Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 7121-7140 από 142579
Η παράδοση για τον ναόν : “Χριστός της Ιερουσαλήμ”
“Τον γκαιρό των παλιών Ζελλήνων, που 'σαν όλο μσκυρ'ζιοί κι όμορφοι άθρωποι, η Θωδώρα, που 'τον η Βασίλισ'σα της Πόλης, ήτον (γ)υναίκα θεοφώσμένη κι είσεν πνευμματικό τον Γρηγόριο και το Χρυσόστομο κι' ηπάαιννεν κ' ι' ηβρισ΄σέν τους κ' ι' εξομολοούσαν την ήλασεν (έλαχε) να πάει ο άντρας της, ο βασιλιάς Ευτρόπιος, στομ πέλεμο κ'αι κ'εία ήσμειξεν με τους ειδωλολάτρες κ'ι ηπάσκασεν κι' ήκαμεν ένα σ'ωρόν...
Ζερβός, Ιωάννης
(
1958
)
Εύρεσις της εικόνος της Αγ. Μαρίνας
Η 70ερούτις Ευτέρπη Καλόγρια διηγείται πέρι της ευρέσεως της εικόνος τα εξής : “Όταν παντρεύτηκα το 1900 μου έλεγε η πεθερά μου οτι η μάνη της Κοκώνα Τσουκάλαινα είδε στο όνειρό της μια γυναίκα και της είπε : Εκεί που είναι το αστυφιδάκι σκάψετε και θα μ' εύρετε (το αστυφιδάκη ήτο μέρος που είναι κτισμένη σήμερα η εκκλησία). Το όνειρο αυτό το είδε πολλές φορές αλλά δεν έλεγε σε κανένα τίποτα για να...
Καρούσης, Λεωνίδας
(
1953
)
Η εκκλησία του Αγ. Νικολάου Αμμοχώστου
Στην Αμμόχωστο ευρίσκεται ο μεγαλοπρεπής ναός του Αγίου Νικολάου, ο οποίος εκτίσθη τον ακιρό των Λουζινιανών. Ήτο καθεδρικός ναός και εις αυτόν εστέφθη ι Πέτρος Β' Λουζινιανός ως βασιλέυς της Κύπρου και της Ιερουσαλήμ. Τώρα ο ναός αυτός είναι τζαμί, όπως και η αγία Σοφία εις Λευκοσίαν. Είναι ένας από τους ωραιότερους ναούς της νήσου, ωραιότερος ακόμη και από αυτόν τον ναόν της Αγίας Σοφίας. Για να...
Αρτεμίδης, Χ.
(
1955
)
Παράδοσις περί χαλασμάτων εκκλησιών – περί τιμωρίας των αποπειρωμένων να κατεδαφίσουν εκκλησία
Όταν κάποιος χωρικός εκ του χωριού μου επήρε πέτρες από χαλασμένον ναόν, για να κτίση στο σπίτι που έκτιζε έπαθε και ο κόσμος έλεγεν ή μάλλον επίστευεν, οτι ετιμωρήθη από τον άγιον.
Καλησπέρης, Λουκάς Ι.
(
1952
)
Άγιος Φανέντος – Λαπήδου – Παρά την Αναμορφωτική Σχολή
Διηγούνται οτι εκεί εφάνησαν το πρώτο οι Απόστολοι εκ μικρας Ασίας. Εκεί επάτησαν το πόδι τους σε Ελληνική γή. Τώρα ανάβουν κεράκι και το κανδηλάκι οι Χριστιανοί. Οι γυναίκες μάλιστα κάνουν και κάτι άλλο. Γονατίζουν, προσεύχονται και παίρνουν μια πέτρα και την ρίχνουν πίσω, σαν διαμαρτυρία για τον λιθοβολισμό που έκαναν στον Πάυλο οι Πάνω Καραβιώτες. Λέγουν πως ο Παύλος τους καταράσθηκε να είναι πάντοτε...
Κοκολιού, Λ.
(
1961
)
Οπόταν χτίζουταν ο Άγιος Νικόλαος – πού ήταν ένα μικρό πολύ παρεκκλησάκι – είπι ένας μάστορας των αλλονών των μαστόρων – Εάν θα βρίσκαμαν μια μεγάλη πέτρα θα φκειάναμαν την πόρτα της εκκλησίας, θα τρυπάγαμαν την πέτρ' αυτή ν' ανοίγαμνα την πόρτα. Το ίδιο βράδ' είδε στον ύπνο τ' αυτός ο ίδιος ο μάστορας σε ποιό μέρος θα βρή αυτή την πέτρα. Την άλλη μέρα πήγε και έσκαψι και την ηύρε και την έφερι στην...
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Τα τραγούδια του Πάσχα είναι άλα Σχεδόν γινεκοίοι χοροί, ήσιχοι και σε αργούς ρυθμούς και χορέβονται το πλίστον σε (τράτα) της ημέραις της Λαμπρίς και την τρίτη του Πάσχα εις το εξοκλίσι του αγίου Ιωάννου του (χορευταρά) έτσι ονομάζουν οι μεγαρίτες το Άγιον αυτόν, το γιατί τον Λέμε χορευταρά θα σας το πό όπος το έχω ακούσι από τον γέροντα πατέρα μου με τον οποίον για λίγα χρόνοια τον είχα Κόλιγκα...
Ηλίας, Ιάκωβος Αναστασίου
(
1960
)
Εις ένα κύλωμα ενός βράχου Ν. Δ. Του χωριου Πηγής ευρέθη υπό κηνυγού το λείψανο της αγίας Θεοκτίστης της Λεσβίας. Εκεί εκτίσθη μικρά εκκλησούλα που την λένε Θεοσκέπαστη. Δυτικά αυτής εκτίσθη μεγάλη εκκλησία περί το 1648 που σώζεται μέχρι σήμερον με διάφορες εικονογραφίες. Εορτάζει την 9ην Νοεμβρίου και κατ' έτος άλλοτε γινότανε μεγάλη πανήγυρις. Η εκκλησία αυτή επροικοδοτήθη με κτήματα από τους κατοίκους...
Σπανός, Χαράλαμπος Ν.
(
1955
)
Διά την εκκλησίαν του αγίου (Προφήτου Ηλία) επιχωριάζει η κατωτέρω παράδοσις : Το σημερινό εκκλησάκι του Προφήτου Ηλία μεταφέρθηκε από το παρακάτω λόφο όπου ήταν πρώτα η εκκλησία. Τη μετέφεραν εδώ γιατί έχουν να ειπούν οτι εκεί πιάσαν εν αντρόγενο που ασελγούσε. Γκρέμισαν το εκκλησάκι. Φαίνονταν ακόμη τα ερείπια. Πήραν πολλές πέτρες βάλαν κι άλλες κ' έχτισαβ το σημερινό εκκλησάκι.
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Άγιος Γεώργιος Πλατανούσσης
Η εικών του αγίου κάθισε εις κόγχην, η οποία ευρίσκεται εις την ανατολικήν όψιν του βράχου επί του οποίου εκτίσθη ο πρώτος ναός του αγίου και επί του οποίου εκτίσθη το έτος 1938 ο σήμερον σωζόμενος ναός. Πρό της εικόνος έκαιγε ακοίμητο καντήλι, το οποίον εκρεμόταν από τον ουρανόν και χάθηκε μόλις το ανθρώπινον χέρι “άγγιξε” την εικόνα του αγίου.
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Εορτή του Αγίου Μάρκου
Την ημέρα αυτήν όλοι οι κάτοικοι του χωριού εκκλησιάζονται εις τον ομόνυμον Ναόν. Πλήθος κόσμου και εκ των γειτονικών χωριών επισκέπτονται τον Ναόν και παρακολουθούν την θείαν λειτουργίαν, μετά το πέρας της οποίας άπαντες οι εκκλησιασθέντες μεταβαίνουν έμπροσθεν της οικίας Θεμελή όπου τοποθετούν επί υπαρχούσης προθήκης την εικόνα του Αγίου και τελείται Αγιασμός. Τούτο γίνεται διότι προ πολλών ετών...
Αγερίδης, Χρίστος
(
1962
)
Εις το υπεράνω του Παλιοχωρίου ύψωμα, παρά τους πρόποδας του βουνού Μπαλντινέσι (οροσειρά της Πίνδου) υπήρχε παλιό μοναστήρι “Αγία Παρασκευή”. Βουνό από χιόνι κάποτε το πλάκωσε το μαναστήρ' κι από τότες έφ'γαν και το 'χτισαν πιο χαμηλά, για ν' αποφεύγουν τα πολλά τα χιόνια.
Οικονομίδης, Δημήτριος Β.
(
1959
)
Αγία Παρασκευή Πλατανούσης
Στην τοποθεσία αυτήν κάποτε κοιμήθηκε ένας τσέλιγκας το βράδυ είδε στο όνειρό του την Αγία να του λέη : - “Πρίν φύγης από αυτού να μου κάμης μια εκκλησία”. Ο τσέλιγκας την άλλη μέρα έβαλε μαστόρους τους Μανθαίους, καταγόμενους εκ Πλατανούσσης και έκαναν τον σωζόμενον ως σήμερον ναόν της Αγίας Παρασκευής.
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Έχ' ακούσει από τον παππού μου τον Μακελάρη όταν ήμουν παιδί 10 χρονώ κι ο πάππος μου εβδομήντα οτι η εκκλησία του Γλυνάδου την κτίσανε 'ς τη θέσι που είναι τώρα, διότι είδε κάποιος και ΄ς το σημείο ανάβανε τρεις λαμπάδες την νύχτα και ωνειρεύτηκε να σκάψη εκεί και μόλις πήγε λίγο βάθος ευρέθη η εικόνα η Μεταμόρφωσις και δίπλα 'ς την εικόνα δυό τζάρες η μιά γεμάτη κρασί και η άλλη λάδι και από την...
Ήμελλος, Στέφανος Δ.
(
1960
)
Πία
Στο ελάτινο δάσος, στα Βελήτζιανα υπήρχε στα παλιά χρόνια ένα ξωκλήσι, αφιερωμένο σε άγνωστο Άγιο. Λένε, πως το ξωκλήσι χτίστηκε με χρήματα ευλαβικιάς γυναίκας. Πολλοί που έτυχε να περάσουν πλάϊ απ' το ερημοκλήσι, κατά το σούρουπο, αντικρύσανε μια μαυροντυμένη γυναίκα – σα καλόγρια - να κάθεται σε πέτρινο πεζούλι κάτω από μεγάλη κερασιά, να διαβάζει έαν βιβλίο, κρατώντας αναμμένη λαμπάδα. (Πία =...
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Εκκλησία Σωτήρος Κωθωνίου
Λίγο έξω απ' το χωριό, σε γραφική θέση, ανάμεσα από πλήθος ερειπείων παλιών κτισμάτων, βρίσκεται η εκκλησία του Σωτήρος με δυό μόνο εικόνες, του Χριστού και του Παντοκράτορα στο θόλο. Η παράδοση αναφέρει οτι η εκκλησία ανήκε σε παλιό μοναστήρι που καταστράφηκε είτε από εγκατάκειψη είτε από κάψιμο των αρβανιτάδων. [Η επιτόπια έρευνα επιτρέπει την εξαγωγή δυο συμπερασμάτων α) οτι η εκκλησία ανήκε στο...
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Μοναστήρι Αγίας Κυρισακής Περτουλιού
Μια ώρα πάνω απ' το χωριό, σε γραφικό κωνικό βουνό, φάνταζε στα παλιά χρόνια, το παλιομανάστρο της Αγίας Κυριακής, που κατά την παράδοσην καταστράφηκε από σεισμό. Η παράδοση αναφέρει οτι η εικόνα της Αγίας ύστερ' από λίγα χρόια από το σεισμό, βρέθηκε στη στροφή του δρόμου Τρικκάλων – Περτουλίου, κοντά στα μεγάλα λειβαδια. Οι παλιοί Περτουλιώτες θεώρησαν καλό, να ξαναβάλουν την εικόνα στο μέρος ποτ...
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Θαύμα του μοναστηριού (Αγίου Νικολάου Καρυδέας)
Τούρκοι παλαία θέλησαν να λεηλατησουν το μοναστήριον και παρατηρούσαν αυτό από την θέσιν “¨Κουτσιούκη”. Οι μοναχοί αντιληφθέντες το γεγονός, θέλοντες να επιδείξουν δύναμιν μπήκαν καβάλα στα άλογα των και “έφερναν γύρα από το μαναστήρι”. Οι Τούρκοι παρητήθησαν του σκοπού των, διότι πίστευσαν οτι η δύναμις των υπερασπιστών ήτο μεγάλη, επειδή τα άλογα εφαίνοντο σ' αυτούς κατά την πρώτην περιφοράν κόκκινα,...
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Μονή αγίου Νικολάου Καρυδέας
Το μοναστήριον είχεν επίσης πολλά αμπέλια το κρασί το πουλούσε η καλόγρια στην “κρασοπλή” για λογαριασμόν του μοναστηριού. Το μοναστήριον διαλύθηκε όταν κατεστράφη και η Κοτίτσα από τους Τούρκους. Κατά την διάλυσιν οι μοναχοί έκρυψαν τους θησαυρούς του εις θέσιν “Θεοτόκος” Πλατανούσσης. Κατά την παράδοσιν ο θησαυρός βρισκεται προς το πηγάδι κοντά στον γκρεμό και επικοινωνει δι' υπογείου στοάς με τον...
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Μοναστήρι Μυροκόβου και Πύρρας
Σε πλαγιά του χωριού, λίγο πιό πάνω απ' τον Άσπρο, μεγαλόπρεπο εγείρεται το μοναστήρι Μυροκόβου. Η παράδοση αναφέρει οτι στο τωρινό μέρος του Μοναστηριού υπήρχε αλλοτες εκκλησία ή ξωκλήσι αφιερωμένο στη μνήμη της Γέννησις του Χριστού. Η Παράδοση αναφέρει ακόμα οτι ο ηγούμενος του Μοναστηριού Παΐσιος κατά την επανάσταση, κατηγορήθηκε οτι περιτοίχισε το μοναστήρι με ψηλά μουράγια, σκοπεύοντας δήθεν...
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση