• Ελληνικά
    • English
  • English 
    • Ελληνικά
    • English
  • Login
Search 
  •   Homepage
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Search
  •   Homepage
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-6 of 6

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Text Asc
  • Text Desc
  • Time Recorded Asc
  • Time Recorded Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Ο θησαυρός εν Κύπρω καλείται ευρετή η λέξις ετυμολογείται εκ του ευρίσκω. Η ιδέα περί της υπάρξεως θησαυρών είναι γενική αλλά δεν είναι εύκολος η ανακάλυψις των, συμβαίνει δ’ έν ολιγίσταις περιπτώσεσι τυχαίως ν’ ανακαλυφθώσι τούτο όμως δεν συμβαίνει πάντοτε, διότι τυχαίως ν’ ανακαλυφθώσι τούτο όμως δεν συμβαίνει πάντοτε, διότι η ευρετή θεωρείται ιερόν αντικείμενον και πρέπει αγιός τις να ροματίση τινά (= οραματίση, εμφανισθή καθ’ ύπνους) προς ανακάλυψίν του. Ο οραματισθείς οφείλει να μεταβή εις το υπό του αγίου υποδειχθέν μέρος, χωρίς εις ουδένα ν’ ανακοινώση το όραμά του, ουδέ εις τον πλησιέστερον συγγενή του αφού δε μεταβή , όπου ο θησαυρός, πρέπει να σφραγίση τον τόπο δια του τύπου του Τιμίου Σταυρού όταν δε αρχίση να σκάπτη πρέπει να μη ονιλή αφού δε τον ανεύρη να τον μετακομίση εις την οικίαν του σιωπηλώς. Αν δε το ανακοινώση με την οραμάτισιν ή ομιλήση κατά την όρυξιν ή κατά την μετακόμισιν, ο θησαυρός θα χαθή και αντ’ αυτού θα εύρη άνθρακας εσβεσμένους. Η Επιστήμη Χαραλάμπου, κάτοικος του χωρίου Μονής της επαρχίας Λεμεσού, καταγομένη δε εκ του χωρίου Βάσας της παρά το χωρίον Σανίδας της ιδίας επαρχίας, γυνή εξηκοντούνις, μοί διηγήθη ότι ο Άγιος του χωρίου της ερομάτισε τον πατέρα της, ότι εις την τοποθεσίαν <Κούντουρος> υπάρχει ευρετή και να υπάγη προς ευρεσίν της ούτος δε αφού ηγέρθη εκ του ύπνου λίαν πρωί περιχαρής παρέλαβε την σύζυγόν του και μετ’αυτής μετέβη εις το υποδειχθέν μέρος. Υπήρξε δε μεγάλη η έκπληξις του, όταν εύρε μεν το αγγείον, όπως το περιέγραψεν εις αυτόν ο άγιος, αλλά κενόν. [Βλ. Πολίτου Παραδόσεις σελ. 1003.] (ανακάλυψιν του- Αυτ. σελ. 1008 κε.) ( άνθρακας εβεσμένους – Αυτ. σελ. 1001 κε.) 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1916)
Thumbnail

Ο Θεός λέγουν πως κρατεί την γήν εν τη παλάμη του προσηλών ατενές το βλέμμα προς αυτήν. Και οτι αν παραβλεμματίση ( στρέψη αλλαχού το βλέμμα), αμέσως θα καταστράφή. [Παράδοσις πιθανώς πλασθείσα προς εξήγησιν της εικόνος του Παντοκράτορος. Σ. τ. Δ.] 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1916)
Thumbnail

Εν τη φαντασία των Κυπρίων υπάρχει ιδέα, ότι είς έκαστον σπίτι οικεί πονηρόν πνεύμα υπό διαφόρους μορφάς. Το στοισειόν θεωρούσιν, ότι δεν είναι μόνιμον, αλλά ταξιδεύει επί τινα χρόνον είτα επιστρέφει, οπόθεν ανεχώρησεν. Διό υπάρχει και η φράσις : <ά βρε στοιχειόν του σπιδκιού, έγ κάθεσαι ήσυχα;> λεγομένη δια τα περιφερόμενα εν τη οικία και ατακτούνται παιδία κατά σχήμα μεταφοράς (Περί των Στοιχειών βλ. Πολίτου Παραδόσεις σελ. 1151 κε. -Σ. τ. Δ) 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1916)
Thumbnail

Τον Εφιάλτην οι Κύπριοι καλούσι Βαρυπνάν. Πιστεύουσι δ’ ότι καταλαμβάνει τους καθεύδοντας καθήμενος επί του στήθους αυτών, τον φαντάζονται νεανίαν φορούντα σκουφίν. Φρονούσιν, ότι αν ο πιεζόμενος υπό του Εφιάλτου κατορθώση και αρπάση το σκουφίν του, θα έχη εις το σπίτι του μεγάλην ευτυχίαν και θ’ αποκτήση τα πλούτη του Αβραάμ. Ο Βαρυπνάς, άμα του πάρουν το σκουφίν, αρχίζει να παρακαλή τον άρπαγα τούτου να του το επιστρέψη, υποσχόμενος εις αυτόν μεγάλα πλούτη, αλλά δεν πρέπει να δώση κανείς πίστιν εις τας υποσχέσεις του, διότι αύται είναι απατηλαί. Τας υποσχέσεις αυτάς τας επαναλαμβάνει επί τρεις ή τέσσαρας νύκτας συνεχώς ζητών το σκουφίν του. Και πάλιν δεν πρέπει να το δώση μέχρις ότου απελπισθή και φύγη. Εν τοιαύτη περιπτώσει ο άρπαξ του σκουφιού του Βαρυπνά καθίσταται ευτυχέστατος. Ο Βαρυπνάς φρονούσιν ότι είναι η προσωποποίησις της τύχης εκάστου ανθρώπου. [Περί των κυπριακών τούτων δοξασιών περί του Εφιάλτου βλ. Πολίτου το σκουφίν του Βαρυπνά εν Παναθηναίοις 1901 τ. Β σ 122 κε.] 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1916)
Thumbnail

Θα σε φάγη ο Χουλλάς (ή ο Χωλλός) : μορμολύκειον εκφοβισμού των παίδων 

Χατζηπαναγής, Στύλιανος (1919)
Thumbnail

Οι Κύπριοι ονομάζουσιν Ιορδάνην, τον Γαλαξίαν, νομίζοντες οτι είναι η αντανάκλασις του ποταμού τούτου επί του ουράννου. Διότι κατά την αντίληψιν του λαού ο ιορδάνης είναι ο επιφανέστατος των ποταμών, δια την εν αυτώ βάπτισιν του Χριστού. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1916)

Browse

All of the Digital RepositoryArchive & CollectionsPlace recordedBy Time RecordedAuthorsLemmaLegend classification (acc. Politis)Source indexTitlesThis ArchivePlace recordedBy Time RecordedAuthorsLemmaLegend classification (acc. Politis)Source indexTitles

My Account

Login

Discover

Type
Παραδόσεις (6)
CollectorΦαρμακίδης, Ξενοφών Π. (5)Χατζηπαναγής, Στύλιανος (1)Place recorded
Κύπρος (6)
Time recorded1919 (1)1916 (5)
Contact Us | Send Feedback
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.