Η τρεις Μοίρες που έρχονται, όπως πιστεύουμε την νύχτα της τρίτης ημέρας της γεννήσεως, να μοιράνουν τα νεογέννητα και να ορίσουν την μέλλουσα ζωή τους, είνε γνωστό πειά, πως δεν είνε παρά δεισιδαιμονίες, η οποίες έχουν την αρχή τους στους αρχαίους χρόνους. Όπως στην αρχαιότητα έτσι και σήμερα, η Μοίρες είνε τρεις, τα ονόματα τοςυ λησμονήθηκαν, αλλά η περιγραφή τους είνε η ίδια, όπως και στην αρχαία εποχή. Κρατούν δηλαδή ρόκα κι αδράχτι, με το οποίο «γνέθουν» την τύχη του βρέφους. Η εικόνα αυτή περιγράφεται παρά πολύ καλά, στο κατωτέρω δημώδες δίστιχο: «Η Μοίρα που σε μοίρανε, αδράχτια είχε ασημένια και γνέμα από μάλαμα και ρόκα φιλντισένια!. Στη Μακεδονία πιστεύουν, πως την καλήν την τύχη και την προκοπή τη δίνει η Μοίρα στο βρέφος, με το δεξί της χέρι. Γι’ αυτό λέει και το δημοτικό Μακεδονικό δίστιχο: Η Μοίρα μου με βάφτισε με το δεξί της χέρι! Ενώ για τον «Κακόμοιρο» λένε: Η Μοίρα μου με βάπτισε με το ζερβί της χέρι. Το περίεργο είνε ότι η «δωρεά» της Μοίρας στη Μακεδονία λέγεται «βάφτισμα». Στο Μελένικο, όσοι ατυχούνε στη ζωή, τραγωδούν το εξής παραπονετικό τραγούδι στη Μοίρα τους: Μοίρα μου, καϋμένη, καϋμένη Μοίρα! Δεν με μοίρανες καλά σαν του κόσμου τα παιδιά!. Υπάρχει δε και η εξής παροιμία στη Μακεδονία, -«Όπου φτωχός, κ’ η Μοίρα του». Στην Μοίρα πιστεύουν οι Κουτσοβλάχοι της Μακεδονίας. Τη λένε δε με την ελληνική λέξι “Mite”. Κ’ οι Αρβανίτες πιστεύουνε στη Μοίρα και τη λένε: «Fati”. Η λέξη είνε Λατινική.
Τόπος Καταγραφής
ΜακεδονίαΧρόνος καταγραφής
1928Πηγή
Περιοδ. Μπουκέτο, (Μακεδονία) , 18 – 10 – 1928Συλλογέας
Ευρετήριο και είδος πηγής
Μπουκέτο, 1928, ΠεριοδικόΤύπος τεκμηρίου
ΠαραδόσειςTEXT
Γλώσσα
Ελληνική - Κοινή ελληνικήΣυρτάρι
Παραδόσεις ΚΣΤ΄ - ΛΣΤ΄Κατάταξη παράδοσης (κατά Πολίτη)
Παράδοση ΛΕΣυλλογές
Εκτός απ 'όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, η άδεια αυτού του τεκμηρίου περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
Σχετικές εγγραφές
Προβολή εγγραφών σχετικών με κείμενο, συλλογέα, δημιουργό και θέματα.