Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 5641-5660 από 142579
Οδηγός και δηγός (Οματός, Σφακιά). Ως και εν τη ανατ. Κρήτη σημαίνει στοιχειό ζωόμορφον υπό μορφήν κριού ή τράγου ή ποιμενικού κυνός, το οποίον φαντάζονται ότι παρακολουθεί και προστατεύει το ποίμνιον.
Πάγκαλος, Γεώργιος Εμμ.
(
1925
)
Υπάρχουσι μέρη τινά και οικοδομήματα, ως επί το πλείστον τεμένη έρημα και πανάρχαιοι λουτρώνες βυζαντινού ρυθμού, οίτινα η κοινή γνώμη εζωγράφισε δια των απαισιωτέρων παραστάσεων και παραδέχθη ως ενδιαιτήματα πονηρών πνευμάτων (στοιχειών). Εις την κατηγορίαν ταύτην συγκαταριθμούνται και τα ρωμαντικά δένδρα, εξ ών εις πλείστα μέρη παρ’ημών εύρηνται τοιαύτα. Επειδή δ’ανέκαθεν επεκράτησεν η ιδέα περί...
Κουρτίδης, Κωνσταντίνος Γ.
;
Κωνσταντινίδης, Γ.
(
1889
)
Ήστους ο δαίμων του σπιτιού '' σφάζομε πετεινό για να θεριέψη το σπίτι τσαί να'χη ήσσο''.
Κουκουλές, Φαίδων
(
1920
)
Το στοισειόν του σπιδκιού
Εν τη φαντασία των Κυπρίων υπάρχει ιδέα, ότι είς έκαστον σπίτι οικεί πονηρόν πνεύμα υπό διαφόρους μορφάς. Το στοισειόν θεωρούσιν, ότι δεν είναι μόνιμον, αλλά ταξιδεύει επί τινα χρόνον είτα επιστρέφει, οπόθεν ανεχώρησεν. Διό υπάρχει και η φράσις : <ά βρε στοιχειόν του σπιδκιού, έγ κάθεσαι ήσυχα;> λεγομένη δια τα περιφερόμενα εν τη οικία και ατακτούνται παιδία κατά σχήμα μεταφοράς (Περί των Στοιχειών...
Φαρμακίδης, Ξενοφών Π.
(
1916
)
Περί των σπιτοφίδων
Πατροπαράδοτος δεισιδαιμονία υφισταμένη σήμερον εν πολλοίς Αρκαδικοίς χωρίοις είναι η των σπιτοφίδων, καλουμένων. Παραδέχονται, δηλαδή ότι έκαστος οικία και πάν έν γένει κέκτηται εν ζεύγος όφεων, ως επί το πλείστον, καστανοχρόων, μήκους πλέον του μέτρου, χρησιμεύοντων δε προς άγρυπνον φύλαξιν του κτίσματος τούτον. Οσάκις δε εξέλθωσι οι όφεις ούτοι και γίνωσιν αντιπληστοί υπο τινος δεν φονεύονται θεωρούμενοι...
Τσίριμπας, Δημήτριος Α.
(
1918
)
Κει τα σπίτια έχνι φείδια κι τα λενί στχιά ή θέμιλα. Κει οιτούνα όπγοιας τα σκουτώσ΄χαλάει του σπίτ.
Βίος, Στυλιανός Σχολάρχου
(
1918
)
Προς τούτος παραδέχονται τας Δρυάδας ‘ς Αχαδρυάδας των αρχαίων, λύγοντες ότι παν δένδρον παλαιόν επί στοιχειωμένον ο πλοτόμος μεγάλως αποφεύγει ν’αποκόπτη αυτά, διότι επανειλείται υπό μεγάλης συμφοραί, ουχί μόνον δεν κοιμόνατι υπό τε τοιαύτα δένδρα, αλλ’ ούτε να διαμείνωσιν επί πολύ δύνανται, διότι κι εις αυτά εμφωλεύουσα δύναμη συγχιζομένη παινεύει τους τυλμωνίας τούτους δια διαφόρων ασθενειών, ο...
Μακρής, Παναγιώτης Γ.
(
1888
)
Στοιχειό=Φάντασμα το οποίον βγαίνει πριν λαλήση ο πετεινός είς τινάς μεγάλας μεμονωμένας οικίας κι ποταμοίς όρη κ' παλαιά κτύρια. Πιστεύεται ότι ενδημούν εις μέρη τινά και ότι λαμβάνουν ενώ υπάρξιν την αφ'ής αύρας ρίπτοντες των θεμέλων λίθου σφάξουν όρνιθα πρόβαντον. κ.τ.λ.
Αιλιανός, Απόστολος Π.
(
1874
)
Στοιχειά Φραγκίστης
Στου Μανώλ του Γιουφύρ λένι ότ' είνι θιμίλιου μέμου ένας Αράπς με νιά γναίκα όμουρφ κι άμα έρκιτε κατβασιά σκούζ του κουρίτσ <Ιεράτ, αράπ, του γιουφύρ>
Βίος, Στυλιανός Σχολάρχου
(
1918
)
Το στοιχειό που εσκότωσε ο Άγιος Γεώργιος
Η παράδοσις αύτη σώζεται όχι μόνον ενταύθα , αλλ’είς όλα τα χωρία, όσα είναι πλησίον του ρού του Σαραντοποτάμου καθ’όλον αυτού το μήκος. Την παραθέτω ως φέρεται σήμερον : < Παλαιά πάαινε ο κόσμος ούλος στον Άη Γεώργη στη χάρη του και τοκάνανε μεγάλο πανηγύρι. Απάνου στο γλέντι έβγαινε ένα στοιχειό από το βράχο και πάαινε, διάλεε το καλύτερο παλληκάρι και το τρωε. Είδε και απόειδε ο κόσμος και δεν...
Μαντζουράνης, Εμμ.
(
1914
)
Είναι το στοιχειό του σπιθιού.
Πιστεύεται ότι εκάσθη οικία έχει το στοιχειό της ένα όφιν ιδίως ή άλλο ερπετόν, όπερ ουδέποτε απομακρύνεται εξ αυτής. Εκ μεταφ φέρετ. Η φρ. Επί των ειθισμένων να οικουρώσι.
Άγνωστος συλλογέας
(
1892
)
Στη Νεραντού : είχε σκοτωθή ένας Γόρκς. Είχε πάει να μάση πάτελες κι έπεσε στο βράχο. Λένε πως τότε κι ύστερα εξεκολουθούσανε ν'ακούωνται φωνές.
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1957
)
Λόγω της αποτόμου και βραχώδους κατωφερείας του Αράχθου και του Καλαρρυτινού σημειώνονται κατά καιρούς θύματα εκ κατακρημνίσεων τόσον από την πλευράν των Χουλιαράδων και Πετροβουνίου, όσον και από την πλευράν του Αμπελοχωρίου. Άνθρωποι και ζώα ευρίσκουν πολλάκις τον θάνατον. Ο λαός φαντάζεται ότι στα σημεία αυτά όπου χύνεται αίμα ανθρώπινο υπάρχουν ησκιώματα. Γι αυτό και προσκαλούνται οι ιερείς να...
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Πύργος Γάκη-Χατζή
Κάτω στα κράσπεδα του ελατόφυτου βουνού Φούρκας Περτουλιού, μεγαλόπρεπο κτίσμα γείρεται. Είναι ο παλιός Πύργος του προύχοντα Περτουλιού Γάκη Χατζή, με πολεμίστρες μπούρτζι, ζεματίστρες, καταπαχτές κι’ άλλα. Η παράδοση αναφέρει ότι μες τον Πύργο ακούγονται βαρειές περπατησιές. Λένε πως κάποιο στοιχειό φυλάει τον Πύργο. (Σημείωση : ο παλιός ο Πύργος χτίστηκε το 1841. Πυρπολήθηκε το 1943 από τους Γερμανούς....
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Οβριός
Κάποιος πραματευτής οβριός, περνώντας στα Βετερνικιώτικα βουνά ήπιε ιδρωμένος νερό και πέθανε. Έχτοτες οι τσομπάνηδες ακούνε παραπονιάρικες φωνές, και κοροιδευτικά λένε ''ο οβριός σκούζει'', ''ας τον να σκούζει''απαντά ο άλλος.
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Οι Σαρακηνοί
Κάτω απο συκιές, κάτω απο ριζιμιά ζαρακιά και στα χαλασμένα οιλαιοτριβιδιά μένουνε Σαρακηνοί και δεν πρέπει κανείς να κοιμάται ο'υτι κάτω απο ριζιμιά χαράκια, ούτε κάτω απο συκιές, γιατί θα πάθη κακό απο τους Σαρακηνούς.
Λιουδάκη, Μαρία
(
1938
)
Ενθυμούμαι ότι προ πολλών ότι όταν κάποτε ανεκάλυψα ένα φίδι κάτω απο το κριββατι του σπιτιού, νομίζω ένα τυφλίτην, δεν με άφησαν να τον σκοτώσω (=φονεύσω)διότι ήτο λέει κακό, δεν κάνει.
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1960
)
Νιζάμικα
Αρβανίτες Νιζάμηδες, κυνηγώντας τους κλέφτες, κατασκηνώσαμε σε μια ελατόφυτη πλαγιά του Κόζιακα. Δυο Νιζάμηδες, που πήγαν να πάρουν νερό, πέσανε σε κλέφτικο καρτέρι και σκοτωθήκανε. Οι τσομπάνηδες λένε, πως πολλές φορές, ακούσανε τους σκοτωμένους να ουρλιάζουν σαν λύκοι.
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Άμα ένας αδικοσκοτωθή λέουμε ότι φωνάζει και ακούομε τον αντίλαλό του. Ένα παιί το 'στειλε η μάννα του 'ά πά' α φέρη θάλασσα για (ν)α ζυμώση γιατί δεν είχε αλάτσι για να ζυμώση. Το παιί πήε στα Αρφανά (νοτίως) γιατί εκεί είχε μάντρα κ'ήθελε 'α πάρη γάλα (ν)α πιή. Άμα ήπιε το γάλα πήε (ν)α κατέβη απο τον εγκρεμνό και έτσι που εκρατούσε τα μπουκάλια έπεσε απο τον εγκρεμνό κάτω και σκοτώθηκε κι απο τότε...
Παπαμιχαήλ, Άννα Ι.
(
1964
)
Όφις εντός οικίας δεν επιτρέπεται να φονευθή, διότι είναι το καλό του σπιτιού.
Παπαϊωαννίδης, Κωνσταντίνος Δ.
(
1929
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση