Πλοήγηση ανά Ευρετήριο πηγών
Αποτελέσματα 34-53 από 259
-
Για παλαμίδα που κάνες ντερμεντέ θα φας κοληό
(1919)Άγνωστος ή έννοια της παροιμίας ταύτης και της διηγήσεως εφ' ης αυτής στηρίζεται -
Για τ' άντι πόχει τέσσαρες τρούπες
(1919)Ερμηνεία: Λέγεται ως απάντησις όταν τις ερωτά περί πραγμάτων, τα οποία δεν τον ενδιαφέρουν -
Γκιάζ' το να το σώσουμε
(1925)Η αρχή της παροιμίας ταύτης προέρχεται ίσως εξ άσματος. Λέγεται δε επί εσχάτης κακοτυχίας, οπότε ο πάσχων νομίζει ως αίτιον της δυστυχίας τον έτερον τινά, ουδόλως πταίοντα προς τούτο. -
Δε σώνανε μονά, ήρθανε διπλά
(1919)Λέγεται όταν ενώ τις δυστυχεί, επέρχεται αιφνής και ετέρου κακού, οτου θάνατος κλπ. -
Δεν έχεις λεφτά, κάνεις δε σε τηράει ούτε ακόμα η μάννα σου
(1919)Λαϊκόν αξίωμα περί της παντοδυναμίας του πλούτου -
Έγεινε γης Μαδιάμ και γης Νεφθαλείμ
(1919)Λέγεται προκειμένου παρά μεγάλου κακού, παρά το πασίγνωστου γης Μαδιάμ ετάθη τοη γης Νεφθαλείμ και τούτο ουχί εσκεμμένως, αλλ' επειδή αι καταλήξεις των δυπο τούτων λέξεων ομοιάζουσι προς αλλήλαις -
Έδινε κρίθινο ψωμί και το αναμετρούσι
(1919)Ερμηνεία: Η παροιμία αύτη, δέν κατωρθώσαμεν να εξακριβώσωμεν εάν προέρχεται εκ δημοσίευση άσματος ή παραμυθίου, ανάγεται είς τινα μητρυιαί, ήτις εκακοποίει την προγονή της και την υπέβαλλεν εις μυρίας όσας στερησεις δίδουσα ... -
Έμεινε ξερός κι΄ αδρέπανος
(1919)Λέγεται προκειμένου περίτινος, όστις αίφνης χάνει την περιουσίαν τουΙΙΣυνοδεύεται από κείμενο...... -
Έχει ο Θεός – χιόνια και βροχές
(1919)Η παροιμία αυτή δεικνύει δυσπιστία προς την θείαν πρόνοιαν, καθ' όσοι εν ω αυτήν συζητήση λέγει τις ότι δεν πρέπει να απελπιζόμαστε, διότι ο Θεός είναι μέγας (έχει ο Θεός) -
Έχει πυριτό στ' αστράγαλο και πουντα 'στο στομάχι
(1919)Η παροιμία λέγεται επί των υποκρινομένων ότι έχωσιν ασθένειαν τινα πράγματι όμως υγιεστάτων. Περί τουτων προφασιζομένων ότι ένεκα ασθενείας δεν έπραξαν τι λέγεται η παροιμία ̇ εκουτσάθη η γίδα απ' τ' αυτί -
Έχει το διάβολο μέσα του ορθό
(1919)Ερμηνεία: Είτε πάρα πολύ κακός και διεστραμμένος, είτε αυτή η πρωσοποποίησις του διαβόλου. Βαρυτέρα έκφρασις ταύτης είνε “έχει το διάβολο μέσα του επαέλλα” δηλ. Καβάλλα. Αν ήτανε ορθός μπορούσαμε με τα ξόρκια να τον κάνουμε ... -
Έχεις γρόσια, έχεις γλώσσα δεν έχεις γρόσια, δεν γλώσσα
(1919)Εξαίρεται το πλεονέκτημα των πλουσίων. Οι τοιούτοι, ως οικονομικώς ανεξάρτητοι δύνανται να εκφράζωνται ελευθε΄ρως αδιαφορούντως εάν η ομιλία των ήθελα προσβάλει ή στηράνει τινά. Τουναντίου ο πτωχός τυγχάνων, οφείλει να ...