Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 6361-6380 από 142579
Η δεκωχτούρα
Νύμφη τις είχεν εκυράν δύστροπον και ύποπτον λίαν υποφέρουσα εκτώς δυστραπίας αυτής. Η μέραν την η νύμφη ζυμώσασα δέκα οκτώ άρτους ενέβαλεν εκ τον κλίβανον. Η ύποπτος εκυρά πληστάσασα εις ρον κλίβανον και αριθμήσασα τους άρτους ευρεναυτούς λεληθότως δέκα εννέα. Μετά την όπτησιν εξέβαλεν αυτούς η νύμφη εκ του κριβάνου, ηδέ εκυρά αριθμίσασα και πάλιν αυτούς εύρεν το πραγματικόν ποσόν των άρτων και λέγει...
Σαμίδης
(
1912
)
Περί της Δεκοχτούρας
Η δεκοκτούρα είναι πτηνόν το οποίον τοιούτου, κρυγμόν εκβάλλει κι να λέγη δεκοχτώ. Ητό δι αύτη, γυνή νεαρά και νεονύμφος έχουσα κι φαίνεται δύστροπον εκυράν. Ημέραν τινά η νύμφη εζύμωσε δέκα και οχτώ άρτους. Φαίνεται δ’ότι η εκυρά εμέτρησεν αυτούς δέκα εννέα. Ηφού έψησαν τους άρτους αριθμεί και πάλιν αυτούς η εκυρά και εθρίστη μόνον δέκα οκτώ τους άρτους. Τότε ήρχισε σφοδρά φιλονεικία μεταξύ εκυράς...
Μανασσείδης, Συμεών Α.
(
1880
)
Νυχτερίδα
Η νυχτερίδα ήταν μια φορά ποντικός.Επήγε στην Εκκλησία κι'έφαγε απο το αντίδερο που κάνει ο παπάς τη λειτουτγία. Ο θεός την ετιμώρησε,της έκαμε φτερά και της επήρετο φως,να βλέπη μόνο τη νύχτα.
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1961
)
Ο κούκος
βλ.μαθητική συλλογή μύθων εκ Μακρυνούς Αιτωλοκαρνανίας
Γεωργόπουλος, Χ.
Αστακός και χταπόδι
Ο Αστακός αρματωνότανε σαράντα χρόνια να χτυπήση τ' αχταπόδι, αλλά μόλις το είδε το αχταπόδι επάζωσε από τον φόβο του ο αστακός. Έφυγε το κρέας του κι'απόμεινε μόνο το καβούκι του (=σκελετός)
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Πιστεύουνε κι'οι Υδραίοι ναυτικοί,πως τα καράβια τα σταματάει στο πέλαγος η φώκια,που είναι απ'τη μέση κι'απάνω γυναίκα κι'απ'τη μέση και κάτω ψάρι,και τα ρωτάει.<Ζή ο Βασιληάς Αλέξανδρος ;>Κι' άν της πούνε <ζή> τ'αφήνει και φεύγουνε,κι'άν της πούνε <πέθανε> τότε τα βουλιάζει,σύψυχα.
Χαλιόρης, Νικόλαος Γ.
(
1931
)
Διτιουχτού πτηνόν.Διηγούνται ότι αυτή ητό εστενε υπεφετώσα κακή κυρία ‘μεταμορφωθήσα είς πτηνόν δια την εξής αιτίαν. Εζύμωσε μιαν ημέραν 18 άρτους, η κυρία αριθμήσασα μετά την εκ των φούρνων εξαγωγήν ισχυρίνθη ότι ήσαν είκοσι, ότι έκλεψεν δύο. Έδειρε τσι την αυτήν ακλεές,διαμαρτυρομένην γοερές ότι ήσαν 18. Τούτο ιγίηντο καθ’εκάστων, έ ς’ ου ο Θεός ελεήσας μετέβαλεν εις πτηνού, περ δυο παύει να εκφωνή...
Αναγνώστου, Σ.
(
1902
)
Την παραμονή των Φώτων μιλούνε τα ζώα, όποιος τα ακούση ποθαίνει.
Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ.
(
1949
)
Ο Χριστός κι ο διάολος
Ο Χριστός έκαμε τα πρόβατα κι ο διάολος θέλοντας να τα καταστρέψει έκαμε το λύκο.Πάλε ο Χριστός έκαμε το σκυλί για να κυνηγάη το λύκο κι ο διάολος για να του μαγαρίζη το γάλα έκαμε τα ποντίκια.Και πάλι ο Χριστός έκαμε τη γάτα για να κυνηγάη τα ποντίκια.
Μουσελίμης, Σπ.
(
1938
)
Ο Χριστός και η γίδα
Όντας οι στρατώτες τσακώσανε τον Χριστό για να τουν κριμάσουν, μίνα κόρμπα γίδα, που βόσκαγε κεί πλάι, σήκουσι την ουρά της, κουπρίστηκε και βέλαξε. Τότες ου Χριστός γύρισε κατά τη γίδα και την κατηράσθη. Απ' τον κιρό εκείνο η ουρά τσι γίδας απόμνει σι απάνου.
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Χριστόψαρο το λέμε Χριστόψαρο, διότι έχει στη μέση του δύο ματρες μπαλάδες (στίγματα) που του γενήκανε,διότι απ'εκεί το είχε πιάσει : Χριστός.
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Γάτα. Ο κάτης η κάτα ή κατσούλα, στην Κρήτη θεωρείται ζώο ιερό. –Η γάτα επιτρέπεται να μπαίνη στο Ιερό, γιατί έφαγε τον κουφό που ήθελε να φάη την Αγιά μετάδοση. – Φαίνεται όμως πως η συμπάθεια είναι πολύ παληά. Προ Χριστού. Γιατί στο Μουσείο Ηρακλείου υπάρχουν τοιχογραφίες με γάτες.
Φραγκάκι, Ευαγγελία Κ.
(
1949
)
Φώκια με τα παννιά του παιδιού της Κερ.Επί του ατημελήτου.Εις την παροιμίαν υπόκειται ο μύθος ότι η φώκη ήτο γυναίκα,οποία κατελθούσα είς την παραλίαν την παραμονήν του Αγίου Γεωργίου δια να πλύνη τα παννιά του παιδιού της μετεμορφώθη εις το ζώον τούτο.
Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α.
(
1931
)
Δεκοχτούρα πτηνού. Αυτή ήτο νεαρέ νύμφη δυστρόεν πεθεράς είχι ζυμώσει 18 ψωμιά κι έβαλεν εις του κλίβανον. Η πεθερά εμέτρησα κατά λάθη 19 τα ψωμιά. Μετά την εξαγωγήν εκ του κλιβάνου εφάνη το πραγματικού ποσού των τότε επήλθε ζωηρά φυλατικία μεταξύ πεθερές κ’ νύμφης, επιμενώσης τας πεθεράς ότι η νύμφη έδωσεν εις την μητέρα της το εύ ψωμίον. Εκ της λύπης η νύμφη μετεμορφώθη εκ το ου λόγω πτηνόν κρόζιυσα...
Σαμίδης
(
1905
)
Η φώκα
Η φώκα γυναίκα έτον και,με το να εκατήβεν τα’άγι Γεργί την ημέραν ‘νόγ γιαλόν να πλύνη τη μωρού ατς τα’εγκούνια εγένεντον φώκα και ερούξεν στην θάλασσαν και απ’ο πέσ’ατις κρεμάσκουνταν τ’εγκούνια για τα’εκείνους,που φορούν χαλεπά και περπεντούλια λώμματα,άμον εγκούνια. [Σημ. Εις την του μύθου γέννησιν αφορμήν έδωκεν πλήν της δεισιδαιμονίας και το του ζώου ανθρωπόμορφον και οι όντοθεν αυτού κρεμάμενοι,ως...
Βαλαβάνης, Ι.
(
1874
)
Η κασσιδομοιωματίνα
Αυτή χτυπά τη κεφαλή τζη και λέει ''εσύ τα φταίς'' αλλά δεν ξέρω πια την ιστορία.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1959
)
Το πλέξιμο της ουράς του αλόγου και της χαίτης του.
Λένε πως πολλές φορές βρίσκεται πλεμέμη η ουρά και η χαίτη του αλόγου,ενώ βόσκει έξω στα λιβάδια.Αυτό το κάνει ο δαίμονας. Πρβλ.Πολίτου,Παραδόσεις αριθ. 539
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1948
)
Το σημειωμίδ' πρέπει να το σκοτών' νε , γιατ' έπεσε μεσ' στη Μετάδοση. Και όποιος το σκότωνε Σαββάτο μέρα, ήτανε σαν να κάνη 40 λειτουργίες.
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1940
)
Ο σίσικας περικαλεί να γενού τα σύκα=ο τέττιξ άδων δείται περί της ωριμάσεως των σύκων.
Βογιατζίδης, Ι. Κ.
Θανατοπούλι= το άλλου χαροπούλι.
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1928
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση