Τους Βρυκόλακας παριστάνουν ως οιοκόν (Τουλούμιον)έχοντας προβοσκίδα μόνον και ένα οφθαλμόν και άνευ ποδέν ή ως πύρ. Παράγονται δε ούτοι από αποθνήσκοντας αμαρτωλούς και δεν αφήνουν τας κατοικίας των ένθα έζησαν εν ανθρωπίνω οχήματι πρίν παρέθουν 40 ημέρας, αλλά περιφέρονται εν αυτώ ενοχλούν πάντας τους εκεί ευρισκομένους συνήθως νύκτα και επιφέρουν διαφόρους ζημίας εις αυτούς. Δύνανται οι Βρυκόλακες ούτοι να μεταβαίνουν και εις γειτονικάς οικίας, αλλά μετά τας 40 ημέρας χάνονται και έχουν το δικαίωμα κατόπιν μόνον άπαξ του έτους από της του Χριστού δεινήσεως μέχρι των Θεοφανείων κατά τα δωδεκαήμερα λεγόμενα να εξέρχωνται πάντες οι εις τα βάθη της γής ευρισκόμενοι βρυκόλακες και Καρκαντζέλοι και να περιέρχωνται πάσας τας οικίας τι μεν κυλιόμενοι ως ασκοί, οτέ δε πετώντας ως αλόγες. Κατά τας ημέρας ταύτας έχομεν πολλούς οίτινες φοβούνται μετά τα μεσάνυκτα να εξέλθουν της οικίας των, φοβούμενοι τους Βρυκολάκους και Καρκαντζέλους. Εάν δεν γίνη ανάγκη να εξέλθουν τότε περιφέρουν τους εξής λόγους με τους οποίους εξαπατώντες τους Βρυκολάκους και αποδιώκοντες αυτούς κατορθώνουν και επιστρέφουν ανενόχλητοι: Από θήρ’ θηρινιό από πέτρα θεμελιό ήρτε άγγελος Κυρίου και μαρτύρησε Μάρθα και Μαγδαληνή που κοιμάσαι μοναχή. Όχι, αφέντη μου Χριστέ, δεν κοιμούμαι μοναχή μοναχή και ταπεινήν. Έχω Πέτρους, έχω Παύλους,έχω δώδεκ’ Αποστόλους τα βγαγγέλια ανοιχτά κι ο Χριστός τα μελετά. Του Χριστού η ατερίκα από κάτ’τη κεφαλή μ’κι όποιος να ‘ρτ’ και με κράξ ο Χριστός να τον πετάξω. Όσα παράθυρα ‘ς τη πόλ’ κι όσοι άμδοι ‘ς τη θάλασσα πάντε και λογαριάστετα και ελάτε να με φάτε. Τα αυτά φρονούν και δια τας επιδημικάς νόσους και βαρείας παριστώντες αυτάς ως λαμβανούσας μορφήν λενκοενδεδυμένης ή μελανοενδδεδυμένης γυναίκας νυσείδους και περιφερομένας εις τας οικίας ένθα αφήνουν ασθένειαν. [Σημείωση=από αιθέρα αιθήρ κι από πέτρα θεμέλιο,, συνήπτρον =άμμος]
Τόπος Καταγραφής
Θράκη, Σαράντα ΕκκλησίεςΧρόνος καταγραφής
1921Πηγή
Αρ. 311, 26, 1, Σαράντα Εκκλησίες, Κ. Ν. ΧατζόπουλοςΣυλλογέας
Ευρετήριο και είδος πηγής
311, Αρχείο χειρογράφωνΤύπος τεκμηρίου
ΠαραδόσειςTEXT