• Λάσπη η δουλειά 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Ο πίπτων εντός βορβόρου θα δοκιμάση πολλάς δυσκολίας εις τον καθαρισμόν του. Όθεν μεταφορικώς λάσπη η δουλειά ή τα πράματα βραχυλογικώς αντί είναι μέσα 'ς τη λάσπη η δουλειά λέγεται επί σοβαράς δυσχερείας εις την εκτέλεσιν ...
  • Λόγια της καραβάνας 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Συνοδεύεται από κείμενο ....
  • Με τα όλα του 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Συνοδεύεται από κείμενο...
  • Με το πρώτο 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Επειδή πολλάκις συνεννοούμεθα με νεύματα, ο έξυπνος με το πρώτον νεύμα αντιλαμβάνεται την σκέψιν του άλλου. Λοιπόν κατά παράλειψιν του γνέψιμο προέκυψεν η επιρρηματική φράσις με το πρώτο = ευθύς, αμέσως, οίον καταλαβαίνει ...
  • Μένω με τη γλύκα 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Η φράσις λεγομένη και πληρέστερα μένω με τη γλύκα 'ς το στόμα σημαίνει δοκιμάζω απογοήτευσιν δια την διάψευσιν ελπίδος. Η μεταφορά από άνθρωπον, όστις δοκιμάζει έδεσμα γλυκύ βέβαιος, ότι κατόπιν θα φάγη από αυτό, αίσθημα ...
  • Μήτε γάτα μήτε ζημιά 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Εις την φράσιν εξυπακούεται το ρήμα φαίνεται, λέγεται δε αυτή επί ενόχου πράξεως, δια την αποκάλυψιν της οποίας δεν υπάρχει κανένα ίχνος. Η μεταφορά από την μη φαινομένην ζημίαν, την οποίαν η γάτα προξενεί εις τα τρόφιμα
  • Μιά 'ς τό καρφί καί μιά 'ς τό πέταλο 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Η φράσις επί ανθρώπου μή έχοντος γνώμην σταθεράν, αλλ' επαμφοτερίζοντος κατά μεταφοράν από τόν πεταλωτήν, όστις καρφώνων τά καρφιά κτυπά καί εις τό πέταλον τό σφυρί τό μέν διά νά λάβη καί τούτο τήν προσήκουσαν θέσιν, τό ...
  • Μιλάει μονοσύλλαβα 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Ερμηνεία: Επί ανθρώπου αποφεύγοντος την πολυλογίαν και μόλις προφέροντος λέξεις μεμονομένας, αι οποίαι προσπίπτουν εις τον ακούοντα ως συλλαβαί, ακούεται η ανωτέρω φράσις. Λέγεται και μιλάει με μισές λέξεις. Η φράσις ...
  • Μπήκε ο καλόγερος 'ς το τσουκάλι 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Παιγνιώδης έκφρασις ότι το φαγητόν εκάη και εμαύρισε αποκάτω προς τον πυθμένα της χύτρας, έγινε δηλαδή μαύρο σαν τον καλόγερον. Λέγεται και επί το υπερβολικώτερον μπήκε όχι μόνο ο καλόγερος, αλλά και ο ηγούμενος
  • Μύρισε κυρά, μύρισε αφέντη 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Η φράσις λέγεται επί ελαχίστης ποσότητος φαγητού, το οποίον είναι διά να το οσφρανθή τις μόνον
  • Μυρίζει μπαρούτι 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Συνοδεύεται από κείμενο...
  • Να μη το πης μήτε του παπά 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Ερμηνεία: Η φράσις επί μυστικού απορρήτου, το οποίον ούτε εις τον εξομολογούντα ιερέα επιτρέπεται ν΄ανακοινωθή, παρά το γεγονός ότι ούτος ουΔεποτε εκμυστηρεύεται εις άλλους τα μυστικά των εξομολογουμένων
  • Ο ένας τό μακρύ του κι ο άλλος τό κοντό του 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Από τήν πλήρη έκφρασιν “ο ένας έλεγε τόν μακρύ του λόγο κι ο άλλος τόν κοντό του λόγο” εγεννήθη η ανωτέρω βραχυλογία επί γνωμών αντιθέτων λεγομένων απλώς πρός συζήτησιν καί όχι πρός συνεννόησιν. Αλλά παραλειφθέντος του ...
  • Ο νους του 'ς το ψητό 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Συνοδεύεται από κείμενο...
  • Όλα κι όλα 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Η φράσις έχει έννοιαν απολύτου αρνήσεως και προήλθεν από εφράσεις πληρεστέρας, όλα μπορούν να γίνουν, μόνο αυτό δε μπορεί να γίνη, όλα υποφέρονται, άλλ΄ αυτό δεν υποφέρεται κ.τ.τ. Η επανάληψις του όλα επιτείνει την άρνησιν
  • Όλος κι όλος 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Χαριτολόγος καταφατική απάντησις εις την ερώτησιν εσύ είσαι; αυτός είναι; Το όλος σημαίνει ολόκληρος, η δε επανάληψις επιτείνει την έννοιαν. Το όλον νόημα ενέχει και απόχωσιν λεπτής ειρωνίας, ότι δηλαδή δεν είναι ο μισός, ...
  • Όνομα και πράμα 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Συνοδεύεται από κείμενο ...
  • Όστις επρόλαβε τον Κύριον είδε 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Συνοδεύεται από κείμενο...
  • Οι καλεσμένοι είναι ένας κ' ένας 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Οιονεί διαλεγμένοι από ένας ένας, άρα έξοχοι άνθρωποι
  • Πάρε πόδι 

    Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
    Εις την Δημητσάναν προς τον μη θέλοντα ή βραδύνοντα να προσελθη λέγεται ειρωνικώς και εις τονον επιπλήξεως πάρε πόδι κ' έλα! Επειδή το πόδι είναι όργανον του βαδίσματος, αυτό πρέπει να κινήση τις και επί το εικονικώτερον ...