• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Αναζήτηση 
  •   Αρχική σελίδα
  • Αναζήτηση
  •   Αρχική σελίδα
  • Αναζήτηση
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Αναζήτηση

Προβολή προηγμένων φίλτρωνΑπόκρυψη προηγμένων φίλτρων

Φίλτρα

Χρησιμοποιείστε φίλτρα για να περιορίσετε τα αποτελέσματα αναζήτησης.

Αποτελέσματα 1-6 από 6

  • Επιλογές Ταξινόμησης:
  • Συνάφεια
  • Τίτλος Αυξ.
  • Τίτλος Φθιν.
  • Ημερ. Υποβολής Αυξ.
  • Ημερ. Υποβολής Φθιν.
  • Αποτελέσματα ανά σελίδα:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Παραλειποντες τα περί των διαφόρων ονομασιών εκ τη παραγωγές της λέξεως Βρικόλακες περί ών άλλοι προ ημέν έγραψεν, θα είπε μεν μόνον ότι λέγεται ή πιστεύεται εν Μάνη περί Βρυκολάκων. Ως εντή άλλη Ελλάδι ούτω εν Μάνη πιστεύεται ότι εκείνη γίνονται βρυκόλακες, όσοι διήλθον τον βίον των εν αμαρτίαι. Υπόδειξε αυτών είναι τα σώματα, τα οποία μένουν άλειωτα και ευρίσκονται κατά των ανακομιδιών εκ ετάφησαν σώα εις αβλαβή. Βρεκολακάζουσι δε κ εκείνη, οίτινες απέθενον αφορεσθέντες μη τυχόντες συγχωρήσεως. Βρεκολακιάζουσι προ τούτους εκείνη ών το λείψαναν διεσκάλισε γαλή. Αιτία τούτου είναι ότι η γαλή θεωρείται ως πονηρόν πνεύμα, ως διάβολος. Βρεκολακάζουσι δ’επίσης κ’ τα νήπια, τα οποία αποθνήσκουσιν αβάπτιστα. Πιστεύουσιν ότι κ’ οι αλλόθρησκοι κ’ Τούρκος βρεκολακιάζουσι μεταβαλλόμενος. Οι Βρεκόλακοι εξέρχονται μετα θάνατον τν μνημείων ‘ς την ημέραν συνήθη όμως κατά πάσαν ετέραν πλήν του σαββάτου, διότι τότε γίνεται λειτουργία δια τας ψυχάς και ο θεός έχει αυτής επί του τάφου. Δια τούτο τα σάββατα είναι αβλαβές ως αναφέρει κι ο Καρναφόν. Εξερχόμενος δε επισκέπτονται τους ειδικούς των πειράζοντες κι βλάπτοντες αυτούς. Συνήθως δε τρώει ότι ευρίσκωντε και τρώει ως σκύλα. Εντεύθεν κ η παροιμία λάφτει δεν τον βρεκόλακα. Ούτω λέγεται ότι Βρεκόλακας είχε την συνήθειαν να μεταβαίνη κατά πάσαν εσπέραν ‘ς την οικίαν τον κ’έτρωγε τον χυλόν ζεστόν δια των χειρών του λαμβαίνων αυτού, όν η γυναίκα του έθετε επί του λιακού. Η γυνή εννοήσανα τούτω προσεκάλεσε τους αδελφούς του, ήτινες νεκροφυλαλήσαντες συνέλαβαν αυτόν επειδή ο Βρεκόλακας τους παρακέλεσε να μη τον κακωνήσει, την διέταξαν να μεταβή ‘ς βουνού και εκεί να μένη ήσυχος χωρίς να βλάπτη μηδένα, να παίζη δε όργανον όταν διέρχεται διαβάτες. Ότι οι Βρεκολάκοι βλάπτουσι τους οικείους την καταφαίνεται εκ της κοινές παροιμίας.: <Ο βρεκόλακας τη γενειάτου κυνηγάει> Εν Κρήτη άλλοτε δε καταχανάδες, ονομάζονται οι Βρεκόλακοι ερήμουσαν ολόκληρον χώρτον. Εν Χίω πιστεύουσιν, ότι ο Βρεκόλακας εν καιρώ νυκτός κτυπά την θύραν φωνάζει ένα των οικούντων ‘ς του αρπάζει την φωνήν του εν απαντήση. Αλλά τούτο εν Μάνη αποδίδονται εις τα φαντάσματα. Κατά τον Καρναφόν ο βρεκόλακας συνέρχεται κ με την γυναίκα του κ καθιστά αυτήν έγκυον. Έκ τινός παραμυθείου του Παπαγιάννη δημοσιεθέντως εν Παρνασσώ(τομ. 16, 540 κ εξής)ο βρεκόλακας ξακλήρτασεν ολόκληρον οικογένεια ιερέως. Οι βρεκόλακοι διαμένουσι συνήθως εντόπους ερήμους ή εις κοιλάδας, ούτως εν τη κολάδι Κατσκούν, ή Χώσιαρη. Εν τω δήμω Καρνουπόλεως παρά την οδόν την άγουσαν εκ Γυθείου κ’ Αρτόπολιν εβλέπετε βρεκόλακκας περιπάτων επί τω πλιτύων του βουνώ κ’ φ΄ρουν ράβδον μεγάλην. Εξαπέστειλε δε αυτόν εκεί αρχιερεύς εξορκίας αυτόν εν τω Λιμένι της αρεπόλεως. Εν οιτύλω υπήρχε τοποθεσία λεγομένη του Βρεκολάκου, διότι επιστεύετο ότι εκεί κατώ κουν Βρεκόλακες. Εν Καβάλω ημέρας κει νυκτός επί εβδομάδα ολόκληρον Βρεκόλακας ή φάντασμα ελτθοβόλει αοράτης δύο παίδας άρρενα κ θήλιν ποιμαίνοντας κ’ ανθρώπους εάν ήσαν. Μετά τρείς λειτουργίας απηλλάγησαν του πειρασμού τούτου. Η θεά του Βρεκόλακα εμποτεί φρίκων, διότι είναι μικρός, εις μαύρον είναι κ εν τω τάφω σωμάτων. Εντεύθεν λέγεται είναι μαύρος σα βρεκόλακας ή ,μαυρίζει σα βρυκόλακας είναι δε πλήρεις μίσους. <τους βλέπεις καταλερωμένους σα βρεκολάκους άγριους>. Κατά τον Καρναφόν έχουσι και πτερά. Πολλάκις εμφανίζονται υπό την μορφήν ήν είχον ζώντες. Όταν γίνηται ανακοσμίδη, και γίνεται πάντοτε εν σαββάτω, εάν ο αποθανών ειρεθή άλυωτος, άλλοτε ερρέντιζον αυτόν οι ιερείς δε αγιασμού τώρα μεταθέτουσι κι θάπτουσιν αυτώ άλλο μέρος. Η αρχή και βάση της πίστεως εις τον βρεκόλακα ειρίσκονται εν τη άρχει ότης. Ούτως εντώ Φαίδωνι του Πλάτωνος αναγιγνώσκομεν ότι αι ψυχαί των κακών ανθρώπων προ τιμωρίαν δια την προτέραν ζώου κι σκία περιπλανένται περί τας τάφους. Κει η ψυχή των βιαίης αποθανόντων περιτοστεί την γήν , των δε ατάφων μενόντων η ψυχή περιφέρεται περί το άταφον σώμα, ως δήλον εκ τω Ομησοκιώ ποιημάτων. Είδομεν ανωτέρω ότι κατά τον Καρναφώνα Βρεκόλακοι συνέρχονται μετά των γυναικών και καθιστάσην από τας εγκύμονας, αλλά τούτο επιστεύεται κ εν τη αρχαιότητα. Ούτω το φάσμα του ήρωα αστραβάκου συνήλθε μετα τη γυναίκα του Αρίστωνος, εξ ή εγεννήθη ο Δημόφαντος. Περί άλλων ομοιοτάτων περ’ημών βρεκολάκων προς τα αρχαία φάσματα βλέπεται ο βουλόμενος του Schmidt εν τώ πολλάκις μνημονιθέντα συγγράμματα. 

Νεστορίδης, Κ. (1921)
Thumbnail

Όταν κτίζεται οικία, σφάζουσιν εις τα θεμέλια πετεινό ή αρνίον φια να στοιχειωθή στερειωθή το σπίτι. Εν Σύμη σφάζουσιν όρνιθα δια να μη αποκτήση η οικία στοιχειό. 

Νεστορίδης, Κ. (1921)
Thumbnail

‘Δράκοντα μεγέθει μέγιστον, ούπερ ούν και τον σκριγμόν επεφρίκεσαν κι την Χίον κατοικούντες. Οι Δράκοι φαίνεται ότι έχουσι και οικογενείας. Ζώσι μετά των γυναικών και τέκνων των. Η γυνή των ονομάζεται δράκισσα ή δρακόντισσα, τα τέκνα των δρακόπουλα, τα οποία ομοιάζουσι κατά την θηριωδίαν προς τους γονείς των. Ένεκα της υπερανθρώπου δυνάμεως των δράκων λέγεται και η παροιμία. Και δράκου ρίζα να χη τίποτε δεν κάνει, όπερ και αλλαχού λέγεται έχει δύναμη δράκου. Και όμως ενώ οι δράκοι τοιαύτην έχουσι δύναμην, ώχ ήττον η πονηριά των ανθρώπων καταβάλλει αυτούς. Ούτως ο σπανός εις το παραμύθιον, όπερ αναγράφει ο Λελέκος κατώρθωσε να κατανικήση τους δράκους. Αλλ εκτός του παραμυθίου τούτου και το εξής καταδεικνύει οίαν δύναμην έχει ο άνθρωπος. (Έπεται παραμύθιον το σαλόπαιδο και ο σπανός). (Χίον κατοικούντες= Αιλ. Περί Ζ 16, 39) ( Έχει δύναμη δράκου= Εν Μάνη δεν ονομάζουσι τ’ αβάπτιστα τέκνα δράκους, άλλ’ από του ονόματος του πάππου των ή της μάμμης των.) (Λελέκος= Επιδόρπιον Α σελ. 274-281) 

Νεστορίδης, Κ. (1921)
Thumbnail

Υπό την λέξιν στοιχειό ή στοιχειά εννοούνται ου μόνον σι δαίμονες των τόπων, εν ου κατοικούσι και τους οποίους προστεύουσι, αλλά και πάν κακωνιόν στοιχείον. Εν Μάνη τουλάχιστον η λέξη σημαίνει τον καταστρεπτικόν δαίμονα. Ες τα στοιχειά περιλαμβάνονταν πάντα τα φαντάσματα ταύτα, τα αερικά, τα τελώνια, στ’ όφεις, οι αράπηδες, η αρπάχτρα, τα σμερδάκια κ’ ιδίως οι Δράκοι. Τα στοιχειά παρίστανται υποδιαφόρους μορφάς, αλλ’ιδίως ο όφεις. Ο όφις είναι το στοιχειό της οικίας, ο σιασυρός όφις των αρχαίων. Τοιούτος όφις ήτο έν τω ερεχθείω. Ο οικουρός όφις θεωρείται ως ευτύχημα ης δια τούτο δεν φονεύουσιν αυτόν, διότι οφόνος αυτού συνεπιφέρει τον θάνατον του μέλους της οικογενείας εντός του έτους. Οι όφεις παρίστανται εν του παραμιθι οι έχοντας πόδας κ όντες υπερμεγάθη. Κατοικούσαν ‘ς φρέοντα, και πηγάς ή ποταμούς. Οι Αράπηδες είναι κι αυτοί στοιχειά. Φυλάττουσι θησαυρός κεκρυμμένος. Περιγράφονται εν του παραμιθίου φέροντες μεγάλων ράβδον (ματσούκαν). Οι Αράπηδες επιναι το φόβητρον των μικρών παιδίων. Αι μητέρες όπες καθησυχάσωσι τα κλαίοντα παιδία των λέγουσι :< θα σε πάρη ο Αράπης’’ Έλα αράπη να το πάρης. Τοιαύτη συνήθεια ‘ς εν Αραχώβη. Επειδή εκάστη οικία πρέπει να στερεωθή να στοιχειωθεί ανάγκην να σφάξωσι πετεινόν ή αρνίον. Δια τούτο στοιχειωμένο σπίτι λέγεται το ούτω στερεωμένο. Στοιχειωμένο κυρίως καλείται εκείνο ενώ ότε εκτίζετο εφονεύθη άνθρωπος. Εντεύθεν κι ΄ς τα δημοτικά άσματα λέγονται ότι αι γέφυραι δεν θεμελιώνουνται, αν μη υπο τα θεμέλια αυτών ταφή ζώσα ψυχή. Εν του στοιχείου πρωταγωνιστούσιν οι δράκοι. Οι δράκοι φοβεροί των Καβάλων του ΔήμουΚυλοκυθέον υπάρχει τοποθεσία καλουμένη Δρακοσπηλιά. Παράταύτα υπάρχει κ’ λύχνα εκέλωμα και σπαθί λεγόμενα του Δράκου. Ίδιον των Δράκων είναι το σφυρίζειν, όπερ κ’ οι αρχαίοι επίστευον. <Σύριγμα δε δεινόν φασην ακούεσθαι τούτων (των δρακόντων). (Στοιχειά κατά τους αρχαίους είναι ουράνια σώματα θεωρούμενα τη θέσι ή δαίμονες. Εν τινι χωρίων τη λεγομένη διαθήκη του Σολομώντα τα στοιχεία σημαίνουσι τους δαίμονας. <Και εκέλευσα παρείναι ‘μοι έτερον δαιμόνα κι εισέλθησαν πνεύματα συνδεδεμένα, εύμορφα τω είδα. Κι εγώ Σολομέν ταύτα εθαύμασα και επηρώτησα λέγεν και υμείς τίνα εστέ, οι δε ομοθυμείδον έφησα μια φωνή και είπον ημείς εσμέν τα λεγόμενα στοιχεία οι κοσμοκράτορες του κόσμου τούτου απάτα.. πρβλ Schkiodt είθ’ ανωτέρω σελ. 183.) (Όφις ήτο εν τω ερυχθείων=Αριστουρ, Λυσιστ. 759. Σοφ.Φιλοκτητ. 132γ. Πρβλ. 8, 4 εν Λεξ οικουρός όφις.)(Τοιαύτη συνήθεια εν Αραχώβη= Schkiclt ενθ’ ανωτέρω σελ. 188). 

Νεστορίδης, Κ. (1921)
Thumbnail

Γοργόνα εν Μάνη λέγοντες εννοούσι την καλήν και ωραίαι γυναίκα ίστης διότι 'ς Αθηνά ωνομάζετο γοργόνα. Παρά του ναυτικού όμως η Γοργόνα θεωρείται φάσμα γυνή θέλουσα να βυθίση τα πλοία. Προσκολλημένη επί της πρώρας ερωτά ''Ζή ο βασιλεύς Αλέξανδρος ;'' απαντήσωσιν ότι ζή αναχωρεί αμέσως βυθιζομένη ς τα των ματα κι άδουσα. Δια τι ερωτά περί Αλεξάνδρου και τι λέγει άδουσα, εδυνήθωμεν έχρι τούδε να μάθωμεν. (και τα μικρά θηλυκά τέκνα λέγουν γοργόνα Γοργόνα μου, Ευριπ. Ελένη 1315. λέγεται και Γοργώ (ευριπ. 360. 46) 

Νεστορίδης, Κ. (1921)
Thumbnail

Λάφτει σαν τον βρυκόλακα. Ο βρυκόλακας τη γενια του κυνηγάει. 

Νεστορίδης, Κ. (1921)

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση

Περιήγηση ανά

ΤύποςΠαραδόσεις (6)Συλλογέας
Νεστορίδης, Κ. (6)
Τόπος καταγραφής
Λακωνία, Γύθειο (6)
Χρόνος καταγραφής1921 (6)
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.