Κομποδέσιμο
Οι κορυφές μικροελατιών κι άλλων μικρόδενδρων κομποδένουνται από μάγισες γυναίκες και τσιοπάνηδες, για μαντικούς βλαπτικούς σκοπούς. Για να μαντέψουν κάτι, το νοματίζουν, δηλαδή προσφέρουν το όνομά του λέγοντας να πάθει ωρισμένο κακό, και ταυτόχρονα κομποδένουν τη κορυφή, σαν να κομποδένουν το ίδιο πρόσωπο που θέλουν να βλάψουν, που θέλουν να ξαφανίσουν. Αν το κομποδεμένο ελάτι, στο χρόνο που ώρισαν ξεραθεί, εκείνο που μελέτησαν νοματίζοντας το παθαίνει κακό. Αν όμως δεν ξεραθεί μαντεύουν πως επέμβαση δαιμονικού απότρεψε ό,τι μελέτησαν. Το κομποδέσιμο δεν γίνεται μονάχα για να προξενηθεί κακό στον άνθρωπο που μισούν, αλλά και για άλλα πράματα, όπως όταν θέλουν να αποτρέψουν το λύκο να τρώει τα πρόβατα, να καταστήσουν την αρρώστεια ανίσχυρη να ψοφήσουν τα όρνια και γεράκια, ώστε να μην αρπάζουν τα πουλερικά, να ξαφανίσουν το ζωοκλέφτη, να προξενήσουν διάφορες σωματικές βλάβες, ν’ απομακρύνουν τα δαιμόνια. Η βλαπτική ενέργεια του κομποδεσίματος, παύει κάποτε πρόωρα χάρις στα παιδιά που θέλοντας να παίξουν, κόβουν τους κόμπους και κάνουν μπαστούνια ένα είδος Αστυνομικού γκλόμπς. Έτσι το κακό που μελέτησε ο κομποδεστής πέφτει μονάχα στο φτωχό ελάτι.
Τόπος Καταγραφής
ΤρίκαλαΧρόνος καταγραφής
1948Πηγή
Αλεξ. Κ. Χατζηγάκη, Παραδόσεις τ' Ασπροποτάμου, Τρίκαλα, 1948, σελ. 128, αρ. 259Συλλογέας
Ευρετήριο και είδος πηγής
Παραδόσεις τ' Ασπροποτάμου, ΒιβλίοΤύπος τεκμηρίου
ΠαραδόσειςTEXT