• Ελληνικά
    • English
  • Ελληνικά 
    • Ελληνικά
    • English
  • Σύνδεση
Αναζήτηση 
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
  •   Αρχική σελίδα
  • Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας
  • Αναζήτηση
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Αναζήτηση

Προβολή προηγμένων φίλτρωνΑπόκρυψη προηγμένων φίλτρων

Φίλτρα

Χρησιμοποιείστε φίλτρα για να περιορίσετε τα αποτελέσματα αναζήτησης.

Αποτελέσματα 1-10 από 74

  • Επιλογές Ταξινόμησης:
  • Συνάφεια
  • Τίτλος Αυξ.
  • Τίτλος Φθιν.
  • Ημερ. Υποβολής Αυξ.
  • Ημερ. Υποβολής Φθιν.
  • Αποτελέσματα ανά σελίδα:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Κρίμαν 'ς σο βούδιν τ' έσπαξα και 'ς σον γάμον τ' εποίκαμ', πήραμ' τη λιροπρόσωπον, την αγγουρομυτίαν 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1918)
ΚΜ 79: Τραπεζ. Α. Π. 167: 'ς χαράν τ' εποίκα. Κρίμα 'ς το βόϊδι πούσφαξα και 'ς το γάμο που κάναμε, πήραμε την ασκημομούρη, την αγγουρομύτου. Περί του επιθ. Λιροπρόσωπος πβ. Το πάρ' Ήσυχ. “λιρός = αναίσχυντος, αναιδής” και το νυν εν Καρπάθω λίρης...
Thumbnail

Ντο εν' η μυία και θα εν' και το χάλ' ν ατ'ς; 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1931)
Τι είναι η μυίγα και τι θα είναι και το χάλι της...
Επί πράγματος αναξίου λόγου...
Παραλλαγή: Ντο εν' η μυία και θα έν' και τ' ιντέρ' ν ατ'ς;, το άντερό της;...
Thumbnail

Δουλειάν εύρες; άφς και φύγον. Φαείν εύρες; κάθκα και φά 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1918)
Βρήκες δουλειά; άφησε και φύγε. Βρήκες φαγεί; κάθησε και φάγε...
Μετά χαριεντισμού πρός τον προσκαλούμενον εις τράπεζαν κατά τύχην προσελθόντα και αποποιούμενον...
Thumbnail

Φώκα με τ'εγκούνα. (Κερασ.)Φώκια με τα πανιά της. Επί των ατημελήτων και ρακενδύτων. Εις την παρ.υπόκειται ο εξής μύθος. Η φώκα έτον γυναίκα και με το να εκατήβεν τάγί Γεωργί'ς σό γιαλόν να πλύν τσί μωρού ατς τ'εγκούνa εγέντον φώκα κέρούξεν 'ς στη θάλασσαν κι αποπίς ατς εκρεμάσκουνταν τ'εγκούνa 'τς. Για τ'εκίνο εγέντον κι ο λόγος <φώκα με τ'εγκούνa> για τ'εκεινούς που φορούν χαλεπά και περπεντούλa. Η φώκια ήτανε γυναίκα κ'επειδή κατέβηκε τ'άι-Γεωργιού 'ς την ακρογιαλιά για να πλένη του μωρού της τα πανιά,έγινε φώκια κ'έπεσε 'ς τη θάλασσα κι αποπίσω της εκρέμοντο τα πανιά του παιδιού της. Για τούτο έγινε κι ο λόγος <φώκια με τα πανιά>για 'κέινους που φορούν ελεεινά και κουρελλιασμένα. (Εγκούνιν το (εν+κουνίν)αντί εγκούνιον,το εν τη κούνια, σπάγανον, και ρ.εγκουνa΄ζω,σπαργανώνω.περπεντούλιν (Χαλδ.περπεντούλ)το περπεντούλa λέγονται αι χάρτινοι λωρίδες αι αναρτώμεναι εις την πεταλίτραν (χαρταετόν),έπειτα δε και τα ράκη) (Πβ. Ππα 933 και 942) 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1918)
Thumbnail

Είναι βίδα 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
Κατά μεταφοράν από τον κοχλιωτόν ήλον, ο οποίος με την ισίαν ευκολίαν στρέφεται και προς τα κάτω και προς τα άνω, λέγεται η φράσις επί ανθρώπου ασταθούς εις τας σκέψεις και αποφάσεις του, παλιμβούλου και σχεδόν ανισορρόπου, όστις λέγει και ξελέγει...
Thumbnail

Σιδερένα χέρα θα δουλεύ' νε και μαλαματένα θα κρατούνε 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1931)
Σιδερένια χέρια θα δουλεύουν και μαλαματένια θα βαστάνε. Σάντ. Δεν αρκεί η εργατικότης, αλλά χρειάζεται και η οικονομία...
Thumbnail

Τα κάνω θάλασσα, τα θαλασσώνω 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
Εις πολλα ιδιώματα της Ελληνικής η λέξις θάλασσα λαμβάνεται ως μέτρον δηλβτικόν του πολλού, του αφθόνου.Ούτω εις την Αιτωλίαν, Εύβοιαν, Λέσβον και Πελοπόννησον λέγεται ο δείνα ξέρει τραγούδια θάλασσα αντί σαν τη θάλασσα, άρα πάμπολλα, “ ως η άμμος...
Thumbnail

Αρκοβασίλτς, ήτοι χονδροειδής σαν την αρκούδα και αγροίκος Βασίλειος. Η παροιμιώδης λέξις λέγεται σκωπτικώς επί παντός προσώπου, είς δε την γένεσον αυτής υπόκειται μύθος, ότι η αρκούδα είναι μεταμεμορφωμένη από άνθρωπον ανομαζόμενον Βασίλειον. Έναν καιρόν σίτ εδεβένεν ο Χριστόν ας έναν κεράς αφκακές είδεν απάν έναν κεράς αφκακές είδεν απάν έναν π’έτρωεν κερά σαατόν έλεγαν ατον Βασίλ. Άρ ετσάθεν αφκά, νεγκασμένος πα έτον, ετέρεσεν αποκάθεγκαν και είπεν ατον "σύρον αδαφκά έναν δύο κερά’ σα άς τρώγω κ’ εγώ". Εκείνος πα, ντο να έξερεν ντο έτον ο Χριστόν! Εθέλεσεν να κομπών η ατον, έτρωεν τα κερά’σα κ’ εσύρνεν αφκά τα πιπίλα. Ατότες ο Χριστόν εκατερέθεν κ’ είπεν ατον "άμον ντ’ εξέβες με τα τέσσερα απάν ‘ς σο κεράς, αέτς να κατηβαίντς και πορπατής". Ατό έτον ο Βασίλτς οντές εκατέβεν έρθεν απάν ‘ς σα τέσσερα κ’ εέντον άρκος. Μια φορά εκεί που περνούσε ο Χριστός αποκάτω από μια κερασιά είδε απάνω κάποιο πούτρωγε κεράσια, τούτον τον έλεγαν Βασίλη. Λοιπόν στάθηκε αποκάτω, ήτο και πολύ κουρασμένος, κοίταξε απάνω και του είπε "ρίξε κάτω ένα δύο κεράσια για να φάγω κ’ εγώ". Εκείνος όμως - που νάξερε πως ήτο ο Χριστός! - θέλησε να τον γελάση και για τούτο έτρωγε τα κεράσια κ’ έριχνε κάτω τα κουκούτσια. Τότε ο Χριστός τον κατηράσθηκε και του είπε "όπως βγήκες απάνω ‘ς την κερασιά με τα τέσσερα, έτσι και να κατέβης και περπατήσης". Αυτό είπε ο Χριστός κι ο Βασίλης κατεβαίνοντας άρχισε να περπατάη’ ς τα τέσσερα κ’ έγινε αρκούδα. Εν ετέρα παραλλαγή του μύθου αναφέρεται συκή, εξ ής ο Βασίλειος έρριπτε τους φλοιούς των σύκων προς τον Χριστόν. Η πρώτη αιτία της γενέσεως του μύθου είναι η ευκολία, με την οποίαν αναρριχάται εις τα απωροφόρα δένδρα το ζώον τούτο. 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1914)
Thumbnail

Περνάει ζωή και κόττα 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1950)
Από την έκφρασιν περνάει τη ζωή του τρώγοντας όλο κόττα, της οποίας το κρέας θεωρείται ως η εκλεκτοτέρα τροφή, προήλθεν η ειρημένη βραχυλογική φράσις και η βραχυλογικωτέρα ζωή και κόττα λεγομένη δι' άνθρωπον ζώντα πλουσίως κυρίως εις ό,τι αφορά την...
Thumbnail

Μέγαν βούκαν φα και μέγαν λόγον μη λες 

Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (1918)
ΠΜ 81: βουκού, Τραπεζούντα ΑΠ. 421: τρανόν...
Μεγάλη μπουκιά φάγε και μεγάλο λόγο μη λες...
Προς τον αλαζονευόμενον...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 8
  • »

Πλοήγηση

Όλο το ΑποθετήριοΑρχείο & ΣυλλογέςΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμεναΑυτό το ΑρχείοΤόπος καταγραφήςΧρόνος καταγραφήςΣυλλογείςΛήμμαΚατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)Ευρετήριο πηγώνΚείμενα

Ο λογαριασμός μου

Σύνδεση

Περιήγηση ανά

ΤύποςΠαροιμίες (71)Παραδόσεις (3)Συλλογέας
Παπαδόπουλος, Άνθιμος Α. (74)
Τόπος καταγραφής
Πόντος (74)
Χρόνος καταγραφής1940 - 1950 (17)1930 - 1939 (11)1920 - 1929 (17)1914 - 1919 (29)
Επικοινωνήστε μαζί μας | Αποστολή σχολίων
Κέντρον Λαογραφίας E-Mail: keel@academyofathens.gr
Δημιουργία/Σχεδιασμός ELiDOC
Λογισμικό DSpace Copyright © 2015  Duraspace


Το Έργο «Εθνικό δίκτυο ψηφιακής τεκμηρίωσης της άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από εθνικούς πόρους.