Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
Παραδόσεις
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
Παραδόσεις
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Παραδόσεις: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 1701-1720 από 6798
Αγκλέουρας λέγεται και το κακόν, το δαιμονικόν πνεύμα, ο διάβολος και εν κατάρα «σύρε στον αγκλέουρα!» (Κυρίως αγκλέουρας (ο)= παιδί δύστροπο και γκρινιάρικο)
Μουσούρης, Σπύρος Ν.
Άμα δη κανείς πειρασμούς δεν πρέπει να το μαρτυρά, γιατί ή θα τόνε σκοτώσουνε ή θα πάρουνε το νου του. Παλιά οι παπάδες δεν ηξέρανε να καλοβαφτίζουνε τα παιδιά και για κειόνα τα πειράζανε οι πειρασμοί.
Λιουδάκη, Μαρία
(
1938
)
Διάβολος: σατανάς, όξω κι από δω, μισόκαλος, οξαποδίτης, αδόξαστος. Αυτός που υποφέρει από επιληψία λέγεται δαιμονισμένος.
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Μερζεβήλ (το) = πληθ. τα μερζεβήλια= δαίμων, βελζεβούλ, εξ ού και παράγεται.
Άγνωστος συλλογέας
(
1927
)
Υπάρχει το ρητόν: « Το τουφέκι εφτά φορές την ημέρα φοβερίζει τ’ αφεντικό του.» Υπάρχει η δοξασία ότι εις το κυνήγι πολλές φορές επεμβαίνει ο Σατανάς, ότι πολλές φορές το γεμίζει ο ίδιος ο Σατανάς και έτσι εξηγούν όταν το τουφέκι βρεθή γεμάτο, ενώ ο κυνηγός του το θεωρούσε άδειο.
Κασιμάτης, Ιωάννης Π.
(
1958
)
Άνεμος είναι ο διάβολος και τα ανεμικά = τα δαιμόνια.
Ρωμαίος, Κωνσταντίνος Α.
(
1920
)
Αναθέματος, ο= εκ των πολλών ονομάτων του Διαβόλου, επίσης λέγεται και ως όνομα ο αναθεμάτον. Ρε τι σου κάνει ο αναθεμάτον!
Ρωμαίος, Κωνσταντίνος Α.
(
1920
)
Διάολος, ο= ο διάβολος. Διαολίζομαι= πειράζομαι υπό μανίας κ οργής πηγής, ην λέγουσι, διαόλιο. Διαολιά, η= η πονηρία. Διαολιάρης= ο πονηρός. Διαολισμένος, ο= ο μετά πάθος, ωργισμένος, ο μανιακός.
Λουπασάκης, Στυλιανός Εμμ.
Ο σοφός Σολομών προτού πεθάνη όταν έχτιζε την Αγιά Σιών, είχε και δαίμονες κ’ «εβοηθούσαν» στο χτίσιμο. Η εκκλησιά αυτή ήτο χτισμένη από μαργαριτάρια που βρίσκουνταν μέσα στη θάλασσα και τα κουβαλούσαν απ’ εκεί δαίμονες. Λοιπόν ετελείωνε η εκκλησία. Έστειλε τους δαίμονες να πάνε να φέρουν ένα μαργαριτάρι που ‘ξεραν που ήτο. Ήτον πολύ μεγάλο. Άργησαν να το φέρουν κ’ είχε τελειώσει η Εκκλησία όταν το...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Τα φαντάγματα (φαντάσματα)
Τα φαντάγματα ή Τζίνια είναι κι αυτά διαβολικές δυνάμεις, οι οποίες βγαίνουν τη νύχτα παίρνοντας διάφορες μορφές ζώων π.χ. γάτας, σκύλου, κατσικιού κ.λ.π Τα φαντάγματα πιστεύεται ότι πηγαίνουν στους στάβλους καβαλικεύουν τα ζώα, πλέκουν τις ουρές και τα «τσιαμπάδια» - χαίτες των αλόγων. Τα φαντάγματα παρουσιάζονται και στους ανθρώπους. Για να αποφύγουν την κακή επήρεια των φανταγμάτων, όσοι βαδίζουν...
Αδαμίδης, Αλέξανδρος Κ.
(
1962
)
Σολομών
Ο Σολομών έδεσε τους δαίμονες μέσ’ στα κούπια. Είχε ο Σολομών ένα υπηρέτη και ο δαίμονας επήγαινε τη νύχτα εκεί που εκοιμότανε και τον πιπίλεζε στο δάχτυλο και του έπαιρνε τη δύναμη. Τον φοβέριζε να μην το πη στο Σολομώντα. Ο Σολομών έβλεπε το παιδί αδύνατο και το ρώτησε τι έχει. Το παιδί το είπε στο Σολομώντα ότι έρχεται κάποιος και του βυζαίνει το δάχτυλο. Τότε ο Σολομώντας έκαμε δέησι τρεις ημέρες,...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Άλλη φορά επήαινε ένας παπάς στο Μαγγανίτη, εξημέρωνε μια εορτή, στο δρόμο κατεσκευάστη ένα σύννεφο ‘πο πάνω του. Ο παπάς τα μπέρδεψε κ’ άρχισε κ’ έλεε το Χερουβικό. Και άμα ‘τελείωσε το Χερουβικό εσκόρπισε αυτό το θεριό και ήτανε σάμπως εχάλα ο κόσμος.
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Λένε ότι ο διάβολος φοβάται το τουφέκι και το λιβάνισμα.
Κασιμάτης, Ιωάννης Π.
(
1958
)
Κάποτε ένας είχε σφαμένο το χοίρο του τα Χριστούγεννα. Η φαμίλια νύκτα ακόμη το πρωΐ τα Χριστούγεννα σηκώθηκε κ’ επήγε στην Εκκλησία. Μόλις έφυε, τραβάει κι αυτός το τραπέζι που είχαν το χοίρο απάνω κ’ έκανε μπριζόλες στην αθράκα κ’ έτρωε. Εκεί μπαίνει ένας τράγος από την πόρτα και λέει αυτός. «Άι κι από πιο κοπάδι εξέκοψες. Θα σηκωθώ τώρα να σε βολέψω (=σφάξω). Σηκώνεται να πιάση το μαχαίρι να τον...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Ιστορία για το διάβολο
Ο παππούς ο Χριστόδουλος Κόχιλας και ο Γιάννης Παροίκος είπε του Χριστόδουλου να του βρη μιαν αίγα να την κάμη απόχτρι (=παστουρμάς). Πάει ο Χριστόδουλος και βρίσκει μιαν αίγα και την λαλεί και την πάει στου Λιάρη του Ζαχαριά το σπιτάκι και την κλείνει και χτίζει την πόρτα. Μιλά του Παροίκου να ‘ρθη να πάρη την αίγα. Πάη ο Παροίκος και ήυρε τον Χριστόδουλο και πάνε να του δώκη την αίγα. Όταν πήγανε...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Νυφίτσα (Μυγαλή)
Την νυφίτσα δεν την αποπαίρνουν γιατί πιστεύουν πως είναι ενσάρκωσι δαίμονος. Για να την διώξουν από την περιοχή του σπιτιού, για να μην καταστρέψη τα κοτόπουλα της λένε: «Παρ’ το δράχτ’ κι το κουβάρ’ κι σύρε σιαπέρα να γνέσης». Επίσης λένε και τούτο: «Μέλ’ στα ποντίκια κι φαρμάκι στα πλιά».
Αδαμίδης, Αλέξανδρος Κ.
(
1962
)
Άνομος (ο) = διάβολος, ανήρ.
Άγνωστος συλλογέας
(
1927
)
Ονόματα διαβόλου
Ο Αναθεμάτον και Αναθεμάτος. Ο Τρικέρης. Τρισκατάρατος. Ο Διάτανος. Ο Οξαποδώ. Ο Σαϊτάνης. Ο Τζεϊμένης. Ο Σκατογένης. Ο Λυκοφαωμένος. Ο Δαίμονας. Ο Γιούδας. Ο Σκιαριώτης.
Ρωμαίος, Κωνσταντίνος Α.
(
1920
)
Ένας παπάς με την παπαδιά του εκοιμούντανε όξω στο χωράφι, κοντά στο δρόμο. Είχαν πρόβατα και για να μη βγουν στο καλλιεργημένο μέρος να κάμουν ζημιά έπεσαν εκεί (=επλάγιασαν) να τα φυλάξουν. Περασμένα μεσάνυχτα ακούει ο παπάς ένα θόρυβο και σηκώθη και είδε ένα κόσμο πολύ με τα παιγνίδια και είχανε μαζί και μια νύφη. Και λέει ο παπάς στην παπαδιά. «Να φύγωμε από ‘δω γιατί περνά το κιρβάνι.»
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Για το μάτι
Όταν ο σοφός Σολομών έχτιζε την Αγίαν Σιών εκαθίσανε οι εργάτες να φάνε. Ένας εργάτης έδωσε μίαν ελιά στο δαίμονα να τη φάη. Ο δαίμονας επέταξε το κούκουτσο της ελιάς κ’ επήε στο μάτι ενός εργάτη και του το ‘βγαλε. Ο σοφός Σολομών τότε έπιασε αυτόν τον δαίμονα, του έβγαλε το μάτι και το ‘βαλε στον εργάτη που του ‘χε βγάλει ο δαίμονας το μάτι. Από τη γενιά αυτή του εργάτη, που επήρε το μάτι του διαβόλου...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
«
»
Αναζήτηση στο DSpace
Αυτή η συλλογή
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Αυτή η συλλογή
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση