Εναλλαγή πλοήγησης
Ελληνικά
English
Ελληνικά
Ελληνικά
English
Σύνδεση
Εναλλαγή πλοήγησης
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
Αρχική σελίδα
Πρόσφατες εγγραφές
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
DSpace at KEEL: Πρόσφατες εγγραφές
Αποτελέσματα 8901-8920 από 142579
Παράδοση περί Αβαρκιωτών
Οι Αβαρκιώτες έχει τούρκ’κον αίμα. Τότες πόφγαν απ’ τουν Αβαρίνου τα’ Σουλίου, ήρθαν δυο αδέρφια, οι Γιαννάκ’ς και οι Ν’κουλάης, Αβαρκιονταίοι. Αυτοί ήταν κι οι δυο παντριμμέν’. Αλλά μι τη γ’ναίκα τ’ Ν’κουλάη είχι σχέσ’ οι Μιχμέτ, οι Τούρκους, οι αφέντες. Πέθανε αυτός οι Ν’κουλάης κι οι Τούρκους ξακουλουθαϊ ναχ’ σχέσεις. Ουδέ Γιαννάκ’ς πέθανι, ατιωνους
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1925
)
Όταν εμαθαίναμε ότι το τάδε βράδυ επερνούσε κανένα αντάρτικο από το χωριό, απηγαίναμεν πολύ μακρυά έξω και τους επεριμέναμεν. Μόλις έφθαναν, εκάναμε το εξής για να μην το καταλάβη ο κόσμος. Μπροστά επήγαινε ένα αντρόγυνο δήθεν ότι έρχονται από την δουλειά, αλλά αυτοί ανιχνεύαμε μήπως κανείς παραφυλάει. Οι άλλοι ήρχοντο από πίσω, παρέες παρέες, αλλά είχαν και τα όπλα κρυμμένα κάτω από τα ρούχα μήπως...
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
(
1964
)
Μονοβυτζού (ή) Σκωπτ. Η έχουσα τον ένα μαστόν μεγαλύτερον του άλλου
Καρανικόλας, Σωττήριος Α.
(
1958
)
Μια γυναίκα ητσέντα σοίννης ‘ς κην Απουθήκα. Τσι στου τσένταν ακούει τσιγαράδα. Γυρίζζει τσι βλέπει ‘ς τ’ ακρογιάλι μιάν κλεφτούρα τσι δύο αθρώπους νάρχουντα καταπάνου της. Παίρνει δρόμον απού μύηκη σε λαγγάδιν, οπού είσαι κης σι κλέφτες των τσυνηγούσα, μα δεν κην ηπρουκάμναν. Ήφτασε στου Μεροβίγλιν τσι βλέπει έναν άθρουπον ξυλοκκόπου τσι του φώναξε «Σώσε με τούτην την ώραν τσι γλήγορα». Αυτός σηκώννει...
Βίος, Στυλιανός Σχολάρχου
(
1926
)
Παράδοση για το χωριό Αμπρακια.
Ναι βουλά η Αμπρακιά, καθώς μουλόλαγαν κάτι γερόντοι ήτανι μιγαλύτερ’, κι είχε κανιά ουγδουηνταριά οικουγένειες. Ήτανι χτισμένου του χουριό στη θέσ’ «Παλιουχώρ», αλλά στουν κιρό τα Τουρκίας, ιπειδή οι Γκιρτουβίτης τα καλουλόϊσανι μι τς Τούρκς κι μ’ ένα ληστή π’ τουν ήλιγαν καπιτάν-Φώτ’ επέφτανι κάθι τόσου κι λήστιβανι του χουριό. Αφσι π δεν τς άφνανι σι στασιό οι Τούρκι τς χουριανούς. Γι’ αυτό σκώθκανι...
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1925
)
Στα Σπήλια, πριν μπούμε στο χωριό, έχει μια βαθειά σπηλιά. Ευρήκαμε ένα ρομπόλι= αγγείο πήλινο, 750 χρόνια πρι Χριστού γεννήσεως. Από αφκειό ο Γερμανός έβγαλε το συμπέρασμα ότι ο Οδυσσέας εμπήκε κι εστράβωσε τον Κύκλωπα κι επέταξε από κει πάνω το λιθάρι στο καϊκι τον Οδυσσέα, που ‘φευγε. «Έχει κλείσματα με πέτρες μέσα, έχει λόμπο, σαν π’γάδι. Όλο τρύπες. Η σπηλιά τ’ Κύκλωπα. «Έχει μια πέτρα μπροστά,...
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1958
)
Εν καιρώ Ομήρου, υπάρχουνε εδώ κάτου αχούρια, ερείπια, παλαιά σπιτάκια, στις αμυγδαλιές. Μνήματα γιατί όπου δήποτε εθαφτόντανε οι άνθρωποι. Έχει και μια σπηλιά που λέγανε για τον Κύκλωπα
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1958
)
Άγιος Γεώργιος ο Συρκάτης
Είναι ένα παρεκλήσι βορείως των Πάνω Λευκάρων (1) περί το 1 ½ μίλι μακρυά από το χωριό. Τον λέγουν Συρκάτην, διότι όταν ήλθαν οι Τούρκοι στην Κύπρο έγινε κάπου εκεί μια μάχη με τους φράγκους και εχύθη τόσο αίμα που η γη εσύρκασε το αίμα). (εσύρκασεν= αηδίασεν η γη το αίμα) δηλ. η γη εκορέσθη με αίμα και δεν μπορούσε να πιη άλλο. Σημ (1) Κύπρου
Αναστασιάδης, Γ.
(
1955
)
Παράδοση για τ' Απόκουρο
Ήταν νια βούλα στ’ ιπανάστασ’ τρία αδέρφια παλ’κάρια π’ δε μουργί να τς βάλ’ γούλ’ οι Αλή πασάς, φρούτσι λοιπόν να τς ξιγιλάσ’ να τς πιάσ’ για τα τα ξικάμ’. Κι τα παραγγ’λι, να κατιβούνι τσου κιφαλοβρυσον για να τς φιλουξενήσ’. Αυτοίν δεν ήθιλαν ναρθούνι, αλλά άλλου κοντά τ’ απουφάϊσανι. Πήρανι κι δυο τρία άλλα παλ’κάρια δυνατά, τα ιφέκια τς , τς τσακαράκις τς κι κατέβκανι. Έστρουσαν του τραπέζ’ ικεί...
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1925
)
Στη Σπηλιά του Σπαρτοχωριού λένε πως έμενε ο Πολύφημος. Κι ήταν οι Κύκλωπες. Και στις δυό πούντες παριστάνουνε πως ήτανε η Σκύλλα και η Χάρυβδη (από επίδραση του Δαίρφελ). Οι δύο κάβοι: Μαύρο νερό- (Λευκάδα, έχει βαθιά νερά. Στο βυθό της θάλασσας μαύρα) και του Κουτσογιάννη (Μεγανήσι)
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1958
)
Αναπαντήρια
Διότι ανεπαύθη εκεί ο βασιλεύς της νήσου Πτερέλαος. Τον παριστάνουν και στη σφραγίδα της κοινότητος βαθέος (βλ. σελ. 397). Οι αρχαιολόγοι είπαν πως εδώ ήτανε χυτήρια. (στη Λάκκα συνοικισμός εδώ με λιμάνι στου πουρνό π’ λου κάτου)
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1958
)
Μου ‘λεγεν ου πατέρας μου πως στην Απανάστασι οι Τούρτσοι έτρεχαν εις του χουριό τσι ήσφαζζαν τους ανθρώπους. Μεις σαν του μάθαμεν ητρέξαμεγ για να χουστούμεν. Πλέο καλά ηφάνημ μας να ΄καμε στου Διαπόρι. Του Διαπόρι είν’ έναν νησσάϊ μέσα βαθειά ε’ς τη θάλασσα ως μισή ώρα απού την ακρογιαλιά τσ’ εν όλλου βράχια, γεμάτ’ απού βαθκειές σπηλλιές. Μεις που εν είχαμεβ βάρκες ησκέν λόμελεν είντα λιμός να...
Βίος, Στυλιανός Σχολάρχου
(
1926
)
Κάποτε εδώ στο χωριό έμεναν μόνον χριστιανοί. Μετά ήλθαν οι Τούρκοι και οι Χριστιανοί για να γλυτώσουν επήγαν σ’ ένα φρούριον, που είναι εκεί επάνω στο βουνό και εκλείσθηκαν μέσα. Όσον καιρό ήσαν οι χριστιανοί κλεισμένοι μέσα στο φρούριο, δεν μπορούσαν οι Τούρκοι να γίνουν κυρίαρχοι στο χωριό. Έπρεπε λοιπόν να εκπορθήσουν το φρούριον. Δια να το εκπρορθήσουν όμως, έπρεπε να τους κόψουν τον αγωγόν,...
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
(
1964
)
Παράδοση για τ' Απόκουρο
Πολλοί παραδέχονται πως ούλ’ οι άλλ’ κουρεύκαν κι δώ στ’ Απόκουρου κουρεύκαν τιλιφταίοι
Λουκόπουλος, Δημήτριος
(
1925
)
Τούτη την τέχνη(1) μεις την πήραμε απ’ τους Ατζιγγάνους. Αυτοίνοι ήτανε Γύφτοι, Τουρκόγυφτοι. Μηδέ Τούρκοι ολόκληροι, μηδέ Γύφτοι. Έχουνε και το ιστορικό τους. Οι Τούρκοι, λέει, καθούνταν κι οι Ατζιγγάνοι δούλευαν. Ήταν χειμώνας μια βολά, κι οι Τούρκοι πήγαν να γυρέψ’ νε τον κουραμά (2) dων από τις Ατζιγγάν’. Κείνοι είπανε μεταξύ τους. Λέει, «πόλεμο θα πιάσωμι, μα παρά δε δίνομι.». Είπανε λοιπόν τον...
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1940
)
Σκούμπος
Λίγο πιο κάτω απ’ τα ανατολικά ριζά του Κόζιακα, κοντά στα χωριά Σαρακίναι-Τσάσι, σηκώνεται ένα βουναλάκι, που οι χωριάτες νοματίζουν «Σκούμπο». Η παράδοση αναφέρει ότι στο λόφο αυτό υπήρχε στα πολύ παλιά χρόνια πόλη (1), που κατάστρεψε ο Ρωμαίος στρατηγός Τίτος Φλαμινίνος. Σημ (1) Η αρχαία Φαλώρεια. Σώζουνται ερείπια
Χατζηγάκης, Αλέξανδρος Κ.
(
1948
)
Στα παλιά χρόνια το νησί αυτό ονομαζόταν «Το νησί των Κυκλώπων». Έφαγε ανθρώπους του Οδυσσέα. Ύστερα το είπανε Σπαρτοχώρι γιατί εφύγανε όλοι. Ήτανε σπαρτοί εδώ από διάφορα μέρη. Ο Οδυσσεύς τον ετούφλωσε. Ερχόντανε πολλοί Γερμανοί κι εμπαίνανε. Πρωτύτερα εμπαίνανε και Έλληνες. Είχανε πη: εδώ είν΄ο Κύκλωπας
Λουκάτος, Δημήτριος Σ.
(
1958
)
Η Λερή φουστανέλα
Πως γινότανε η λερή. Η λερή φουστανέλα, που τόσο την τραγούδισαν οι ποιητές και που κατά τα χρόνια της πολύχρονης σκλαβιάς υπήρξε ο φόβος και ο τρόμος των Τούρκων, έχει και αυτή τη μικρή της ιστορία. Κατά την εποχή της τουρκοκρατίας τη φορούσαν οι κλέφτες και μετά όλοι οι λεβεντονιοί και τα παλληκάρια για αρκετά χρόνια μετά την απελευθέρωσι του 21. Τη φορούσαν κυρίως τα παιδιά τα ασχολούμενα με την...
Χαλαζάς, Γ. Α.
(
1963
)
Μία παράδοση
Την εποχή της Τουρκοκρατίας στην Κύπρο το χωριό Ξυλοφάγου ήτο πολύ μικρό, απετελείτο από καμμιά δεκαριά το πολύ δεκαπέντε οικογένειες. Επειδή εφοβούντο τους Τούρκους, οι πιο πολλοί κάτοικοι του χωρίου εζούσαν σε σπηλιές μέσα στο δάσος. Η γιαγιά μου μιαν μέρα που της είπα να μου πη καμμίαν ιστορία μου διηγήθηκε τους παρακάτω παράδοση. Μια μέρα οι Τούρκοι ήλθαν στην Ξυλοφάγου για να μαζέψουν παδιά αγόρια...
Ιωαννίδης, Κωνσταντίνος Θ.
(
1961
)
Ο Θεός ειδοποίησε το Νώε ότι θα κάνη κατακλυσμό και 40 χρόνια έφτιαχνε την κιβωτόν. Μετά έγινε ο κατακλυσμός και έπλεε το κιβωτός. Ο Θεός του είπε όταν δης το περιστέρι να πετάη τότε θα έχη σταματήση ο κατακλησμός. Μετά είδε τα κοράκια να τρώνε τα πτώματα
Δευτεραίος, Άγγελος Ν.
(
1965
)
«
»
Πλοήγηση
Όλο το Αποθετήριο
Αρχείο & Συλλογές
Τόπος καταγραφής
Χρόνος καταγραφής
Συλλογείς
Λήμμα
Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Ευρετήριο πηγών
Κείμενα
Ο λογαριασμός μου
Σύνδεση