Σιφώτ ή Σιφώτης (ο τύπος Σιφώτ είναι συνηθέστερος). Δαίμων κρυπτόμενος εις τας διαφόρους γωνίας και τα άδυτα της οικίας και βλάπτων πολυειδώς τους εν τω οίκω είτι δια προσβολής (τυελέσεως, χωλότητος) είτε δι αρπαγής ή αλλαγής παίδων ή κτηνών είτε δι’ ασθενείας είτα και διαπλοκής. Αύτς είναι η καθαρά και κυρία σημασία του ονόματος. Εν τούτους εις πολλά μέρη της Καππαδοκίας μετέπεσε και πολύ ειδώς συνεχύθς και εσκοτίσθη ‘ς αρχικ’ σημασία του ονόματος Σιφώτ. Επειδή κατά τας παραμονάς της μεγάλης εορτής των Θεοφανείων, ήτοι των φώτων, καθαρίζουσι τας οικίας, ίνα με καθ’όλον τούτο έτος διατελώσιν υπο την επήρειαν και την ενόχλησιν του Σιφώτ, συγχέουσι κατά τρόπον παράδοξον οι νήπιοι τον Σιφώτ μετά των Φώτων. Ούτω λ.χ λέγουσιν ότι ο Σιφώτης προσβάλλει τους μη καθαρίζωντας τας οικίας αυτών και μένει ων τη οικία μέχρι των Φώτων του επομένου έτους βλάπτων και κακοποιών τα ακάθαρτα μείνοντα οίκον. Αλλ’ η σύγχυσης προέβη περαιτέρω. Κατά την παραμονήν των Φώτων ή Θεοφανείων συνειδίζουσιν οι Καππαδόκαι Χριστιανοί ν’ανάπτωσι μεγάλας πυράς εν καιρώ ημέρας εν μεγάλαις πλατείαις λέγοντες ότι καίουσι τον Σιφώτην. Η πυρά δε αύτη, ήτις εις τινά μέρη εις Καππαδοκίας καλείται Σάγια, γίνεται προς καθαρισμού και μεταλαμβάνοντες πάντες του πυρός τούτου φέρουσιν ανημμένα τεμάχια φύλαν εις τας οικίας αυτών , τα οποία θέτουσιν ως διάφορα μέρη του οίκον και δη εις τους σταύλους των κτηνών και εις τους ορνιθένας προς απέλασιν του κακού δαίμονος. Και αυτοί δε οι ιερείς ή οι επίτροποι τας εκκλησίας περιέρχονται εκείνων την ημέραν τους οίκους των ευσεβών Χριστιανών ζητούντες κηρόν ή έλαιον ένα κάχωμε τον Σιφώτ’’συχί δε ίνα ανάστωσιν αυτά εις τα Άγια Φώτα. Εκ των ειρωμένων καεί ο αναγνώστης ίτις εν τη εορτή των θεοφανείων είκκα της ομοιότητας των ονομάτων Σιφώτ κ’ Φώτων γίνεται σύγχυσις των δύο εορτών της εορτής από των επηρειών του δαίμονος Σιφώτ ΄ς τις εορτής των Φώτων.
Τόπος Καταγραφής
ΚαππαδοκίαΧρόνος καταγραφής
1885Πηγή
Αρ. 352, σελ. 32, Καππαδοκία, Π. Κ. ΚαρολίδηςΣυλλογέας
Ευρετήριο και είδος πηγής
352, Αρχείο χειρογράφωνΤύπος τεκμηρίου
ΠαραδόσειςTEXT
Γλώσσα
Ελληνική - Κοινή ελληνικήΣυρτάρι
Παραδόσεις ΛΖ΄- ΜΕ΄Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Παράδοση ΜΓΣυλλογές
Εκτός απ 'όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, η άδεια αυτού του τεκμηρίου περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
Σχετικές εγγραφές
Προβολή εγγραφών σχετικών με κείμενο, συλλογέα, δημιουργό και θέματα.