέ, Μουσιού και Μουσταφά στο σπίτι σου μη βάλης
(1923)
Η τετάρτη και η πέμπτη εκδήλουσι την δυσποιστίαν, την οποίαν έτρεφεν ο ελλήνικός λαός προς τε τους Τούρκους και τους Φράγκους...
Μοσιέ, μισέ και Μουσελίμη στο σπίτι σου μη βάλης
(1923)
Μοσιέ, μουσελίνη = και αι τέσσαρες λέξεις καταντούν ισοδύναμοι προς τα εθνικά ονόματα Φράγκος και Τούρκος, Μισέ = Περί των Μισέδων, δηλ. Κυρίων, εξ ων υπεδεικνύοντο οι δημογέροντες...
Σηκώθηκε ο βοιβόντας και πήγε στο ζαμπίτη
(1923)
Ζαμπίτης = στρατιωτικός διοικητής, αστυνόμος....
Εκδηλούται πόσον εκολακεύετι ο δυστυχής ραγιάς όταν πολιτικαί και στρατιωτικαί εξουσίαι εφαίνοντο οτι ησχολούντο με την υπόθεσιν του...
Εκδηλούται πόσον εκολακεύετι ο δυστυχής ραγιάς όταν πολιτικαί και στρατιωτικαί εξουσίαι εφαίνοντο οτι ησχολούντο με την υπόθεσιν του...
Αγάν εζητούσαμε και γιουμπρουκτσή ευρήκαμε
(1923)
Αγάδες ελέγοντο ως γνωστόν οι στρατηγοί (εξωτερικοί αγάδες) και οι αυλικοί (εσωτερικοί αγάδες). Υπό του ελληνικού όμως λαού ωνομάζοντο όλοι οι Τούρκοι στρατιωτικοί...
Γιουμπρουκτσή = τελώνην, φορολόγον, εκ του λατ. Commercium, το ελλ. Κουμμέρκι, εξ ου το τούρκικον γκιουμρούκ = φόρος του τελωνείου...
Η παροιμία εκδηλώνει ότι ο Έλλην και οσάκις δι άλλην αιτίαν ηναγκάζετο να έλθη εις επαφήν μετά Τούρκου, δεν ανεύρισκεν εν αυτώ τον δια την υπόθεσιν του ειδικόν στρατιωτικόν ή πολιτικόν υπάλληλον του τούρκικου κράτους, αλλά τον φορολόγον. Πας...
Γιουμπρουκτσή = τελώνην, φορολόγον, εκ του λατ. Commercium, το ελλ. Κουμμέρκι, εξ ου το τούρκικον γκιουμρούκ = φόρος του τελωνείου...
Η παροιμία εκδηλώνει ότι ο Έλλην και οσάκις δι άλλην αιτίαν ηναγκάζετο να έλθη εις επαφήν μετά Τούρκου, δεν ανεύρισκεν εν αυτώ τον δια την υπόθεσιν του ειδικόν στρατιωτικόν ή πολιτικόν υπάλληλον του τούρκικου κράτους, αλλά τον φορολόγον. Πας...
Ο αγάς μου έχει και άλλον αγά
(1923)
Υπήρχον ραγιάδες οι οποίοι υπείλουν τόν εκβιαστήν διά προσφυγής είς ανωτέραν αρχήν
Ο Θεός να μας φυλάγη από Σαλονικιό Εβραίο, από Αθηναίο Ρωμιό και από Εγριπιώτη Τούρκο
(1923)
Δια της τελευταίας (13ης) παροιμίας εμφανίζονται οι χειρότεροι αντιπρόσωποι των τριών συνοικουσών εν ταις ελληνικαίς χώραις φυλών, Ελλήνων, Τούρκων,Εβραίων
Για καλά και για κακά | δέσ' τε μου τε τον παπά
(1923)
Συνοδεύται από κείμενο...
Τάνδρισμαν και το τούρκισμαν έναν εν
(1923)
Δια της πέμπτης παροιμίας η αλλαξοπιστία αναγνωρίζεται ως η εσχάτη των συμφορών, δια τούτο προς αυτήν παρέβαλε την υπανδρείαν της η κακοτυχήσασα γυνή
Βούλγαρο αν κάμης φίλο βάστα και καμμάτι ξύλο, κι αν τον Τούρκο κάμης φίλο βάστα πάντοτε το ξύλο
(1923)
Εν μεν τη ενάτη χαρακτηρίζει τον Τούρκον ως δολιώτερον του Βουλγάρου