Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.authorΚουτηφάρης, Ι. Δ.
dc.coverage.spatialΆδηλου τόπου
dc.date.accessioned2016-01-15T11:06:50Z
dc.date.available2016-01-15T11:06:50Z
dc.date.issued1937
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11853/292696
dc.languageΕλληνική - Κοινή ελληνική
dc.language.isogre
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.el
dc.titleΊσως δεν είνε γνωστός ούτε εις τον πολύν Ναυτικόν κόσμον ο θρύλλος περί του «Καντηλιού της Σάμου» δια τον οποίον έγραψα άλλοτε σχετικώς εις την «Ναυτικήν Ελλάδα». Το «Καντήλι της Σάμου» ενώ δείχνει το φως του εις τους ναυτιλομένους , δεν είνε μολαταύτα ούτε φάρος, ούτε φανός από τους ανεγνωρισμένους εις τους θαλασσογραφικούς χάρτας. Και το φώς εκείνο δεν φαίνεται παρά από ωρισμένα σημεία του θαλασσίου διάπλου. Ο θρύλλος του φωτός αυτού έχει κάποιαν θρησκευτικήν βάσιν και καταντά ιστορικός εις τα σημειώματα που έχουν γραφή κατά τους παλαιούς χρόνους και τα οποία θα τα αναφέρω κατωτέρω. Ο θρύλλος λοιπόν αναφέρει ότι ο Απόστολος Ιωάννης δεν απέθανεν αλλα ζή και θα ζή μέχρι της Δευτέρας Παρουσίας κατά ρητήν επταγήν του Ιησού Χριστού. Υπάρχει μάλιστα και η λεπτομέρεια ότι ο Απόστολος Πέτρος όταν ήκουσεν την εντολήν αυτήν του Κυρίου προς τον Ιωάννην, εζήτησε εξηγήσεις και ο Ιησούς του απήντησε. – Εάν θέλω να μείνη ο Ιωάννης εις την γήν, έως ότου επανέλθω, τις σε ενδιαφέρει; Λέγεται συνεπώς ότι ο Απόστολος Ιωάννης εγκαταστάθη εις μιαν σπηλιά των αποκρήμνων βράχων του όρους Κερκετεύς, εις περιοχήν προς την οποίαν κανείς δεν κατώρθωσε να πλησιάση και ότι από του ύψους αυτού εποπτεύει και ως ασκητής αναμένει την δευτέραν εμφάνισην του Χριστού εις την γήν. Πιστεύεται υπό πολλών οτι από του Κερκετέως, ενδιαμέσου σταθμού μεταξύ της Πάτμου του τόπου της εξορίας και της Εφέσου του τόπου τριακονταετούς διακονίας του εν τη εκκλησία, ο Ιωάννης αναθεωρεί το παρελθόν αναμένων την δευτέραν εμφάνισιν του Κυρίου Του. Το σημείον αυτό της αποκρήμνου πλευράς του όρους βλέπει και προς την Ικαρίαν και προς την Πάτμον. Η λαϊκή ιστορία αναφέρει το εξής σχετικώς προς το φώς που παρουσιάζεται εις το απόκρημνον εκείνο ύψος του Κερκετέως και το οποίον είνε γνωστόν πλέον με το όνομα «Καντήλι της Σάμου». Κάποτε ένας νεαρός βοσκός περιεπλανήθη εκ του αντιθέτου πλευράς του όρους αναζητών ένα τράγον που είχε χάσει. Ο μικρός κλαίων και οδυρόμενος, ηρεύνα παντού, επικαλούμενος την επέμβασιν του Χριστού δια την ανεύρεσιν του τράγου. Είχε πλέον νυκτώσει όταν ξαφνικά αντίκρυσε ένα φως. Έτρεξε προς τα εκεί και ευρέθη εις μίαν σπηλιά, μέσα εις την οποίαν εκάθητο ένας γέρων με λευκή γενειάδα κ’ εδιάβαζε. Ο γέρων έστρεψε, είδε τον μικρόν βοσκόν και του είπε. – Μην κλαίς, πήγαινε στο μαντρί σου και θα εύρης εκεί τον χαμένο τράγο. Πράγματι ο βοσκός επιστρέψας ευρήκε τον τράγο και έκτοτε έβλεπε τακτικά το φως μέχρις ότου εγκατέλειψε τα πρόβατα κ’ έγινε καλόγηρος στο Άγιον Όρος. Τα ιστορικά σημειώματα αναφέρουν τα εξής δια το λεγόμενον «Καντήλι της Σάμου». Εις την επετηρίδα της Σάμου που εξέδιδεν ο λόγιος Επαμ. Σταματιάδης, ο οποίος υπήρξε Διευθυντής του γραφείου του Ηγεμόνος της Σάμου, έγραψε περί του επί του Κερκετέως φωτός τα εξής. «Κατά το 1656 ο Γάλλος Δεβενώ παραπλέων τη νήσον Σάμον επί Οθωμανικού πλοίου, μεταξύ ταύτης και της νησίδος Φούρνου, εν καιρώ ασελήνου νυκτός είδεν επί του Κερκετέως φως, το οποίον εξέλαβεν ως φάρον. Επληροφορήθη όμως υπό του Οθωμανού πλοίαρχου ότι είνε φαινόμενον ανεξιχνίαστον όσον και αξιοθαύμαστον, το οποίον από πολλών χρόνων βλέπουν οι ναυτιλόμενοι κατά το Ικάριον πέλαγος αλλά του οποίου η φύσις, λόγω του αποκρήμνου τους όρους κατ’ εκείνην την πλευράν, δεν κατωρθώθη να εξακριβωθή.» Τας αυτάς πληροφορίας έδωκεν εις τον Δεβενώ και ο εν Χίω Πρόξενος της Γαλλίας, ως αναφέρει η Επετηρίς της Σάμου του 1876. Πλήν τούτου αναφέρεται ότι το 1690 ο Τουρνεφόρτ περιηγούμενος την Σάμον, εις επιστολήν του προς τον Κόμητα Μπουσαρτρέ, ομιλεί περί του φωτός εκείνου κατά τρόπον, ο οποίος πείθει ότι γενική ήτο η γνώμη ότι το φώς αυτό είνε υπερφυσικόν φαινόμενον. Προσέθεσε μάλιστα εις την επιστολήν αυτήν και τον θρύλλον ότι ο Ευαγγελιστής Ιωάννης περιφέρεται επί του όρους Κερκετέως εμφανιζόμενος ως φώς από του Ικαρίου πελάγους προς τους διαπλέοντας την γραμμήν από βορρά προς νότον. Όλα αυτά βεβείως αποτελούν θρύλλους. Πράγματι όμως το φως υπάρχει και οι ναυτικοί κατά το πλείστον το γνωρίζουν αν και δεν πρόκειται, όπως είπομεν, περί ανεγνωρισμένου φάρου. Αλλά μέχρι της στιγμής το φώς εκείνο, «το Καντήλι της Σάμου», αποτελεί ένα ανεξιχνίαστον και μυστηριώδες φαινόμενον μέχρι του οποίου πολλοί επεχείρησαν να φθάσουν αλλά ματαίως διότι το σημείον εκείνο είνε απρόσιτον και κανείς δεν κατώρθωσε να διασχίση τους απόκρημνους βράχους που υψούνται μέχρις αυτού. Θα το κατορθώση κάποτε ο Τουρισμός;
dc.typeΠαραδόσειςel
dc.description.drawernumberΠαραδόσεις Ι΄- ΙΕ΄
dc.relation.sourceΙ. Δ. Κουτηφάρης, περιοδ. Τουριστική Ελλάς, Φεβρουάριος 1937
dc.relation.sourceindexΤουριστική Ελλάς, 1937
dc.relation.sourcetypeΕφημερίδα
dc.description.bitstreamD_PAA_01362w
dc.subject.legendtitleΤο καντήλι της Σάμου
dc.subject.legendΠαράδοση Ιη 27
edm.dataProviderΚέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνώνel
edm.dataProviderHellenic Folklore Research Center, Academy of Athensen
edm.providerΚέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνώνel
edm.providerHellenic Folklore Research Center, Academy of Athensen
edm.typeTEXT
dc.coverage.geoname390903/Άδηλου τόπου


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

ΑρχείαΜέγεθοςΤύποςΠροβολή

Δεν υπάρχουν αρχεία που να σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο.

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

  • Παραδόσεις
    Παραδόσεις ή θρύλοι λέγονται οι λαϊκές προφορικές διηγήσεις που συνδέονται με συγκεκριμένους τόπους, χρόνους και χαρακτήρες, και θεωρούνται αληθινές.

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές
Εκτός απ 'όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, η άδεια αυτού του τεκμηρίου περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές