• Ελληνικά
    • English
  • English 
    • Ελληνικά
    • English
  • Login
Search 
  •   Homepage
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Search
  •   Homepage
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 30

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Text Asc
  • Text Desc
  • Time Recorded Asc
  • Time Recorded Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Περί των θησαυρών φρονούσιν εισέτι οι Κύπριοι, ότι καθ’ έκαστον έτος οι θησαυροί κατά την λειτουργίαντης Μεγάλης και Αγίας Κυριακής ,οπότε ο ιερεύς ψάλλει τον ‘’Καλόλ λόον’’, ήτοι το πρώτον αναστάσιμον τροπάριον, όπου υπάρχουσι τοιούτοι,ανοίγει ‘η γή και φαίνονται,εφ’όσον διαρκεί ούτος ψαλλόμενος. Όστις δε τύχη παρών, δύναται να τον λάβη. Κατ’άλλην δ’ εκδοχήν ανοίγει η γή,καθ’όν χρόνον αναγονώσκονται οι πρώτοι στίχοι του Ευαγγελίου :’’Εν αρχή ήν ο Λόγος και ο Λόγος ήν προς τον Θεόν και ο Θεός ήν ο Λόγος’’ 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1923)
Thumbnail

Ο θησαυρός εν Κύπρω καλείται ευρετή η λέξις ετυμολογείται εκ του ευρίσκω. Η ιδέα περί της υπάρξεως θησαυρών είναι γενική αλλά δεν είναι εύκολος η ανακάλυψις των, συμβαίνει δ’ έν ολιγίσταις περιπτώσεσι τυχαίως ν’ ανακαλυφθώσι τούτο όμως δεν συμβαίνει πάντοτε, διότι τυχαίως ν’ ανακαλυφθώσι τούτο όμως δεν συμβαίνει πάντοτε, διότι η ευρετή θεωρείται ιερόν αντικείμενον και πρέπει αγιός τις να ροματίση τινά (= οραματίση, εμφανισθή καθ’ ύπνους) προς ανακάλυψίν του. Ο οραματισθείς οφείλει να μεταβή εις το υπό του αγίου υποδειχθέν μέρος, χωρίς εις ουδένα ν’ ανακοινώση το όραμά του, ουδέ εις τον πλησιέστερον συγγενή του αφού δε μεταβή , όπου ο θησαυρός, πρέπει να σφραγίση τον τόπο δια του τύπου του Τιμίου Σταυρού όταν δε αρχίση να σκάπτη πρέπει να μη ονιλή αφού δε τον ανεύρη να τον μετακομίση εις την οικίαν του σιωπηλώς. Αν δε το ανακοινώση με την οραμάτισιν ή ομιλήση κατά την όρυξιν ή κατά την μετακόμισιν, ο θησαυρός θα χαθή και αντ’ αυτού θα εύρη άνθρακας εσβεσμένους. Η Επιστήμη Χαραλάμπου, κάτοικος του χωρίου Μονής της επαρχίας Λεμεσού, καταγομένη δε εκ του χωρίου Βάσας της παρά το χωρίον Σανίδας της ιδίας επαρχίας, γυνή εξηκοντούνις, μοί διηγήθη ότι ο Άγιος του χωρίου της ερομάτισε τον πατέρα της, ότι εις την τοποθεσίαν <Κούντουρος> υπάρχει ευρετή και να υπάγη προς ευρεσίν της ούτος δε αφού ηγέρθη εκ του ύπνου λίαν πρωί περιχαρής παρέλαβε την σύζυγόν του και μετ’αυτής μετέβη εις το υποδειχθέν μέρος. Υπήρξε δε μεγάλη η έκπληξις του, όταν εύρε μεν το αγγείον, όπως το περιέγραψεν εις αυτόν ο άγιος, αλλά κενόν. [Βλ. Πολίτου Παραδόσεις σελ. 1003.] (ανακάλυψιν του- Αυτ. σελ. 1008 κε.) ( άνθρακας εβεσμένους – Αυτ. σελ. 1001 κε.) 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1916)
Thumbnail

Ο Θεός λέγουν πως κρατεί την γήν εν τη παλάμη του προσηλών ατενές το βλέμμα προς αυτήν. Και οτι αν παραβλεμματίση ( στρέψη αλλαχού το βλέμμα), αμέσως θα καταστράφή. [Παράδοσις πιθανώς πλασθείσα προς εξήγησιν της εικόνος του Παντοκράτορος. Σ. τ. Δ.] 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1916)
Thumbnail

Τάρταλον (το)= επανάστασις, ανταρσία-χωρικός τις ομιλών περί των Τούρκων της Κύπρου και περί της συμπλοκής αυτών κατα την εορτήν του Κατακλυσμού Αγ. Πνεύματος)μετα των Χριστιανών εν Λεμεσσώ και θέλων να δείξη ότι έχασαν πλέον πάσαν ισχύν είπεν. Θέλουν βασίλειον για να κάμουν τάρταλσι, εις ερώτησίν μου δια να μου εξηγήση την λέξιν τάρταλον, ειπωκρίθης <Πρέπι να τους βοηθήση κανένας βασίλειος για να μπορήσσουν να κάμουν στη Τσιώπρον, πόλεμον για να σηκωστούν εναντίον τους Χριστιανούς. -Απαντά και πλ. Τάρταλα σημαίνει τους εν τω οικίω έριδας και φιλουκιας (ως επήεν έσσω τσαι ίκαμεν τους τάρταλα) 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1924)
Thumbnail

Καλαθρωπόριν = Μανδραγόρας, θεωρείται έχον ιαματικήν δύναμιν δια τους ώχρας 'ς ικτερικούς ουρούντες επ'αυτού 'ς ορώντες του ηλίου αναστίλλονται επανακτού των χρώμα των. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π.
Thumbnail

Χρισταγκάθκια= echinus spinusas. Ο χυμός των ακανθών τούτων ομοιάζει προς υδαρές αίμαν, η Λέεται δε ότι εκ των ακαθών τούτων επλέχθη ο ακάνθινος του Χριστού στεφάνι. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π.
Thumbnail

Τόπακας (ο) ιθαγενής, αυτόχθων. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π.
Thumbnail

Ο βαρυπνάς καταλαμβάνει τοις καθένδουτας καθήμενος επί του στήθους των, επιφέρων εις αυτοίς μεγάλην αγωνίαν. Τον φαντάζονται δε νεανίαν φορούνταν σκουφίν. Φρονούσιν ότι αν ο πιεζόμενος κατορθώση να αρπάση το σκουφίν του θα έχη εις το σπίτιν του μεγάλην ευτυχίαν καθ’ αποκτήση τα πλούτη του Αβραάμ. Ο Βαρυπνάς, άμα του πάρουν το σκουφίν του, αρχίζει να παρακαλεί τον άρπαγα τούτου να του το επιστρέψη υποσχόμενος αυτώ μεγάλα πλούτη. Αλλά δεν πρέπει να δώση πίστην εις τις υποσχέσεις τον, διότι είναι απατηλαί. Τας υποσχέσεις αυτάς επαναλαμβάνει επί 3 -4 νύκτας ζητών το σκουφίν και πάλιν δεν πρέπει να το δώση μέχρις ότου απελπισθή κ φύγη. Εν τοιαύτη περιπτώσει ο άρπαξ του σκουφιού του Βαρύπνά καθίσταται ευτυχέστατος. Ούτος φρονούσιν ότι είναι κ προσωποποίησις της τύχης εκάστου ανθρώπου. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π.
Thumbnail

Αλαφροστοισώτης ο βλέπων πονηρό πνεύματα, στοισά εν στοδή ώρα της ημέρας και της διαλύρας μορφάς. Οι Κύπριοι φρονούν ότι εκάστη οικία κατακείται υπο δαιμονίαν τινά ‘’στοισόν του σειδκινί, όπερ πολλάκις αποδειμεί και όταν επιστρέφη προξενεί εκ την εν ή διαμένει οικίαν καλού ή κακού. Αντίθενταν βαρυστοισώτης = ο μη ενπόλες βλέπων τα δαιμόνια. Ατσουπάς = φαίνεται να δηλός δαιμόνιον ταραχοποιού, προς ο παραβάλλονται οι ήτακτος πάδες – Κάτσε ήσυχα βρέ ατσούπα, βρέ ατσουνά μαύρε – ομοίως: βρε πειρασμέ. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1924)
Thumbnail

Ευρετή (η)= Ο κεκρυμμένος εν τη γή θησαυρός και ανευρισκόμενος. Ηλ.εκ του ευρίσκω- Η ίδια περι της υπάρξεως θησαυρών εν Κύπρω είνε γενική, αλλά δεν είνε εύκολος η ανακάλυψις του συμβαίνει εν ελαχίστους περιπτώσεσι κατά τύχην ν’ανακαλυφθώσι τούτο όμως δεν γίνεται πάντοτε,διότι η αρετή θεωρείται ιερόν αντικείμεισι και πρέπει Αγιός τις να ροματίση τινα ωρός ανακαλυψιντου. Ο οραματσθείς οφείλει να μεταβή εις το υπό του Αγίου υποδειχθεί μέρος χωρίς ν’ανακοινώση το οραμάντου ευς ουδένα ουδέ εις του πλησιέστερα συγγενή του. Αφ’ ού δε μεταβή, όπου ο θησαυρός δε να σφραγίση του τόπου,δια του τύπου του Τιμίσυ Στεπρού όταν δε αρχίση να σκάπτη πρέπει να μη ομιλή αφόύ δε του εκστάζει και του σαραλάβη, να του μετακοσμίση εις την οικία του στωπηλές πέψιν. Αλλιώς δε και ομιλήση κατά τη όρυξιν ή το αναικινώσει μετά την ορειμάτισιν ο θησαυρός θα χαθή και αντ’εαυτού θα εύρη άνθρακας εβεσμένους. Η Επιστήμη χαραλάμωσιν κάτοικος του χωρίου Μονής της Επαρχίας Λεμισσού καταγομένη δε έν του χωρίου Βάσας της παρά το χωρίον Σανίδαν στη ιδίας επαρχίας γυνή εξη κουτούτος μοι διηγήθη ότι ο Άγιος του χωρίου των (Πολιούχος)ερομάντισε του πατέρα της, ότι εις την τοποθεσίαν (Κούντουρος) υπάρχει ευρετή και να υπάγη προς ευρεσίου της ούτος δε, ακρ’ού ηγέρθη εκ του ύπνου λίαν πρωί περιχαρής παρέλαβε την σύζυγό του και μετ’αυτής μετέβη εις το υποδειχθεί μέρος υπήρξε δε μεγάλη η εκπληξίς του, όταν ηύρε μεν το αγγείον, οίον το περιέγραψεν εις αυτόν ο Άγιος,αλλά κενού. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »

Browse

All of the Digital RepositoryArchive & CollectionsPlace recordedBy Time RecordedAuthorsLemmaLegend classification (acc. Politis)Source indexTitlesThis ArchivePlace recordedBy Time RecordedAuthorsLemmaLegend classification (acc. Politis)Source indexTitles

My Account

Login

Discover

Type
Παραδόσεις (30)
Collector
Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (30)
Place recorded
Κύπρος (30)
Time recorded1930 - 1934 (3)1920 - 1929 (7)1916 - 1919 (5)
Contact Us | Send Feedback
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.