Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 6381-6400 από 142579
Ο Βλάχος.βλ. Μαθητική συλλογή μαθητών γυμνασίου Τσαριταίνης.
Άγνωστος συλλογέας
Η Φώκια ήταν γυναίκα κ'ηκαταράστηκεν την ο θεός και τώρα σαν πλέψει, φαίνεται σαν άνθρωπος, γι' αυτό ζή και στη στεριά.
Ζερβός, Ιωάννης
(
1958
)
Το βόδι είναι ευλογημένο γιατί παρα φρα να πή μά(=μάννα).
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1960
)
Φώκα
Φώκα με τ'εγκούνα. (Κερασ.)Φώκια με τα πανιά της. Επί των ατημελήτων και ρακενδύτων. Εις την παρ.υπόκειται ο εξής μύθος. Η φώκα έτον γυναίκα και με το να εκατήβεν τάγί Γεωργί'ς σό γιαλόν να πλύν τσί μωρού ατς τ'εγκούνa εγέντον φώκα κέρούξεν 'ς στη θάλασσαν κι αποπίς ατς εκρεμάσκουνταν τ'εγκούνa 'τς. Για τ'εκίνο εγέντον κι ο λόγος <φώκα με τ'εγκούνa> για τ'εκεινούς που φορούν χαλεπά και περπεντούλa....
Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α.
(
1918
)
Αθρωπομίλητος,η,ο = επί ζώων εχόντων ανθρωπίνων λαλιά κατα το παραμύθια ή εν γένει επί ζώων μοημόνων.
Άγνωστος συλλογέας
Δελφίνι (το)
Το δελφίνι άμα το περάση άλλο ψάρι σκάει.
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Η κοσσάρα εκάθεντον όντος εποίκεν ατς ο θεός.Το πουλίν είπεν, άν θές ο θεός θα πετούμε. Η κοσάρα πα είπεν. Άς το εδέ κ' εμάς φτερά θα πετούμε και το πουλίν επέταξεν και η κοσάρα κι επέταξεν.
Μελίδης, Θεόδωρος
(
1895
)
Επήγ’ ο Χριστός και ζήτησ’ από ‘να βοκόλο να τα’δείξ που είν’ο δρόμος.(‘Κει κοντά ήταν και πρόβατα). Τα πρόβατα στρέγκαγαν (από μύγα).Του ‘δεξε μι του πουδάρ’.Βρίσκ’ τον πρατάρ’.Του δειξε. – Να,’πο κεί.(γέρος παρ’στάστ’κε η Χριστός. Του ‘δωκε ευλογία. Όταν βαρή ο ήλιος να πιάνουν τον ήσκιο και να μη τα’ράζωνται ντίπ. Και στον άλλον κατάρα : Να τα κολλής΄’ η μύγα και να μη σταματάνε.
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1959
)
Το σφύριγμα των αγριογίδων
Στο Βαρδούσι απάνω βόσκουν αγριόγιδα. Βόσκουν σε μπουλούκια. Στην Αρτοτίνα λένε πως το μπουλούκι το οδηγεί ο δαίμονας. Γι 'αυτό ακούονται σφυρίφματα απο τα μπουλούκια των αγριογίδων. Τ'αγριόγιδα μάλιστα είναι σημαδεμένα στ'αυτί, σαν τα ήμερα γίδια που τα σημαδεύει γίδια, που τα σημαδεύει ο τσοπάνος κόβει λιγάκι το αυτί τους. Τ'αγριόγιδα τα σημαδεύει ο δαίμονας.
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1948
)
Ο λαός κι ο σκατζόχοιρας
“Μια βολά ο λαός κι ο σκατζόχοιρας εστοιχηματίσασι να παρατρέξουσι και ώρισα gι ένα ίσο μέρος.Ο αρσενικός κι ο θηλυκός σκατζόχοιρας εσυνεννοήθησα κρυφ’απού το λαό.Ο αρσενικός λέει του θηλυκού : - Θ α πας στη bέρα μεριά του χαλιού και σαν έρθη ο λαός εκεί θα του πής : -Ήρθα. Το ίδιο θα κάμω και ‘ώ. Ετσά ο λαός θα χάση το στοίχημα.Την άλλην ημέρα ο σκατζόχοιρας ενίκησε dο λαό με τη bονηριά dου”.
Οικονομίδης, Δημήτριος
(
1934
)
Άμα κουκουβάια κάνη κου κου κουχου... λέμε ότι φωνάζ' το π'δί της το Γιώργο, που της το πήρανε.
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Τον γκαιρό που κυνηυούσαν οι Οβραίοι το Χριστό ηύρεν μια μάντρα ομπρός του (ο Χριστός)κατσίκες και προάτες νεκατερές.Ο Χριστός επήεν και φυλάχτην στης κατσίκας το βυζί,η κατσίκα εφοήθηκε τους Οβριούς μην τηνε σφάξουν και μολοηγησέν τον τον Χριστό.Έφυεν ο Χριστός από της κατσίκας το μαστάρι (το βυζί) κ(αι) επήεν στο βυζί της προάτας η προάτα είπε όταν την εχαλάσαν (εσφάξαν)οι Οβριοί να φήκουν το βυζί...
Παπαμιχαήλ, Άννα Ι.
(
1964
)
Η κουκουβάγια ήταν γυναίκα κι’είχε έναν αδερφό και τον έλεγαν Κωσταντή,μοναχογιό,δεν είχε άλλον.Αυτή πια κι’ο αδερφός της.’Ετυχε λοιπόν να πεθάνη ο Κωσταντής κι’από τα πολλά της κλάυματα επάνω στο μνήμα του έγινε η αδορφή του κουκουβάγια κι’όποτε την ιδούν τα παιδιά,λένε :Αρετή,μπουρετή,πούν’αδερφός σου Κωσταντής ; στ’αμπέλι,στο κάστρο,άει να τόνε βρής.
Ταρσούλη, Γεωργία
(
1939
)
Τοιχοκούντης.Ούτω καλείται ο σκύλος,διότι κατα τινα παράδοσιν,εν ώ ο βασιλεύς των σκύλων ούρει επί τινός τοίχου,ο τοίχος εκρημνίσθη και κατεπλάκωσε τούτον. Έκτοτε δε πάς των ουρών πλησίον τοίχου,σηκώνει τον ένα πόδα του,ίνα εν ανάγκη κουντήση(=σπρώξη ή βαστάση)τον τοίχον και μη καταπλακωθής.
Νικολαΐδης, Αναστάσιος
(
1923
)
Το αρνί,η προάτα,είναι βλοημένη γιατί άμα 'πήε ο Χριστός (ν)α κρυφτή για (ν)α μη τον εύρουν έβαλεν τον μέσα στο μαστάριν της κι άμα την έπιασαν 'ά την πουλήσουν είπεν τους : Όλη (ν)α με πουλήσετε,αλλά το μασταράκι μου 'ά φήσετε 'πα'σε μια πέτρα για (ν)α 'ρχωνται τ'αρνιά μου (ν)α πίνουν το γάλα μου κι αυτό το είπε για να μη βρούν το Χριστό και τον χαλάσουν.
Παπαμιχαήλ, Άννα Ι.
(
1964
)
Όταν ο θεός εκάλεσε τα ζά'για (ν)α των 'ώκει ότι υρέψουν τότε η μέλισσα παρουσιάστη και 'ύρεψε τη χάρι να κεντρώνη τον άτρωπο και να 'ποθαίνη και της είπε ο θεός άμα κεντρώνης τον άτρωπο (ν)α ψοφάς η ίδια.
Παπαμιχαήλ, Άννα Ι.
(
1964
)
Όταν πήαν όλα τα πλάσματα του θεού (ν)α ζητήσουν 'οτ'έθελαν τους είχε πή ο θεός 'ά πάουν η μέλισσα πήε και λέει στο θεό :θεέ μου με το κεντρί πόχω (ν)α κεντρώνω τους ατρώπους και να 'ποθαίνουν και (ν)α κάμνω πολύ μέλι.Τότε ο θεός της είπε :Όχι (θ)α σου 'ώκω την ευκή μου άμα κεντρώνης άτρωπο (ν)α ψοφάς εσύ και άς κάμνης πολύ λίο μέλι.Έτσι και είνετο.
Παπαμιχαήλ, Άννα Ι.
(
1964
)
Η δεκοχτούρα
Την παραμονή τ’άι Βασίλη όλα τα ζώα μιλούνε.Κείνη τη βραδειά ο νοικοκύρης τα προετοιμάζει,γιατί θα πάη ο άγιος Βασίλης να τα ρωτήση.Κιάν του πούνε πως είναι καλοταισμένα και χορτάτα,ο άγιος Βασίλης θα ευχηθή,να ναι και του χρόνου καλαά ο νοικοκύρης,αλλιώς και του πούνε πως πεινούνε θα καταραστή.
Λιουδάκη, Μαρία
(
1940
)
Αίγα
Η-γι-αίγα είναι καταραμένο οζό,γιατί μια φορά η Παναγία εκράθειενε το παιδί της και τη εκυνηγούσανε οίγι-Οβρακοί κι επήγε να χωστή μέσε σ’έναν κουράδι αίγες.Αυτές ωστό να τη δούνε εφύγανε όλες και δεν εσταθήκανε καμιά να τήνε χώση.
Λιουδάκη, Μαρία
(
1937
)
Η αγία κοινωνία στο γιψέλλι
Ένας μελισσουρκός ως εμετάλαβε, επήρε την αγιά κοινωνία με το στόμαν του στο μελισσοτόπι και την επιτύκισε μέσα σ'ένα γιψέλι, για να πάη η ευλογία του Χριστού στα μελίσσια του. Σαν επηέν Άουστο να τρι(γη)ση, ηύρεν ανάμεσα στες πίττες ένα μικρό δισκοπότηρο απο κερί που είχαν φυλαμένο μέσα σ'αυτό οι μέλισσες την αγιά κοινωνία.
Βρόντης, Αναστάσιος
(
1948
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση