Η νέα ώρα
Καλά ημείς το 1916 μετεβάλομεν την φυσικήν εις τον τόπον μας ώραν και ης λάξαμεν ταύτων όπες αλλάζομεν τα υποκάμισά μας. Αλλά υπάρχει και κάτι τι εις αλλαγήν της ώρας, όπερ είναι δύσκολον, αν μη αδύνατον να εφαρμοσθή. Εις την Γορτυνίαν πιστεύουμι ότι κάθε βρύσι έχει και την νεράιδα της, όπως και πάν δένδρον έχει το στοιχειό του. Αι νεράιδες και τα στοιχειά εξέρχονται εκ της ημερινής των κρύπτης κοντά τας νύκτας. Μείουσι δε ούτως εκτός αυτής τα μεν στοιχειά υποκάτω των δένδρων, ακ’ δε νεράιδες εις την βρύσιν κοντά τας νυκτερινάς ώρας, έως της δωδεκάτης, ότε πλέον άμα λαλήση ο άσπρος κόκκορης, αποσύρονται και επανέρχονται εις τας κρύπτας την. Τούτου ένεκεν οι άνθρωποι δεν ταξειδεύουσι και δεν διέρχονται από δένδρον ή βρύσην, αν δεν παρέλθη η δωδεκάτη της νυκτός, διότι ο διερχόμενος προ ταύτης λαβώνει. Ήδη είναι ανάγκη να ειδοποιηθώσι τα Στοιχειά και οι Νεράιδες και αλλάξωσι την ώραν των. Βεβαίως θα απορή ο αναγνώστης πως είναι δυνατόν να ειδοποιηθώσιν οι κακοποιοί ούτοι δαίμονες προς σωτηρίαν των φυλέργων μάλιστα ανθρώπων, οίτινες μάλιστα εκ της φυλεργίας των εγείρονται πολύ γρήγορα και πολλάκις πλανώμενοι εγείρονται προ της δωδεκάτης της νυκτός, δια να μη πάθωσι. Τούτο και εύκολον είναι και ωφέλυμον, διότι εν τω κόσμω τούτω υπάρχουσι βρυκόλακες, τα αμφίβια ταύτα όντα, οι κουνές αδερφοφάγοι, οίτινες συμφέρον έχουσι δια να μη απολεσθώσιν οι συγγενείς των οποίων τα άλευρα τρώγουσι . Διότι κατά των πατοιμίαν ‘’ο βρυκόλακκας τρώει από τη γενιά του’’ να είδι ποιήσωσε τους ολιτώρας δαίμονας να μεταβάλωσι την ώραν την, ίνα μη ως εκ τούτου καταστραφώσιν αδίκως οι δι’αυτοίς τους και μόνον ζώντες και εργαζόμενοι συγγενείς των.
Τόπος Καταγραφής
ΠελοπόννησοςΧρόνος καταγραφής
1926Πηγή
Αρ. 772, Λάστα Πελοπόννησος, 1926Συλλογέας
Ευρετήριο και είδος πηγής
772, Αρχείο χειρογράφωνΤύπος τεκμηρίου
ΠαραδόσειςTEXT