• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Τόπος καταγραφής 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Παραδόσεις
  • Τόπος καταγραφής
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Παραδόσεις
  • Τόπος καταγραφής
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Πλοήγηση ανά Τόπο καταγραφής

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Α
  • Β
  • Γ
  • Δ
  • Ε
  • Ζ
  • Η
  • Θ
  • Ι
  • Κ
  • Λ
  • Μ
  • Ν
  • Ξ
  • Ο
  • Π
  • Ρ
  • Σ
  • Τ
  • Υ
  • Φ
  • Χ
  • Ψ
  • Ω

Ταξινόμηση κατά:

Σειρά:

Αποτελέσματα:

Αποτελέσματα 1-20 από 126

  • κείμενο
  • χρόνος καταγραφής
  • ημερομηνία υποβολής
  • αύξουσα
  • φθίνουσα
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
  • Άγιοι Ανάργυροι. Είναι η γνωστή μονή του χωρίου Στρούνι εκείθεν της λίμνης λέγεται ότι αυτού ετάξη η Κυρά Φροσύνη της οποίας το πτώμα εξέβρασε η λίμνη. 

    Ρέκας, Β. Δ.
  • Άϊ Γιάννης Γιαννιώτης

    Άϊ Γιάννης Γιαννιώτης, Μάρτης της θρησκείας και του έθνους αποκεφαλισθείς υπό των Τούρκων, αφού επί του μηνάρη όπου τον είχον αναββάσει να προσευχηθή εις τον Μωάμεθ έψαλλε το “Χριστός Ανέστη”. Η οικία του εκεύτο εις την συνοικίαν πλιθοκοπείο (Ιωαννίνων)
    

    Ρέκας, Β. Δ.
  • Άκριντο νερό (κρένω = ομιλώ) νερού λαμβανόμενον εκ φυλακής του κυλομύλου κατα το μεσονύκτιον συνίθως και έχουν την δύναμιην να θεραπεύη νόσους τινάς. Ο φέρων αυτόν δεν πρέπει να ομιλήση καπ' οδού, έτσω και αν συναντήση ή χαιρετίση της αυτού. 

    Παπαγεωργίου, Ιωάννης (1913)
  • Άλλι μια φουρά τ’ σχουρεμένη τ’ μάναμ μπήρε απ’ τουν κάμπου ως του σπίτ’ απ’ του κουντό κι πότε βέλαζι σα γίδ’, πότε νιαούλζε σα γάτα, άμα έφτασι σπίτ’ άναψε ίσια του καντήλι κι έτσ’ ξηφανίσκει. (Πρόκειται για σιαταναρέους). 

    Μελάς, Δ. Κ. (1951)
  • Άλυωτος = ο μη διαλυόμενος εν τη γη νεκρός ένεκα γεωλογικών λόγων: θεωρείται δε και παρά τω λαώ ως αναθεματισμένος εξ ου και η εκφρ. “βγήκε ακέριος κι άλυωτος δηλ. Βρυκόλακας”. 

    Ρέκας, Β. Δ.
  • Προλήψεις τινές εν Πάπιγκω

    “Άμ’ απιράης απού λάκκουν (ρύακα) κι σι φουνάξ’ κάνας στ’ όνουμά σ’, να μην απουλουηθής (αποκριθής) γιατί σ’ παίρν’ οι τζίνις (ή άλλως: οι σαϊταναραίοι) τα’λαλιά κι βουβαίνισι". "Οι τζίνις φέρν γύρα ‘ς τς λάκκ τα Τρίτις, του σαραντάημιρου και τα δουδικάημιρα". "Δεγ κάν’ τα λούζουντι τα δουδικάημιρα, μ’ Παρασ’κιυή, τ’ αηλαζάρ’ κι τ’ αηθουδώρ’, γιατί παθαίν’ν απού πουνουκέφαλου. Κατά π’ λέν "Κόρη λούσκι...
    

    Αναγνωστόπουλος, Γ. (1916)
  • Αγγελοκρούομαι = ωνεώ τα λοίσθια, λαγωνιά 

    Ρέκας, Β. Δ. (1925)
  • Αγγούσα, η, εκ του άγχω άγχουσα= πνιγμονή. Ασφυξία, ηθική στενοχωρία. Κατ. Angustia. 

    Ρέκας, Β. Δ.
  • Αι γυναίκες ουδέποτε λέγουν το όνομα διάολος αλλ’ αντ’ αυτού το ανάκρα να μην έχη» σπανιώτερον δε το «Σαϊτάνης» ή «Γιούδας» ή «Σατανάς» αι γραίαι λέγουν και το «γ…. το γόνατ’.άλλαι φράσεις είναι ο όξω ή μακριά απ’ εδώ. Άλλαι φράσεις εντονώτεραι επί σατανική επιδράσεως οιονεί εξορκιστικαί υπό γραιών λεγόμεναι είναι, αι Γα… το παλιοτσάρχο του» σαράντα κορίτσια να τον γα….και μισό.» 

    Άγνωστος συλλογέας (1903)
  • Ανάβαλτος= ο δαίμων. 

    Άγνωστος συλλογέας (1903)
  • Απο 25 Δ/βρίου - 6 Ιανουαρίου = η περίοδος των καλλικαντζαραίων. 

    Άγνωστος συλλογέας (1908)
  • Απο της Γεννήσεως του Ιησού Χριστού έως της βαπτίσεως 'ς των Θεοφανείων, τα <Δωδεκαήμερα> λεγόμενα, δεν εξέρχονται την νύκτα, ίνα μη τους πάρουν οι Κατζιούρηδες. Τίνες δε οι Καλιούρηδες; ούτα τινά κακοποιά αύτα περιφερόμενα τήδε κακείσε την δε ημέραν των θεοφανείων εκλείπτουσι, διότι ο Ιησούς Χριστός δεχθείς το βάπτισμα εν τω Ιορδάνη υπό Ιωάννου, συήθλασε τας κάρας των τοιούτων δαιμόνων. (αλλαχου... 

    Γόνιος, Α. (1921)
  • Αφαντασία, φαντασία, φαντασιά= η υπερηφάνεια προς δε αφαντασιά ή φαντασιά καλείται η φωνή ην ακούει τις καθήμενος ή κοιμώμενος καλούσαι αυτόν ονομαστί χωρίς να βλέπη τα ταύτην (την αφαντασίαν) προσωποποιούσα η κοινή αντίληψις θεωρεί γυναικών ευειδέστατην ομοιαύσως προς την άλλαις υπό των κοινών λεγομένων “Καλότυχη, η ανεραΐδα). 

    Πολίτης, Νικ.
  • Βαβαλής= προ μη τωρινόνα, ομοίως λέγεται και Βάβωεις το νησί των Ιωαννίνων παρά τον Παντελεήμονα υπάρχει σπήλαιον αντηχούν όπερ αποκαλούσι Βαβώ. 

    Ρέκας, Β. Δ.
  • Βλησίδι = θησαυρός αν ευρίσκομεν σκάπτοντες την γήν, άλον ενειρειθώμεν πρώτον αυτόν επί τρείς συνήθως νύκτας συνεχώς. Άν τς δεν συμμορφωθεί προς το όνειρον; Το βλησίδι ή μετατοπίζωνται ή μεταβάλλεται εις άνθρακας. Αν τς κοιμηθεί εις τόπον, όπου κρύπτεται θησαυρός, θα υποστή περίεργον μεταβολήν. Εις το πρόσωπον του θα σχηματισθώσι κατα τας μεν κυκλιδες λεντιαί (θα λένη παρδαλέ), κατ' άλλους δε πέρεινα.... 

    Παπαγεωργίου, Ιωάννης (1913)
  • Βλισείδι = Θησαυρός, όν ευρίσκομεν σκάπτοντες την γήν , αφού πρώτον ονειρευθώμεν αυτόν επί τρείς συνήθως νύχτας συνεχώς. Ο λαός παραδοξάζει ότι αν τις δεν συμμορφωθή προς τας υποδείξεις του ονείρου, το βλισίδι ή μετατοπίζεται εκ της θέσεως του ή μεταβάλλεται είς κάρβουνα9άνθρακες ο θησαυρός). Επίσης παραδοξάζει ότι αν τις κοιμηθή εις τόπον, υπό τον οποίον κρύπτεται θησαυρός,θα υποστή μίαν περίεργον... 

    Παπαγεωργίου, Ιωάννης (1913)
  • Βλισίδι ή Βρισίδι= Θησαυρός κεκρυμμένος και ανακαλυφθείς. Πρβλ. και ρο άσμα : Ανάθεμα τον Ντουροτάν όπ’ ηύρε το βλισίδι, και τώδωκε του βασιλιά να πάρη το Μεσίρι 

    Άγνωστος συλλογέας (1908)
  • Βρουκόλακας - σκιά, είδωλον του τεθνεώτος, μεταβαλλημένη πολλλάκις εις ζώον. Το αίμα του είναι σκληράν ‘ς άτρωτον - εξέρχεται του τάφου συχνά κάθειται επ’αυτόν, μεταβαίνει άλλοτε εις την οικείαν του, άλλωτε εις την των συγγενών, τρώγει ότι εύρη εκεί κορέστας, συχνά καταδικεί τας οικείας του (όθεν: κυνηγάει τα γένια του σαν του βρυκόλακα). Βρουκολακιάζω επί τεθνεύτεν, έν επί μακρού το σώμα μένει ανέπαφον... 

    Άγνωστος συλλογέας (1922)
  • Γελαντζής, ο = Αστήρ. Κάλειται ούτης η Αφροδίτη, αυγερικός δια το λάμπρον αυτού φώς γελά δηλ. Απατά ώστε να νομίση τις ότι εξημερώσε. 

    Ρέκας, Β. Δ.
  • Άγιος Κοσμάς

    Για τρείς ημέρες, για τρείς εβδομάδες, για τρείς μήνες. Προφητεία του Αγίου Κοσμά περί του χρονικού διαστήματος καθ' ό δ' απελευθερούντο τα Γιάννενα δια πολέμου
    

    Ρέκας, Β. Δ.
  • «
  • »

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτή η συλλογήΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.