• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Αναζήτηση 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Αναζήτηση

Προβολή προηγμένων φίλτρωνΑπόκρυψη προηγμένων φίλτρων

Φίλτρα

Χρησιμοποιείστε φίλτρα για να περιορίσετε τα αποτελέσματα αναζήτησης.

Αποτελέσματα 1-10 από 41

  • Επιλογές Ταξινόμησης:
  • Συνάφεια
  • Τίτλος Αυξ.
  • Τίτλος Φθιν.
  • Ημερ. Υποβολής Αυξ.
  • Ημερ. Υποβολής Φθιν.
  • Αποτελέσματα ανά σελίδα:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Απο 25 Δ/βρίου - 6 Ιανουαρίου = η περίοδος των καλλικαντζαραίων. 

Άγνωστος συλλογέας (1908)
Thumbnail

Εις το βλησίδι δεν κάν’ να παραδώνη (δηλ. να προφέρης το όνομα του διαβόλου ή παρεμφερεί) γιατί γένεται άφαντο. Έτσι μια φορά ένας έκανε χωράφ’ κι’ εσκάλωσε τα’αλέτρι τ’απάνω σε καζάνι που χε βλησίδι κι αυτός παράδωκε κ’ίσια το βλησίδι χάθκε κ’ ήκουνε μοναχά τον αχό από το καζάν’ που πάτηνε τον κατήφορο στα άβαθνα της γής. 

Άγνωστος συλλογέας (1903)
Thumbnail

Σπήλαιον παρά τη Χώρα. Η παράδοσις λέγει ότι εκορεύθησαν ποτέ εκεί ύδρευσιν επτά παρθένες ς ότι εφονεύθησαν εν αυτό, καταπεσόντος μέρος του σπηλαίου. Πιθανόν ότι το ύδωρ ωνομάσθη κατ’ αρχάς παρθένια δια την καθαριότητά τους, όπως τόσαι αλλά πηγαί και ποταμός της έλαβε το όνομα τούτο, έπειτα δε επλάσθη η μυθώδης παράδοσις, ο αριθμός ως γενητού από Ομήρου συχνή κεφ’λλη (πρβ 7παρθένες και επτάκις Αθηνών), πρβλ. τα επτάλα τρούσα= φαλάγγιον της διότι μετά 7 λουτρά ζήσεται οδηχθείς, φτάζουμο, φτάψυση (γαλή), εφτάκακο μοίρα (ύβρις γυναικός προς γυναίκα). Ήταν πιθανόν ότι υπήρχεν εκεί ιερόν της Παρθένου Αθηνάς, ης η εορτή να εγίνετο εν τέταρτον μέραν ως την συνοικίαν της Χώρας των καλουμένην Θένια= Τα Αθήναια. Ίσως δε και έχει σχέσιν προς το Παρθένιον της Ομήρου λέρου. 

Άγνωστος συλλογέας (1902)
Thumbnail

Κόπτσας. Ερμηνεία ''Ο βότρυς ο τρώγων τα υφάσματα και μεταφορικής ο Χάρος ο κόπτην το νήμα της ζωής. 

Άγνωστος συλλογέας (1903)
Thumbnail

Καλικάντζαρος (οι) ΄ς Καλικαντζούρι ΄ς Καρκαντ΄ζλι, πονηράς ‘ς εκάθαρτο πνεύματα, περιφερόμενα την νύκτα των δωδεκαημέρον στα τας οικίας δια να μαγαρίσουν τους ανθρώπους. Δια ριωτάν αι γυναίκες στάχτην περί ταις οικείες ίνα μη πλησιάσουν, καίνην παλαιά δέρματα προς τον αυτόν νασεον. Τη 6 Ιαν. πρωί κι χαράζει ‘ς ημέρα φεύγουν, αφού προηγουμένως ουρήσουν εις την τέφραν, ήτις ούτω καθίσταται άχρηστος δια πλύσιμον, ιματήον ή ενανάγικη ραντίζεται δ’ηγιασμένων υδάτων. Φεύγοντα κράζουν ‘’Άντε μας να φύγωμε γιατί έρχεται ο πασάς με τη βρεχτούρα’’. Οι διωμικές μετημφιεσμένη κατά τας ημέρας του δωδεκαημέρου ουδέν άλλο υποδηλώσιν οιμή ότι είναι διώενται απηνές των πονηρών εκείνων πνευμάτων, άτινα τρέπουν εις φυγήν με τας δαιμονώδεις, άτινα τρέπουν εις φυγήν με τας δαιμονιώδεις κεδωνισμούς και τα παλλόμενα ξίφη στα τούτο χάριν ασφαλείας του κοινού, ότ’ όμως δεν ημελού να ζωτούν τα ασφάλιντρα. 

Άγνωστος συλλογέας (1908)
Thumbnail

Αι γυναίκες ουδέποτε λέγουν το όνομα διάολος αλλ’ αντ’ αυτού το ανάκρα να μην έχη» σπανιώτερον δε το «Σαϊτάνης» ή «Γιούδας» ή «Σατανάς» αι γραίαι λέγουν και το «γ…. το γόνατ’.άλλαι φράσεις είναι ο όξω ή μακριά απ’ εδώ. Άλλαι φράσεις εντονώτεραι επί σατανική επιδράσεως οιονεί εξορκιστικαί υπό γραιών λεγόμεναι είναι, αι Γα… το παλιοτσάρχο του» σαράντα κορίτσια να τον γα….και μισό.» 

Άγνωστος συλλογέας (1903)
Thumbnail

Τα Δωδεκαήμερα = το χρονικόν διάστημα 12 ημερών, τα Δρίματα (βλ. λ), απο 25 Δεκεμβρίου – Ιανουαρίου. 

Άγνωστος συλλογέας (1908)
Thumbnail

Μπάρμπα – Θωμάς ήθελον του πελεκάνος, και αυτος ο πελεκάν. Πεγαδίστρα= νεράϊδα, πιστεύουν αι γυναίκες ότι πάσα πηγή αντιπροσωπεύεται δια τινος υπερφύσις δυνάμεως, όσα της κόρη ή γυνή λίαν πρωΐ προσέρχεται εις την πηγήν, προς φένης: «Καλή – μέρα, κυρά Πεγαδίστρα, σάντιλα τρέχεις εσύ, αέκα να τρέχη και η τύχε μου, και σάντιλα είσαι γεμάτο, αέκα να γεμίζη και η σακκούλα μου». 

Άγνωστος συλλογέας (1902)
Thumbnail

Ανάβαλτος= ο δαίμων. 

Άγνωστος συλλογέας (1903)
Thumbnail

Τριομερούσω. Ερμην “εμπαικτικώς λέγεται η μοίρα κι εκ της πεποιθήσεως ότι τρεις ημέρας, μετά την γέννησιν επισκέπτεται και γράφει την τύχην του παιδός. Λαχανού. Ερμην. “λέγεται η μοίρα διότι δήθεν μαζώνει ως κατα λάχανα όσων ευνοεί”. 

Άγνωστος συλλογέας (1903)
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 5
  • »

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτό το ΑρχείοΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση

Περιήγηση ανά

Τύπος
Παραδόσεις (41)
Συλλογέας
Άγνωστος συλλογέας (41)
Τόπος καταγραφήςΉπειρος (26)Θεσσαλία (16)Πόντος, Οινόη (9)Κάλυμνος (3)Κρήτη, Σφακιά (2)Σκόπελος (1)Χρόνος καταγραφής1908 (18)1906 (1)1903 (10)1902 (12)
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.