Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 8941-8960 από 142579
Το χωριό τούτο κάηκε τρεις φορές. Δύο επί τουρκοκρατίας υπό των Τουρκαλβανών και τρίτην, όπως ολόκληρος η περιοχή, υπό των Γερμανών το έτος 1943. Οι Γερμανοί και οι Ιταλοί δεν ηδυνήθησαν να κατακτήσουν την περιφέρειαν λόγω της αποφασιστικής αντιστάσεως των κατοίκων της. Οι κάτοικοι παλαιά δια να σωθούν από τους Τουρκαλβανούς ανεγνώρισαν μπέη τους τον Τούρκο Μπερμπίμπεη. Εκ των απογόνων τούτου εξηγόρασαν...
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Οι πρώτοι κάτοικοι του χωριού τούτου δηλ, της Καρυδέας και των λοιπών χωριών μέχρι Καρυδέας κατάγονται «από κακούς προγόνους», οι οποίοι είχον εκδιωχθή εκ της κοινότητός των, ως ανεπιθύμητοι
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Ένας ήξερε ότι του Ευαγγελισμού την 25ην Μαρτίου ανοίγουν οι ουρανοί. Επήγε και έβγαλε μέσα από τα σίδηρα του παραθύρου του το κεφάλι του και επερίμενε να ανοίξουν οι ουρανοί. Σε μια στιγμή τους είδε ανοικτούς και ενώ ήθελε να πη. «Θεέ μου, δώσε μου ένα σοινίκι λίρες» είπε κατά λάθος «Θεέ μου δώσε μου ένα σοινίκι κεφάλι» και έτσι εφούσκωσε το κεφάλι του και δεν έβγαινε από τα σίδερα του παραθύρου
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
(
1969
)
Παλαιά ελέγετο Ραψίστα και μετέπειτα Κακοραψίστα. Δια την δευτέραν της ονομασίαν επικρατούν τρεις απόψεις: Η πρώτη, ότι ωνομάστηκε έτσι δια να γίνεται διάκρισις μετά της Ραψίστης (Πεδινής Ιωαννίνων). Η δευτέρα, ότι ωνομάστηκε έτσι λόγω του ανωμάλου εδάφους της και η τρίτη, ότι οι κάτοικοί της εφόνευσαν τους Τούρκους στο «Καρακόλι» (φυλάκιον), διότι προσεπάθησαν να βιάσουν κάποια γυναίκα
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Τα Κελλάκια (δήμος Παρακαμπυλίων, κοινότης Τέροβος εν Ευρυτανία)
Οι Τούρκοι έπαιρναν κάθε χρόνο από ένα παιδί και το τούρκευαν. Μια χρονιά οι χωριανοί πρόδωσαν το παιδί του παπά κι ήρθαν οι Τούρκοι να το πάρουν. Ήταν Κυριακή μέρα που λειτουργούσε ο παπάς στην εκκλησία. Την ώρα που έβγαλε το δισκοπότηρο στην ωραία πύλη κι είπε: Μετά φόβου θεού πίστεως, φθάνει η παπαδιά από μεριά και του λέει το κακό χαμπέρι. Ο παπάς απ’ τη στενοχώρια του έρριξε το δισκοπότηρι κάτω...
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1928
)
Εις θέσιν «λάκκες της Κλεισούρας» ήτο ναός, όπου εκκλησιάζοντο οι κάτοικοι του χωριού και νεκροταφείον εις τάφον του οποίου ο Γεώργιος Καπετάνος το έτος 1955 ανεύρεν υάλινα αντικείμενα, κενά περιεχομένου
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Εις τον αυλόγυρον του κατεστραμμένου μοναστηρίου (του Αγίου Νικολάου) το έτος 1924 ευρέθη τάφος εντός ριζών γηραλέου πριναρίου άνευ αντικειμένων. Το έτος δε 1960, όταν κατεσκευάζετο η «στέρνα (υδατοδεξαμενή) του ναού του Αγίου Νικολάου ευρέθησαν τάφοι, άνευ αντικειμένων και αυτοί, με ανατολικήν κατεύθυνσιν εις δύο αλλεπάλληλες σειρές. Οι σκελετοί της πρώτης σειράς ευρέθησαν εις βάθος ενός περίπου...
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Φαίνεται όμως, ότι διεδραματίζοντο μεμονωμένα επεισόδια μεταξύ Χριστιανών και Τούρκων διότι μας διεσώθησαν εκ παραδόσεως διηγήσεις ως αι ακόλουθοι.: Ένας Τούρκος μπήκε μέσα σ’ ένα σπίτι, που υπήρχε μια κόρη μόνη της και ύφαινε. Ο άξεστος εκείνος τύραννος ήθελε να την ατιμάση δια της βίας. Η κόρη όπως ήτο μόνη ηννόησεν αμέσως, ότι μόνον θαύμα μπορούσε να την σώση. Δεν έχασεν όμως το θάρρος της και...
Ζάρακας, Νικόλαος Α.
(
1958
)
Το χωρίον δι’ εκμετάλλευσιν εκ της οικογενείας Μπερμπίμπεη ηγόρασεν ο Δαλέας, ο οποίος έδωσεν αυτό προίκα εις τον γαμβρόν του Βεργοτήν, τούτος δε με την σειράν του έδωσεν αυτό επίσης προίκα εις τον γαμβρόν του Λάππαν. Εξ αυτού το εξηγόρασαν οι κάτοικοί του το έτος 1911 αντί 3.500 λιρών
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Οι κάτοικοι
Εις τους περί των παλαιών κατοίκων διηγήσεις συναντούμε το επώνυμον Παρούσης. Η οικογένεια αυτή πιθανώς κατάγεται εκ Σουλίου. Αυτοί εγκατεστάθησαν μονίμως εις τον συνοικισμόν «Φράξος», ήσαν οπλαρχηγοί της περιφέρειας των και είχαν στενώτατες σχέσεις μετά του μοναστηρίου του Αγίου Νικολάου
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Παραδόσεις των πειρατών
Κάποτε στην περιφέρεια του Πετάσου στην εποχή των κουρσάρων ήταν ένας πατέρας με δύο κοπέλλες τσαι κλώθαν μέσα σ’ ένα δώμα (καλύβι). Εκεί τους πλάκωσαν πριν όμως είχαν σχέδιο. Αυτές τσι’ ο πατέρας είπαν ότι όταν θα ρθουν οι κουρσάροι θα πάμε να τους δώσουμε ρακί (σούμα) τσαι θα βρούμε την ευκαιρία να φύγουμε. Λοιπόν πήγανε αυτοί τσαι τους βρήκανε θέλαν να πάρουν τις κοπέλλες λένε αυτές: πατέρα θέλουμε...
Παπαμιχαήλ, Άννα Ι.
(
1962
)
Πριν από ογδόντα περίπου χρόνια, την τοποθεσίαν αυτήν επισκέφθησαν τρεις «Φράγκοι». Αυτοί, κατά την μαρτυρίαν της μακαρίτιδος Αικατερίνης Γ. Γεωργούλα, «φορούσαν στρογγυλά καπέλα και είχαν μακριά γένια». Προ τριάντα περίπου χρόνια ο Δημήτριος Γ. Γεωργούλας σκάβοντας «στην πέτρα τσ’ Ρίνα του Κώστα Νάσιου» ανεύρεν τάφον εντός του οποίου υπήρχον διάφορα εκ σιδήρου αντικείμενα τελείως κατεστραμμένα και...
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Αναχωρούντες οι κάτοικοι του χωρίου δηλ. οι Κοτιτσιώτες μετά το γεγονός (βλ σελ 15) με τους Τούρκους, δια την Πελοπόννησον «έθαψαν» ό,τι πολύτιμον διέθετον στο πηγάδι της κοινότητος, το οποίον ευρίσκετο εις θέσιν «Βάρκό τ’ Αντρέα Γκιζέρη». Η ακριβής θέσις του πηγαδιού παραμένει ακόμη άγνωστος
Γεωργούλας, Σωκράτης Δ.
(
1966
)
Σπηλιά “Νάσου”
Κοντά στο χωριό σώζεται μια μεγάλη σπηλιά που λέγεται σπηλιά «Νάσου». Ο Νάσος ήταν κάτοικος του Παλαιού χωριού και επειδή τα κορίτσια του είχαν αρρωστήσει από μια βαρειά μορφή της γρίππης αναγκάσθηκε να τα απομονώση στη σπηλιά για να μη μολυθούν και οι άλλοι. Επειδή έμειναν πολύ καιρό μέσα στη σπηλιά επήρε και το όνομα «Σπηλιά Νάσου»
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
(
1961
)
Έπεσ’ ένας βράχος στο Κάστρο. Εκαθόταν ένας και τραγούδαε. Γύρεψ’ ένα τσιγάρο κι απάνου στο τσιγάρο ξεψύχησς. Τον χωμάτισαν εκεί. Αυτό το λένε: «Στου Γκουλούνια το κοτρών’». ΄Ηταν ακόμα ζεστός, κει που τον εχτύπησ’ η πέτρα κι ερωτούσε. Θα ντ’ ν’ πάρουμε την Αμαλία; (ήταν ερωτευμένος). Αμ τι; Θα την αφήκουμε; Του λέγαν οι άλλοι. (Είναι η ιστορία εδώ και 50 χρόνια)
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1959
)
Παραδόσεις των πειρατών
Κάποτες ήρθανε ληστές κ’ εγδυούσανε τα μαγαζιά. Εχτυπούσαν τις καμπάνες ο κόσμος κ’εκατέβηκαν οι χωριανοί στον Εύδηλο για να γλυτώσουν τα μαγαζιά. Οι ληστές όταν τους είδανε εφύγανε κ’ ετρέξανε κ’ εμπήκανε σε βαταγκιά (=βάτος). Όταν ήμπαν μεσ’ στην βαταγκιά ενός έφυγε το μαντήλι κ’ έμεινε απέξω και το είδανε κι έτσι τους πιάσανε
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1962
)
Η Καρυδιά (Τέχοβον) ήταν τσιφλίκι του Αλή Πασιά. Όταν το σκότωσαν τον Αλή Πασιά, ο σουλτάνος επάντρεψε μια γυναίκα από το χαρέμι του μ’ ένα μπέη και του έδωσε τσιφλίκι την Καρυδιά και τη Όρμα, το μισό. Στο χωριό δεν είχε ποτέ Τούρκους
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1961
)
Για το κάστρο της Κιμώλου
Τα παλιά χρόνια έρχονταν ιδώ ληστές κ’ εμαζεύαν τα ζώα και τα παίρνανε οι κάτοικοι εκλεινότανε μέσα στο Κάστρο
Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
(
1963
)
Οι πειραταί, όταν ήρθανε εδώ ευρήκανε τόσα φίδια, που δε μπορούσανε να σταθούνε σε τσαντήρι. Τα λέγανε Φιδόνησα και Αστακόνησα
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1960
)
Είναι αντίκρυ στην πλατεία ένα πουρνάρι. Το πουρνάρι αυτό έχ’ τα σημάδια απ’ τους Τούρκους. Ήτανε κοντά το φυλάκιο, κι ρίχναν οι Τούρκοι στρατιώτες στου πουρνάρ’. (Στην πλατεία ήταν το φυλάκιο)
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1959
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση