Το γιοφύρι της Άρτας
Λένε πώς’ς της Άρτας το γιοφύρι όντες βρέχη και μπουμπουνίζει ακούγεται μια φωνή <βάστα αράπη, βάστα βουβάλι, βάστα πρωτομαστόρισσα Ελένη> Κι όντες περνάη πο πάνου μουσική το γιοφύρι αρχίζει να τρέμη, γιατί οι στοιχειωμένοι αφήνουνε το γιοφύρη και πιάνουνε το χορό και για δαύτο απαγορεύεται να βαράνε πο πάνου όργανα. (ΣΗΜ :Εις την υπ’ αριθμόν 2 παράδοσιν παρατηρούμεν ότι ενώ αναφέρεται ότι εστοιχειώθη μόνη η Κατερίνα, βαστάζει την γέφυραν πλήν ταύτης και ο αράπης. Φαίνεται ότι μετά της εννοίας της γεφύρας είναι συνυφασμένη και η έννοια του φύλακος αυτής αράπη, ώστε και όταν δεν αναφέρηται ρητώς η στοιχείωσις αυτού να νοήται προκειμένου όμως περί μεγάλων γεφυρών ο αράπης δεν ήτο επαρκής προς στερέωσιν και φύλαξιν αυτών, διο προσηλούτο και τις επί πλέον ή και δύο τινες, ίνα πλείονα του ενός στοιχειά βαστάζωσιν αυτάς τούτο συνέβη κατά την παράδοσιν και εις την γέφυραν του Ίρη. Ούτω δε και το γιοφύρι της Άρτας, το τεθρυλημένον δια το μέγεθος αυτού, κατά την απ’ αριθμόν 3 παράδοσιν βαστάζουσι τρία στοιχειά, ο αράπης, το βουβάλι και η πρωτομαστόρισσα Ελένη ( Ιδέ Πολίτου Παραδός. σελ. 1059 κ. ε 1086, πρβλ. και σελ. 1113.) [Η περί στοιχειώσεως της γεφύρας του Ίρη παράδοσις είναι παραλλαγή της γορτυνιακής περί του Λάδωνος. Βλ. Αυτ. αρ. 481 και σελ. 1113). – Σ. τ. Δ.]
Τόπος Καταγραφής
Λακωνία, ΣπάρτηΧρόνος καταγραφής
1914Πηγή
Β. Φάβης, Λαογραφία Δ', 1913-1914, Παραδόσεις Λακεδαίμονος, σελ. 457, αρ. 3Συλλογέας
Ευρετήριο και είδος πηγής
Λαογραφία, Δ, ΠεριοδικόΤύπος τεκμηρίου
ΠαραδόσειςTEXT