Υπό την λέξιν στοιχειό ή στοιχειά εννοούνται ου μόνον σι δαίμονες των τόπων, εν ου κατοικούσι και τους οποίους προστεύουσι, αλλά και πάν κακωνιόν στοιχείον. Εν Μάνη τουλάχιστον η λέξη σημαίνει τον καταστρεπτικόν δαίμονα. Ες τα στοιχειά περιλαμβάνονταν πάντα τα φαντάσματα ταύτα, τα αερικά, τα τελώνια, στ’ όφεις, οι αράπηδες, η αρπάχτρα, τα σμερδάκια κ’ ιδίως οι Δράκοι. Τα στοιχειά παρίστανται υποδιαφόρους μορφάς, αλλ’ιδίως ο όφεις. Ο όφις είναι το στοιχειό της οικίας, ο σιασυρός όφις των αρχαίων. Τοιούτος όφις ήτο έν τω ερεχθείω. Ο οικουρός όφις θεωρείται ως ευτύχημα ης δια τούτο δεν φονεύουσιν αυτόν, διότι οφόνος αυτού συνεπιφέρει τον θάνατον του μέλους της οικογενείας εντός του έτους. Οι όφεις παρίστανται εν του παραμιθι οι έχοντας πόδας κ όντες υπερμεγάθη. Κατοικούσαν ‘ς φρέοντα, και πηγάς ή ποταμούς. Οι Αράπηδες είναι κι αυτοί στοιχειά. Φυλάττουσι θησαυρός κεκρυμμένος. Περιγράφονται εν του παραμιθίου φέροντες μεγάλων ράβδον (ματσούκαν). Οι Αράπηδες επιναι το φόβητρον των μικρών παιδίων. Αι μητέρες όπες καθησυχάσωσι τα κλαίοντα παιδία των λέγουσι :< θα σε πάρη ο Αράπης’’ Έλα αράπη να το πάρης. Τοιαύτη συνήθεια ‘ς εν Αραχώβη. Επειδή εκάστη οικία πρέπει να στερεωθή να στοιχειωθεί ανάγκην να σφάξωσι πετεινόν ή αρνίον. Δια τούτο στοιχειωμένο σπίτι λέγεται το ούτω στερεωμένο. Στοιχειωμένο κυρίως καλείται εκείνο ενώ ότε εκτίζετο εφονεύθη άνθρωπος. Εντεύθεν κι ΄ς τα δημοτικά άσματα λέγονται ότι αι γέφυραι δεν θεμελιώνουνται, αν μη υπο τα θεμέλια αυτών ταφή ζώσα ψυχή. Εν του στοιχείου πρωταγωνιστούσιν οι δράκοι. Οι δράκοι φοβεροί των Καβάλων του ΔήμουΚυλοκυθέον υπάρχει τοποθεσία καλουμένη Δρακοσπηλιά. Παράταύτα υπάρχει κ’ λύχνα εκέλωμα και σπαθί λεγόμενα του Δράκου. Ίδιον των Δράκων είναι το σφυρίζειν, όπερ κ’ οι αρχαίοι επίστευον. <Σύριγμα δε δεινόν φασην ακούεσθαι τούτων (των δρακόντων). (Στοιχειά κατά τους αρχαίους είναι ουράνια σώματα θεωρούμενα τη θέσι ή δαίμονες. Εν τινι χωρίων τη λεγομένη διαθήκη του Σολομώντα τα στοιχεία σημαίνουσι τους δαίμονας. <Και εκέλευσα παρείναι ‘μοι έτερον δαιμόνα κι εισέλθησαν πνεύματα συνδεδεμένα, εύμορφα τω είδα. Κι εγώ Σολομέν ταύτα εθαύμασα και επηρώτησα λέγεν και υμείς τίνα εστέ, οι δε ομοθυμείδον έφησα μια φωνή και είπον ημείς εσμέν τα λεγόμενα στοιχεία οι κοσμοκράτορες του κόσμου τούτου απάτα.. πρβλ Schkiodt είθ’ ανωτέρω σελ. 183.) (Όφις ήτο εν τω ερυχθείων=Αριστουρ, Λυσιστ. 759. Σοφ.Φιλοκτητ. 132γ. Πρβλ. 8, 4 εν Λεξ οικουρός όφις.)(Τοιαύτη συνήθεια εν Αραχώβη= Schkiclt ενθ’ ανωτέρω σελ. 188).
Τόπος Καταγραφής
Λακωνία, ΓύθειοΧρόνος καταγραφής
1921Πηγή
Αρ. 332, 353, Νεστορίδης, Λακωνία, ΓύθειοΣυλλογέας
Ευρετήριο και είδος πηγής
332, Αρχείο χειρογράφωνΤύπος τεκμηρίου
ΠαραδόσειςTEXT
Γλώσσα
Ελληνική - Κοινή ελληνικήΣυρτάρι
Παραδόσεις ΙΣΤ΄- ΚΕ΄Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Παράδοση ΚΑΣυλλογές
Εκτός απ 'όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, η άδεια αυτού του τεκμηρίου περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
Σχετικές εγγραφές
Προβολή εγγραφών σχετικών με κείμενο, συλλογέα, δημιουργό και θέματα.