Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 2761-2780 από 142579
Ο Φεβρουάριος καλείται κουτσουφλέβαρος, διότι εδάνεισεν εις τον Μάρτιον δυο ημέρας καθ' ας εκείνους ποιήσας δριμύ ψύχος επάγωσε της ατρομήτον ή ασυνέτου γραάς τας αίγας.
Οικονομίδης, Απόστολος Β.
(
1891
)
Το καλάμι δεν κάνει να το βάνουνε στη φωτιά γιατί το κράτησε ο Χριστός στα χέρια του και τον εκεντήσανε με δαύτο. Γι αυτό όταν το καίμε, δεν κάνει κάρβουνο, αλλά μαυρίζει.
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1956
)
Έναν καιρό αυτός ο Ακαντρέας ήταν σαρακοστή- Οι φουρνάρδες θέλσαν να μουρντραρέψουν τον κόσμο, πήραν έσφαξαν, το αίμα και ζυμώσανε το ψωμί. Κι αυτός ακαντρέας είδε που το έκαμαν και διάταξε τον κόσμο να βράσουν στάρ' να φάνε τρείς μέρες, να μη bάρνε ψωμί πο το φούρνο, να τ'αφήκνε να βρωμήσ' το ψωμί. Έτρωγαν ποτακείνο το στάρ. Βρώμσαν τα ψωμιά, τα πήρε κείνος φουρνάρς, τα πήγε στη θάλασσα και τάρηξε....
Μέγας, Γ.
(
1937
)
Γραμμενοχώρια
Ενεκα των πολλών τούτων της φύσεως αυτών καλλονών ωνομάσθησαν και Γραμμενοχώρια, καθότι η λέξις ''γραμμένο εν τω ηπειρωτικώ ιδιώματι σημαίνει τον επί καλλονή διακρινόμενον, τον γραφικόν εξ ής αι φράσεις γραμμένο παιδί, γραμμένος άγγελος, φρύδια γραμμένα, γραμμένο χωριό, ως ονομάζεται Γραμμένο το μεγαλείτερον και κεντρικώτερον εξ αυτών.
Κρυστάλλης, Κώστας
(
1948
)
Τους Οβραίους τους έχει καταραμένους ο Θεός γι αυτό ότι να σπείρουν δε φυτρώνει. Απ'αυτό απελπίστηκαν οι Οβραίοι και δε γένεται κανένας ζευγίτης.
Σάρρος, Δημήτριος Μ.
(
1893
)
Η μαντρατόρισσα κι ο Φλιάρης
Είχεν μιαν μαντρατόρρισσα κι έλε(γ)εν πως δε εφούνταν το Φλιάρη. Τον επερίπαιζε πάντα και του 'λε(γε) την τελευταία του μέρα : Φλιάρη, Φλιάρη, Κουτσοφλιάρη τα ρίφκια μου εκερατσίσαν τ'αρνιά μου εσκουλλοχωρίσαν. Ο Φλιάρης τότε θύμωσε πολύ, επήρεν μια μέρα που τον Μάρτη κι έπιασεν τες βροχές. Βρέχε, βρέχε, έπνιξεν ούλα τα ρίφκια και τ'αρνιά της μαντρατόρισσας που τα 'χεν μέσα στο ριφώμα και στ' αρνοκέλλι....
Βρόντης, Αναστάσιος
(
1939
)
Στον Άι-Γιάννη (διαλυμένο μοναστήρι στην περιφέρεια του Παλιοκάτουνου, κοντά στον Αγραφιώτη, 4 ώρες μακρυά απ'την Τατάρνα)λένε πως την ημέρα που παγγυρίζει (29 Αυγ)έβραζαν κρέας σε καζάνι και βρήκαν ανθρώπινο χέρι μέσα. Κι απο τότε έκοψαν να τρώνε κρέας όντας παγγυρίζουν.
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1928
)
Πήρε ο Μάρτης δανεικές απ'τον Φλεβάρη, για να βάλη τη γριά στο καζάνι. Άτε, λέει, Κουτσοφλέβαρε, πέρασαν τ'αρνιά μου. Κουτσοφλέβαρος και teliζαφλεβάρης=μουρλός Φλεβάρης.
Ιωαννίδου, Μ.
(
1943
)
Ο Ιω. Κωνσταντινίδης, κάτοικος Χουλιαράδων, μου είπε ότι η ονομασία Βαπτιστής οφείλεται εις την εκκλησίαν του χωρίου επ'ονόματι Ιωάννου του Προδρόμου.
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Μια γυναίκα επήγε στο πηγάδι. Εκεί παρουσιαστήκανε δώδεκα άθρωποι. Και της ζητήσανε νερό. Ανέβασε τη σίγκλα κ’ήπιε ο πρώτος. Πάλι ξανανεβάζει πίνει κι ο άλλος. Στον κάθε ένα έχυνε το νερό και ανέβασε καινούργιο νερό. Την πρώτη την αρώτησαν. Είναι καλός ο Μάης. Λέει αυτή : Καλός κι όμορφος με λουλούδια. Ο Γενάρης; Λέει αυτή κι αυτός καλός κι όμορφος. Με την σειράν την ερώτησαν για όλους τους μήνες...
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1963
)
Τούρκος και σκύττος κατήντησαν συνώνυμα κατ'επίδρασιν της θρησκείας. Κατά τη λαική παράδοσιν οι Τούρκοι κατάγονται απο σκύλλους. Σκύλλος συνουσιάσθη με τη παιδίσκην του Αβραάμ, τη Άγαρ, και εγέννησε τον Ισμαήλ, εκ του οποίου κατάγονται οι ισμακλίται, οι Τούρκοι. Δια τούτο και αι ψυχαί αυτών dη εμφανίζονται ως άσπρα περιστέρια, όπως παρά τους χριστιανούς, αλλ'ώς σκυττάκια εις τα τουρκικά νεκροταφεία...
Πάγκαλος, Γεώργιος Εμμ.
(
1925
)
Η γαλή δεν βρωμά (ενώ ο κύων όταν δεν λουσθή βρωμά)διότι έπτασε ποντικόν εκ του ιερού ναού. Η γαλή είναι επτάψυχη, ταμαρτιάτικα τα γατάκια είναι καλά.
Δημοσθενόπουλος, Σωσίπατρος
(
1889
)
Ο Λεβάντης (Απηλιώτης)εύμορρον γυναίκα και δια τούτο ιλαρός εστίν, οδέ φύσεμας δυσειδή και δια τούτο Κατημερής και σκοτεινός.
Βαλαβάνης, Ι.
(
1880
)
Γιατί ο Χάρος είναι ασυγκίνητος
Λέγεται για το χάρο πως επήγε κατά διαταγή του Θεού κάποτε σε μια φτωχική καλύβα για να πάρη το νοικοκύρη της που είχε πολλά παιδιά. Τα κλάμματα όμως και οι θρήνοι των παιδιών και της γυναίκας του ανθρώπου αυτού εσυγκίνησαν τόσο πολύ το χάρο, ώστε δεν ημπόρεσε να εκτελέση τη Θεική Διαταγή και έτσι εγύρισε άπρακτος. Ο θεός τότε εθύμωσε πολύ και του ζήτησε το λόγο για τον οποίο παρήκουσε τη διαταγή...
Μαυρακάκης, Ιωάννης
(
1939
)
Το χωριό μας ήταν χτισμένο πρίν το 1821 στη θέση ''Χρηστούς''που λέγονταν μετόχι. Στη θέση που είναι σήμερα το χωριό απο το μετόχι εβοσκούσαν τα πράματα (γιδοπρόβατα). -Εδώ ήταν δάσος. Μια μέρα ένα τραί καθώς βγήκε απο μια μπατουλιά (λόχμη)είχε τα γένεια βρεγμένα κι αμέσως οι τζομπάνηδες βρήκαν το νερό των Πραμάντων. Αφού βρέθηκε νερό άρχισαν οι τζομπάνηδες σιγά- σιγά να χτίζουν καλύβες και λέν ότι...
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Το γράμματι εκ Αλβανούς Γύφτας ότι ο θεός διένεμεν τας γλέσσας οι Αλβανοί οργήσαντεςτα προσέλθην έλαβον τα γράμματα των επί λαχανοφύλλου, όπερ αγελάς παρατυχούσα κατέφαγεν, Οι Αλβ. Πρενήλθαν 'ς σάλιν παρά τω Θεώ, αλλά δεν κατώρθωσαν να λάβουν τοιαύτα. Και να Γύφτνι δεν έλαβον παρά τον Θεό γράμματα ως ποιήσαντες τα περόνια του Χριστού.[Κατα Χριστοβασίλην ''Ελλ. Παραδόσεις Β' 445]
Γούναρης, Κ.
Τα κόλυβα. Γιατί τα κάνουν
Μια παράδοση που την έμαθα απο τον πατέρα μου. Γ. Λιουδάκη λέει : ''Μια φορά οι-γι-Οβραίοι ματώνανε το ψωμί για να μαγαρίσουνε τσοί Χριστιανούς. Ο Μητροπολίτης του τόπου το 'μαθε και για να μη φάνε οι Χριστιανοί ματωμένο ψωμί, τως ήψησε στάρι κι εφάγανε. Απο τοτεσά απόμεινε συνήθεια να το ψήνουνε στα μνημόσυνα για να το κρατή η ψυχή πεσκέσι στο θεό.
Λιουδάκη, Μαρία
(
1940
)
Την ώρα που μασούσε ο Αδάμ το μήλο ταπαγορεμένο και ήταν έτοιμος να το καταπιή τον φώναξε ο Θεός. <-Αδάμ που είσαι>; Τότες στάθηκε ο καρπός στο λαιμό του. Γιαυτό σήμερα ο λαιμός του ανθρώπου έχει το εξόγκωμα του φάρυγγα.
Μανασσείδης, Συμεών Α.
(
1937
)
Οι γάιδαροι και ο Θεός
Οι γάιδαροι επαραπονέθηκαν στον θεόν για τα πολλά τα βάρσανα (α)υτί σύρουν είπεν ατς κι ο Θεός: αν επορήτεν και ποίτεν με το κατούρεμα 'σαουν ποτάμιν, θια γλειτώνετεν. Και για τ'εκαίνο, όπου εκατούρεσεν ένας γάιδαρος, κατουρεί εκεί και άλλος και άλλος, για να ποίγουν ποτάμιν. (βάρσανα=βάσανα)
Βαλαβάνης, Ι.
(
1874
)
Γιατί της ιτιάς τα κλωνάρια λυγάνε κάτω.
Της ιτιάς οι κορυφάδες λυγάνε κάτω γιατί τότε που βαφτίζουνταν ο Χριστός βαίσανε όλα τα κλαριά. Βάισαν και οι κορυφάδες της ιτιάς και μένουν πάντα λυγισμένες κάτω.
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1919
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση