• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Αναζήτηση 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Αναζήτηση

Προβολή προηγμένων φίλτρωνΑπόκρυψη προηγμένων φίλτρων

Φίλτρα

Χρησιμοποιείστε φίλτρα για να περιορίσετε τα αποτελέσματα αναζήτησης.

Αποτελέσματα 1-8 από 8

  • Επιλογές Ταξινόμησης:
  • Συνάφεια
  • Τίτλος Αυξ.
  • Τίτλος Φθιν.
  • Ημερ. Υποβολής Αυξ.
  • Ημερ. Υποβολής Φθιν.
  • Αποτελέσματα ανά σελίδα:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Διατάσσει ο κάττος τα καττούδκια 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1923)
Επί των διατασσόντων ο εις τον έτερον
Thumbnail

Περί των θησαυρών φρονούσιν εισέτι οι Κύπριοι, ότι καθ’ έκαστον έτος οι θησαυροί κατά την λειτουργίαντης Μεγάλης και Αγίας Κυριακής ,οπότε ο ιερεύς ψάλλει τον ‘’Καλόλ λόον’’, ήτοι το πρώτον αναστάσιμον τροπάριον, όπου υπάρχουσι τοιούτοι,ανοίγει ‘η γή και φαίνονται,εφ’όσον διαρκεί ούτος ψαλλόμενος. Όστις δε τύχη παρών, δύναται να τον λάβη. Κατ’άλλην δ’ εκδοχήν ανοίγει η γή,καθ’όν χρόνον αναγονώσκονται οι πρώτοι στίχοι του Ευαγγελίου :’’Εν αρχή ήν ο Λόγος και ο Λόγος ήν προς τον Θεόν και ο Θεός ήν ο Λόγος’’ 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1923)
Thumbnail

Τάρταλον (το)= επανάστασις, ανταρσία-χωρικός τις ομιλών περί των Τούρκων της Κύπρου και περί της συμπλοκής αυτών κατα την εορτήν του Κατακλυσμού Αγ. Πνεύματος)μετα των Χριστιανών εν Λεμεσσώ και θέλων να δείξη ότι έχασαν πλέον πάσαν ισχύν είπεν. Θέλουν βασίλειον για να κάμουν τάρταλσι, εις ερώτησίν μου δια να μου εξηγήση την λέξιν τάρταλον, ειπωκρίθης <Πρέπι να τους βοηθήση κανένας βασίλειος για να μπορήσσουν να κάμουν στη Τσιώπρον, πόλεμον για να σηκωστούν εναντίον τους Χριστιανούς. -Απαντά και πλ. Τάρταλα σημαίνει τους εν τω οικίω έριδας και φιλουκιας (ως επήεν έσσω τσαι ίκαμεν τους τάρταλα) 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1924)
Thumbnail

Αλαφροστοισώτης ο βλέπων πονηρό πνεύματα, στοισά εν στοδή ώρα της ημέρας και της διαλύρας μορφάς. Οι Κύπριοι φρονούν ότι εκάστη οικία κατακείται υπο δαιμονίαν τινά ‘’στοισόν του σειδκινί, όπερ πολλάκις αποδειμεί και όταν επιστρέφη προξενεί εκ την εν ή διαμένει οικίαν καλού ή κακού. Αντίθενταν βαρυστοισώτης = ο μη ενπόλες βλέπων τα δαιμόνια. Ατσουπάς = φαίνεται να δηλός δαιμόνιον ταραχοποιού, προς ο παραβάλλονται οι ήτακτος πάδες – Κάτσε ήσυχα βρέ ατσούπα, βρέ ατσουνά μαύρε – ομοίως: βρε πειρασμέ. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1924)
Thumbnail

Ο ευσκάψας λάκκον προς εύρεσιν ευρετής (-θησαυρού) οφείλει να τον πληρώση μετά 40 ημέρας από της εκσκαφής του, άλλως αποθνήσκει. Είναι όμως ανάγκη να μένη ανοικτός κατά τον χρόνον τούτον, καθ’όν ουδείς πρέπει να τον πληρώση, ούτε αυτός ούτε άλλος τις. Όσον δε χρόνον μένει ανοικτός, φρονούσιν, ότι χαίνει και ο τάφος του ευρόντος τον θησαυρόν 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1923)
Thumbnail

Κακούταρος (ο)= ο αλλαχού της Κύπρου καλικάντζαρος. Απαντά εν Μαραθάση και Καρπασία. Υποκορ κακουτάριν (το). Εν Πιτσιλλιά λ'εγεται σκαλαπούνταρος. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1929)
Thumbnail

Ο θησαυρός έν Κύπρω καλείται ευρετή η λέξις ετυμολογείται εκ του ευρίσκειν. Η ιδέα περί της υπάρξεως θησαυρών εν Κύπρω είναι γενική αλλά δεν είναι εύκολος η ανακάλυψις των σημβαίνει εν ελαχίσταις περιπτώσι τυχαίως ν’ ανακαλυφθώσι τούτο όμως δεν γίνεται πάντοτε, διότι η ευρετή θεωρείται ιερόν αντικείμενον και δέον αγιός τις να ροματίση τινά προς ανακάλυψίν του. Ο οραματισθείς οφείλει να μεταβή είς τον υπό του αγίου υποδειχθέντα τόπον, χωρίς εις ουδένα ν’ ανακοινώση το όραμάν του, ουδέ εις τον πλησιέστερον συγγενή αφού δε μετάβη, όπου ο θησαυρός,δέον να σφραγίση τον τόπον δια του τύπου του Τιμίου Σταυρού όταν δε αρχίση να σκάπτη πρέπει να μη ομιλή αφού δε τον ανεύρη να τον μετακομίση είς την οικίαν του πάλιν σιωπηλώς. Αν δε το ανακοινώση μετά την οραμάτισιν ή ομιλήση κατά την όρυξιν ή κατά την μετακόμισιν, ο θησαυρός θα χαθή και αντ’αυτού θα ευρεθώσιν εσβεσμένοι άνθρακες. (Εις τα Σύμμεικτα Λαογραφικά θα δημοσιεύωνται και άλλαι μικραί λαογραφικαί συμβολαί, μη μαθητικαί, όπως π.χ η του κ. Φαρμακίδου. Σ.Συντ. Η πρώτη παράγραφος αυτολεξεί εδημοσιεύθηκε υπό του συγγραφέως είς την Λαογραφίαν τ. Ε’ (1915) σ.223. Σημ. Αποκάλυψιν θησαυρού δι’ έ νυπνίου αναφέρουσι πολλαί ελληνικαί παραδόσεις ο επιφαινόμενος καθ’ ύπνους και υποδεικνύων τον θησαυρόν είναι ή ο φύλαξ αυτού Αράπης ή του κοιμωμένου η μοίρα ή αγιός τις. Ως επί το πλείστον δε, καθά γράφει εν ταις ‘’Ελλ.παραδόσεσι’’ του ο αείμνηστος Ν.Γ. Πολίτης ‘’δι’ ενυπνίου πιστεύεται, ότι αποκαλύπτεται εις τους ανθρώπους, ο τόπος, όπου είναι κεχωσμένος θησαυρός την αποκάλυψιν δε δια ονείρου αναφέρουσι και αι Ασίζαι της Κύπρου( Τομ. Α’. 266, Β’.264 εν ΜΒ Σάθα τ.ς.σ. 221,471), επιβάλλουσαι είς τον ονειρευθέντα την υποχρέωσιν να ζητήση από τον Ρήγα την άδειαν της σκαφής προς εύρεσιν του θησαυρού. Η δε Σολωμονική περιέχει εξορκισμόν, δι’ ού προσκαλείται το φυλάττον τον θησαυρόν στοιχείον, επιφανέν καθ’ ύπνους είς τον εξορκιστήν, να δηλώση υπο τίνας όρους δέχεται να φύγη ή, αν δεν συναινεί να καταλίπη τον θησαυρόν, να δηλ΄πωση και τούτο. Ενίοτε λέγεται, ότι βλέπει εν ονείρω ο άνθρωπος αυτόν τον θησαυρόν και τον τόπον , όπου κείται, και ότι εξυπνήσας και σκάψας τον ανευρίσκει.) (ροματίση= Να δηλώση δι’οράματος (ονείρου) ) 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1923)
Thumbnail

σαρκκώννουμαι=ενσαρκούμαι, βρυκολακιάζω. Εν Κύπρω επικρατεί πρόληψις, ότι οι νεκροί, όταν δεν τύχωσι της νενομισμένης θρησκευτικής τελετής και των τελευταίων Χριστινιακών καθηκόντων, σαρκεύουνται και εμφανίζονται είς τίνας. Ως ο πεθαμμένος εσασκέθητσει. 

Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (1924)

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτό το ΑρχείοΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση

Περιήγηση ανά

ΤύποςΠαραδόσεις (7)Παροιμίες (1)Συλλογέας
Φαρμακίδης, Ξενοφών Π. (8)
Τόπος καταγραφής
Κύπρος (8)
Χρόνος καταγραφής1929 (1)1924 (3)1923 (4)
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.