Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 8861-8880 από 142579
Για το αγίασμα της Ε Σοφίας έλεγαν πως στην πηγή μέσα ήταν μια κούνια παιδιού κρεμασμένη. Εκεί ήρθε η Αγία Σοφία με μωρό στην αγκαλιά, φεύγοντας από την Πόλη, όταν την πήραν οι Τούρκοι. Για να κρύβεται το μικρό στην κούνια, το κρέμασε σ’ αυτή τη σπηλιά μέσα. Ύστερα βγήκε πολύ νερό και το παιδί απόμεινε ψηλά κρεμασμένο μέσα στην κούνια. Υπνώνει ακόμα το μωρό, ώσπου ναρθη ο καιρός του να στερέψη το...
Λουκόπουλος, Δημήτριος
;
Πετρόπουλος, Δημήτριος
(
1949
)
Στην αγιά Σοφιά μέσα κοιμάται ένας Ιωάννης, αυτός που θα βασιλεύση στον κόσμο όταν λευτερωθή η αγιά Σοφιά. Μιαν ημέρα εμπήκε έναν κοπέλυ μέσα στην αγιά Σοφιά κι ήκανε χάζι γύρου γύρου το τζαμί. Μιαν κοπανιά θωρεί στον τοίχο κι ανοίγει μιαν πόρτα, χωρίς να χη πόρτα και βγαίνει ένας καλόγερος μ’ ένα λαδικό, στη χέρα. Βγαίνει όξω από το τζαμί, πουσούνιζει λάδι κι απόι μπαίνει πάλι μέσα από την ίδιαν...
Λιουδάκη, Μαρία
(
1938
)
Στη Ζωοδόχο Πηγή, την εκκλησά, στη Πόλι έχομε ‘κούσει αφ’ τους παλιούς μας ότι είναι τρία ψάρια τηανισμένα και κολυμπούν γιατί λέουν ότι όταν πήραν οι Τούρκοι την Πόλι εκεί ήτο οι καλόεροι και τηάνιζαν άμα τους το ‘πανε είπανε αυτό είναι ψέμα, όχι τους λέει εκείνος που τους το ‘πε είναι αλήθεια, τότε λέει ένας άμα μπορούν αυτά τα ψάρια που ‘ναι τηγανισμένα (ν)α πηδήσουν και ‘α μπουν μέσα σ’ αυτή τη...
Παπαμιχαήλ, Άννα Ι.
(
1964
)
Λένε ότι ο κύριως ναός της Αγίας Σοφίας και το ιερόν είναι κλεισμένα από την στιγμήν που απεκεφαλίσθη ο βασιλεύς Κωνσταντίνος ο ΙΑ! Δεν ανοίγονται δε παρά τότε μόνον, όταν οι Έλληνες ξαναπουλήσουν την Πόλη. Αντιφάσκουσα παράδοσις λέγει, ότι ο βασιλεύς είναι κάπου μαρμαρωμένος.
Ράγκος, Ιωάννης
(
1939
)
Ο Σκόντρα Πασάς
Πέρασι στο Νεχώρι. Οι χωριάτες πήγαν και τρύπωσαν απάνω στον Κορφοπεταλιά. Τώρα ακόμα φαίνονται τα ταμπούρια. Ήρθε στον Αϊ Δημήτρη. Έκαψε τα σπίτια, διήρπασε κι έκαμε και ζημιές. Κατεσκήνωσε στα «Αχούρια», ήταν μοναστηριού το μέρος αυτό. Έπειτα έχοντας οδηγό τον Καλαθά ή Καραγιάννη από το Νεχώρι (Γριέμ) και τον ωδήγησεν αυτός από τον κάτω δρόμο που πάει στον Πλάτανο απ’ τα’ Βρουμουφτιλιά. Ελπίζοντας...
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1926
)
Μπεμπερίνα
Ένα αψηλό μέρος δίπλα στο Νταουτζή. Κει πιάσκε αιχμάλωτος ο Νικηφόρος, και ο Τσάρ-Κρούμ πήρε την κεφαλή του, την έκαμε χρυσή με μάλαμα και έπινε και έλεγε: Νας ντράβι βοϊνίτσι, ντα πίεμ σας Νικηφόρο dαgλαβά. (=Εις υγείαν, στρατό, να πιούμε από του Νικηφόρου το κεφαλ’)
Μέγας, Γ.
(
1937
)
Κοκκαλού
Έπεσε πολύ κόκκαλο κει πέρα και τη λένε Κοκκαλού. Έναν καιρό ο Νικηφόρος ο βασιλές, έγω τ’άκουσω έτσ’. Από ο Ραβδά δω μεριά προς την Αγχίαλο, απέ ένα μέρος πάει ο δρόμος στην Αγχίαλο, απέ άλλο μέρος στη Μεσημβρία. Έγινε πόλεμος τότε ο Νικηφόρος με τον Κρούμ’. Κατόπ’ ύστερα ανάλαβε ο πρίγκηπας κι’ έβγαλαν έξω από τα σύνορα τους Βούλγαρους
Μέγας, Γ.
(
1937
)
Το λιογάρι (αυτόθι)
Παράδοσις του χωρίου Καλαφατλη. Ένας δράκος (Αράπης) ηγωνίζετο να φέρη τη θάλασσα εις την Τρωάδα δια να περάσουν τα πλοία των Ελλήνων. Ενώ δε ηγωνίζετο, εις τούτο έμαθεν ότι ηλώθη η Τροία. Τότε λοιπόν ετίναξε το λιογάρι και απεμαρμαρώθη τούτο εις την θέσιν ο χαρ τοις σημείοι Sisgar script. Φαίνονται ως αμφοτέρας τας παραδόσεις αναμνήσεις ως εν Ιλιάδη Μ. 15-33
Σταμούλη – Σαραντή, Ελπινίκη
(
1914
)
Παραδόσεις εκ Καρδαμύλων της επαναστάσεως του 22.
Οι παλληκαριές του Ψειρή. Ο παππούς μου ο συγχωρεμένος τον χειμώνα που καθούμειθε στην ποιροστιάν και είχαμεν κούτσουρα και φουφούλιζεν η φωτιά παρακουλάσαμεν να μας πη καμμιάν ιστορίαν. Ένα βράϋ μας είπεν τις παλληκαριές του Μιχάλη του Ψειρή. Ήταν παιάκια μου εδώ στο χωριό μας ένας παλληκαράς που τον λέανε Ψειρή. Λέαν πως ήταν ανδρειωμένος και είχεν από πίσω στον πισυνόν του κωλοράϊ. Αλλά οι παλληκαριές...
Μαδιάς, Γεώργιος
(
1919
)
Και του Κρίτζαλη dο gαιρό ήρθαν οι Τούρκ’ να πάρουν dη Μεσεμβρία. Ήρθε το στρατό και κατέβαινε πε κει απ’ τα’ ακρωτήρια, πε του Ραβδά το δρόμο. Και κει στου Χατζηπανιώτ’ τ’ αμπέλ’ είχε μια εκκλησία, Αηγιάννης ωνομαζούνταν. Και πώς ήρθαν ως κει πέρα, κόπηαν τα ήπατά τα και τα ήρθε κρυότητα κι είπαν: - Ας σταθούμε δω πέρα, και το πρωί να ιδούμε τι θα γέν’. Το πρωί σηκώθκαν ο κόσμος κλείσκαν μες στα...
Μέγας, Γ.
(
1937
)
Τον καιρό της γεννητσαριάς επαθαίνανε οι χριστιανοί τα μύρια στη Βώνη(1). Δεν εβαστούσανε μπλιο οι κακομοίρηδες και πώτε λέει μιαν κοπανιά ο παπάς τους: «Αϊντάστε, κακομοίρηδες να πα τουρκέψωμι, γιατί δε μας αφήνουνε τούτοι να κάμωμι χονέρι». Πιάνει ο παπάς μιταλαβαίνει τοις κι απόι τσι παίρνει να μπούνε στη χώρα(2), να πα τουρκέψουνε. Στο δρόμο τώσε παντίχνει ο Χότζας και θωρεί τοις μονιταριστοίς(3)...
Λιουδάκη, Μαρία
(
1938
)
Το πώς έγινε ο Τσιτούρας ληστής
Ο αποσπασματάρχης έψηνε το κισέμι του Τσιτούρα, επειδή φυγοδικούσε αυτός που είχε σκοτώσει κάποιον που ατίμασε την αδερφή του. Δίπλα στον αποσπασματάρχη ήταν και η αγαπητικιά του. Απάνω στο ψήσιμο ο καπετάνος είπε στην αγαπητικιά του. Θέλεις να διαλέξουμε κανά καλό μεζεδάκι από το σπλαχνί να φας. Όχι είπ’ αυτή. Εγώ θέλω απ’ αυτά τα γλυκαδάκια. Στας κυρά μ να σ’ δώσου ζη απ’ τα γλυκαδάκια να γλυκαθής,...
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1926
)
Το Ρεσάλτο
Τον Φεβρουάριο του 1824 μαζωχτήκανε στο Χαροκοπιό ο Γρίβας με τρεις χιλιάδες και ο Γιάννης ο Καράπαυλος με άλλους τοσους και αποφασίσανε να κάνουνε ρεσάλτο για να πάρουνε το Κάστρο (της Κορώνης). Και στείλανε το βράδυ το μπάρμπα μου τον Αντώνη τον Μπούτση, που ήτονε από τα πρώτα παλληκάρια του Καράπαυλου, και μέτρησε με τα καλάμια το Κάστρο εκεί στην Ελεήστρα, πόσο ψήλος είχε και γύρισε πίσω και ητούς...
Ταρσούλη, Γεωργία
(
1938
)
Παλιές ιστορίες
Μουνοβύζα= η έχουσα ένα μαστόν
Πρώιος, Ιωάννης
(
1886
)
Δασκαλόπετρα= Πέτρα παρά την θέσιν χωρίς ένθα κοντά τους χωρικούς εδίδαξεν και εκεί ο ο μικρός.
Βίος, Στυλιανός Σχολάρχου
(
1926
)
Ο Αλή Πασάς ήθελα να πάρη τη Φροσύνη κι έρρηξε δέκα καντάρια ζάχαρη στη λίμνη να την γλυκάνη να παραδοθή. Αλλά κείνη δεν παραδόθηκε κι έβαλαν μια πέτρα στο λαιμό της κι έπεσε στη λίμνη κι επνίγηκε -. Η κυρά Βασιλική ήταν αδρεφή της και παραδόθηκε κείνη για να γλυτώση τη Φροσύνη
Μέγας, Γ.
(
1937
)
Στον α-Γιώργη το Βραχανώτη ήτονε κοινόβιο μοναστήρι. Εκαθούντανε εκεινά ένας καλόγερος. Παρά μπρος ο δρόμος επέρνανε από κεια κι επηγαίνε πέρα. Τούρκοι περνούσανε κι επειράζανε τον καλόγερο. Αυτός ήθελα τσι ταϊση να τσι ποτίση, να τώσε στρώση να κοιμηθούνε κι απόι ήθελα τώσι-χύση μια ολιά βραστό χουμά(1) στ’ αυτί, να γκαγκαρώσουνε(2) και να πάη να τσι ρίξη σε μια λατσίδα(3) μίσα. Εχάνουντανέ οι Τούρκοι...
Λιουδάκη, Μαρία
(
1938
)
Η τοποθεσία του χωριού Μαργαρίτα είναι προς τις επάνω της Εδέσσης βουνοκορφές. Βορεινά του χωριού υπάρχει παλαιό φρούριο, «κάστρο», το οποίον εκτείνεται επί βραχώδους κορυφής αποτόμου προς δυσμάς και απροσίτου. Οι κάτοικοι του παληού Πότσεπ είναι ειρηνικοί και φιλόνομοι ζώντες μάλιστα χωρίς χωροφύλακα. Το χωριό έχει 35 σπίτια και 250 περίπου κατοίκους διατηρούντας την πατριαρχική οικογενειακή παράδοσι....
Άγνωστος συλλογέας
(
1938
)
Κατά τα τέλη του 18ου αιώνος, εις την παρά το Σκούπι (Σοπωτού) σωζομένην σημερόν περιοχήν ονομαζομένην Καθολικήν, ευρίσκετο μονή της ωμονύμου Παναγίας εις την οποίαν ένα πλήθος ελληνόπουλα έπερναν να νάματα των γραμμάτων από τον εκ Σοπωτού ιερωμένον Ιωανίκιον Νείρον, ο οποίος εκτός της γραμματικής μορφώσεώς του ήτο κι’ εξαιρετικός αγιογράφος. Κατ’ εκείνην την εποχήν λοιπόν εφιλοτεχνούσε την ιστορικήν...
Άγνωστος συλλογέας
(
1930
)
Ο Κατσαντώνης
Παράδοση
Άγνωστος συλλογέας
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση